|
صفحة: 98
דגש פדגוגי בניית טיעון – בפרק זה אפשר לתרגל חשיבה טיעונית : לזהות טענה ונימוקים בטקסטים , ולבקש מהתלמידים לחוות דעה בסוגיה בתוך שהם משתמשים במבנה טיעוני . טיעון לדוגמה : תנועת המוסר הפנימה את ערכי הנאורות . ביסוס הטיעון : הדגשת ההיבט הרגשי / חיזוק כוחו של השכל . התנגדות לטיעון : תנועה שיונקת ממקורות דתיים מסורתיים / תגובה לאידאולוגיה המתנגדית . עזרה לתלמידים מתקשים בפרק מוזכרים שמות ומונחים רבים . בקשו מהתלמידים לרשום אותם . מיינו עם התלמידים את המונחים לפי זרמים . בחרו מונח אחד והסבירו כיצד הוא מלמד על דרכו של הזרם . אתגר לתלמידים מתעניינים אפשר להפנות את התלמידים לעיון בספר שכתב פינחס מנחם הלפרין , תשובות באנשי און , פראנקפורט , . 1845 בספר 13 מכתבים ובהם התקפות של רבנים על הולדהיים . התלמידים יכולים לאסוף את הטיעונים המופיעים במכתבים . אפשר גם להפנות את התלמידים לספרו של הרש"ר אגרות צפון , מוסד הרב קוק , . 1963 התלמידים יבחרו באחת האיגרות שבנימין מתלבט ושואל בהן , ונפתלי משיב לו . התלמידים ינסחו את השאלה ואת התשובה ויזהו את האתגרים שעמדו בפני יהודים שומרי מסורת בדורו של הרש"ר הירש . פעילות לסיכום הנושא תנועות וזרמים יהודיים א . התלמידים יערכו משפט בכיתה באחת הסוגיות המוצגות בפרק : לדוגמה האשמת החסידים בפגיעה בערכי החברה המסורתית ובערך לימוד התורה או האשמת הרפורמים בסטייה מדרכה של היהדות . התלמידים יתחלקו לתפקידים המקובלים בדיון משפטי : צוות תביעה , צוות הגנה , עדים , עיתונות , שופטים וחבר מושבעים . ב . בפרק הוזכרו שמות של אישים ומנהיגים שייצגו תנועות וזרמים יהודיים במאות 18-ה וה . 20- רבים מהם מונצחים בדרכים שונות בארץ ובעולם ( שמות יישובים , שלטים של שמות רחובות , בתי כנסת , מוסדות ציבור וכדומה . ( התלמידים יתבקשו לאתר בעזרת המרשתת מקומות הקשורים באישים אלה . לאחר מכן הם יתבקשו לבדוק באיזה אופן מבטא המקום את רעיונותיו ואת דרכו של האיש ( לדוגמה בית ספר חורב בירושלים והרב שמשון רפאל הירש . (
|
|