صفحة: 64

ג . המשטר הטוטליטרי משתמש ––––––––––––ב כדי לגרום לציבור לציית לו . הדבר נעשה באמצעות חקיקה , שימוש בכוח ושטיפת מוח . השלטון מפעיל ––––––––––––– שתפקידה לבלוש אחר האזרחים ולבדוק אם הם מתנהגים וחושבים בהתאם לציפיות המשטר . ד . למשטר הטוטליטרי יש שליטה מוחלטת על , –––––––––––––––– ובעזרתם הוא מפקח על העברת המידע במדינה . מצד אחד השלטון נעזר בהם כדי להעביר לציבור את רעיונותיו , ומן הצד האחר – הוא מונע את פרסומם של תכנים שעלולים לפגוע בו . ה . השלטון הטוטליטרי מרכז בידיו את האחריות . ––––––––––––––––ל כל הגופים המזוינים כפופים לשלטון ומשרתים אותו בצורה גלויה או מוסתרת . ו . השלטון הטוטליטרי מחזיק בידיו את ––––––––––––––– של המדינה . הוא מוגדר כבעלים של מגוון סוגים של רכוש ( אדמות , מפעלים ועוד , ( ומונע מהעובדים להתנגד לו ולהחלטותיו . מחסן מילים : פולחן אישיות , טרור , אדם חדש , אמצעי התקשורת , מפלגה , שימוש בכוח , משטרה חשאית , ניהול הכלכלה , אידאולוגיה . אתגר לתלמידים מתעניינים התייחסות להקשר מחקרי : בתחילת הפרק הוגדרו שישה מאפיינים של הטוטליטריזם שניסחו בשנות 50-ה פרידריך ובז'ז'ינסקי , שני חוקרים שהיגרו לא מכבר לארצות הברית . אם כן , פרידריך ובז'ז'ינסקי ניסחו את המאפיינים בסמוך לתקופת קיומם של משטרים טוטליטריים , והם עצמם חוו על בשרם את תוצאותיהם הקשות של משטרים אלו . זאת ועוד : בתקופה זו הוסיף להתקיים משטר טוטליטרי ( הקומוניזם בברית המועצות , ( והוא נתפס כאיום ממשי על ארצות הברית . א . כיצד משקפים המאפיינים שהדגישו החוקרים את קורותיהם ואת המציאות ששררה בתקופת המחקר ? ב . כיצד משקפים המאפיינים הללו את המתח שהתחדד באותה תקופה בין דמוקרטיה למשטר טוטליטרי ? ג . אילו מאפיינים הוסיפו היסטוריונים מאוחרים יותר ? מה תרומתם להגדרה שהניחו פרידריך ובז'ז'ינסקי ? במה המציאות שהם מציגים מורכבת יותר ? ד . כיצד מאפיינים אלה משקפים מציאות היסטורית שונה ( ריחוק מן האירועים ; החוקרים משוחררים מהחוויה האישית ; ירידה בתחושת הסכנה הקיומית לגורלה של הדמוקרטיה ?(

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار