صفحة: 90

ה . מה היה מעמדו של מנדלסון בתנועת ההשכלה של היהודים ? הדיון בשאלה זו מזמן הבחנה בין עבודות הנוגעות לחייו ולדמותו למקומו בהיסטוריוגרפיה של תנועת ההשכלה . יצחק אייכל יצר את דמותו של מנדלסון כאבי תנועת ההשכלה , אף שדור המשכילים שפעל אחרי מותו היה שונה ממנו מאוד . זו הזדמנות לדון עם התלמידים בעיצוב ההיסטורי של דמות ובאופן שתולים בדמות היסטורית תופעות שהיא לא חזתה . מנדלסון למשל לא חזה שבניו ימירו את דתם , והדבר ודאי לא היה לרוחו . . 1 כיצד אפשר להגדיר מישהו כמייסד או כמוביל של תנועה ? אילו פעולות עשויות לזכות אדם במעמד שכזה ? . 2 כיצד קרה שמנדלסון נחשב למוביל תנועת ההשכלה של היהודים , אף שהוא עצמו לא חשב כך ? . 3 האם אתם מכירים דוגמאות אחרות מההיסטוריה שאדם הוצג בדיעבד כמייסד של תנועה ? ו . אילו תיקונים ביקשו המשכילים לערוך בחברת היהודים ? תנועת ההשכלה שאפה להביא לפרודוקטיביזציה של היהודים ולערוך שינויים בחינוך . מגמות אלה קשורות זו בזו – החינוך נועד להאיץ את המעבר לעיסוקים יצרניים , אבל גם ליצור דמות של יהודי מסוג חדש שערכי הנאורות הם חלק מעולמו . . 1 כיצד ראו רוב הנוצרים את היהודים ? מה היה דימויים ? נסו להציע – על מה נסמכו דימויים אלה ? . 2 מדוע היהודים המשכילים ניסו להתנער מהדימויים האלה ? . 3 כיצד ניסו היהודים המשכילים להפריך את הדימויים השליליים ? כיצד ניסו לעצב דימוי חדש ? . 4 מה היו התכונות והמאפיינים החדשים שהיהודים המשכילים ביקשו לזהות עם חברת היהודים ? האם הייתה להם אחיזה במציאות ? ז . כיצד הגיבה חברה היהודים בארצות האסלאם לרעיונות ההשכלה ? חברת היהודים בארצות האסלאם נחשפה לרעיונות ההשכלה באמצעות התיווך של יהודי אירופה , ובעיקר דרך בתי הספר של כי ) ח" אף שהיו גם יוזמות מקומיות . ( כדאי לדון עם התלמידים אם היחס של רבנים בארצות האסלאם היה "סובלני" יותר , ואם כן – מדוע . . 1 מדוע התפתחה ההשכלה של היהודים דווקא במערב אירופה ובמרכזה ? . 2 לאילו אזורים איחרה השכלת היהודים לבוא ? כיצד מסבירים התהליכים שאירעו בחברה הסובבת את העיכוב הזה ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار