صفحة: 91

עמ' - 200 כדאי לדעת . הקטע מתוך האיגרת של בר-כוכבא התגלה במדבר יהודה במצב טוב יחסית . שמו של בר-כוכבא - "שמעון בן כוסבה" - כתוב באיגרת . במקור כתוב שמו בשחור כמו שאר הטקסט . ההדגשה באדום נעשתה לצורכי תערוכה מסוימת שהציגה ממצאים מתקופת המרד , על מנת להבליט את שמו , שיהיה אפשר להבחין בו ביתר קלות . הרומאים מדכאים את המרד עמ' - 203 מפה : 1 "מרד בר-כוכבא - אזור הקרבות . " הצבע הצהוב מבליט את אזור הקרבות במרד בר-כוכבא . אפשר להשוות מפה זו למפות 2-ו 1 בעמ' , 183-ו 178 המראות את אתרי הקרבות במרד הגדול . אפשר להיעזר בשתי המפות האלה לעריכת השוואה רחבה יותר בין שתי המרידות . המפה הזאת מספקת מידע גם באשר למצב בארץ ישראל לאחר המרד : המרכז היהודי עבר מיבנה לגליל ומקום מושבו של בית הדין הגדול או הסנהדרין השתנה עד לבסוף נקבע בטבריה . באותה העת הפכה טבריה לעיר חשובה בגליל . עוד אפשר לראות את נדודיו של המרכז בגליל על פי המקרא של המפה . המחיר הכבד של המרד סופו של המרד ותוצאותיו הקשות מתוארים בסעיף זה . אפשר לערוך השוואה בין תוצאות מרד זה לתוצאות המרד הגדול , גם אם לא עושים השוואה כוללת של שתי המרידות ( כנאמר לעיל . ( פעילות 2 בעמ' 205 מכוונת לפעילות מסוג זה . עמ' - 205 פינת המקור ההיסטורי . הצלבת מידע ממקורות שונים חשובה כדי ליצור תמונה ותיאור אמין של האירועים . בפינה זו מובאים שלושה מקורות שונים המתארים את המצב ביהודה עם סיום המרד . שני המקורות הראשונים מלמדים על הקורבנות הרבים בנפש . המקור השלישי דן בעיקר בהשפעה שהייתה למרד על ירושלים ועל האוכלוסייה שלה . מוסדות ההנהגה עוברים לגליל התמעטות האוכלוסייה , ההרס ביהודה והאיסור לגור בירושלים גרמו ליהודים רבים לעבור לגור בגליל . בנסיבות אלה הוקם גם מרכז רוחני חדש במקום . כשם שאחרי המרד הגדול ביקשו היהודים לשקם את חייהם ביבנה , לאחר מרד בר-כוכבא - נעשה ניסיון דומה בגליל . במשך 200-כ שנה פעל בית הדין הגדול בגליל והנהיג למעשה את החברה היהודית בארץ ובתפוצות . עמ' - 203 מפה : 1 "מרד בר-כוכבא - אזור הקרבות . " כדאי לחזור למפה זו ולהשתמש במידע שיש בה אודות נדודי המרכז היהודי בגליל . הצעות להוראת הפרק פעילות מקדימה ( לבחירה ) א . הפקת מידע ממטבעות : התלמידים יתבוננו במטבעות בעמ' , 201-ו 199 וישיבו : אילו נושאים מצוינים על גבי המטבעות ? מה אפשר ללמוד מהם על ההתרחשויות ביהודה ? ב . העלאת ידע קיים : התלמידים ישיבו עם השאלות : מה ידוע להם על בר-כוכבא ? אילו אגדות ושירים חוברו עליו ? שערו מדוע . ג . הפקת מידע מכותרות : התלמידים יתבוננו בכותרות בעמ' , 198 וישיבו : איזה מצב הן מתארות ? שערו מה אפשר ללמוד מהן על מצבו של העם היהודי לאחר המרד הגדול ? אם מלמדים את הפרק בהרחבה , מומלץ להתמקד בנושא אחד על פי היסוד המארגן שנבחר ל"איים" ול"גשרים" בהוראת הספר ( ראו עמ' . ( 21

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار