|
صفحة: 19
ב . אילו נסיבות השתנו במאות 16-ה וה17- והכשיר את הקרקע לשינוי פוליטי ולהופעת האבסולוטיזם ? חשוב להדגיש לפני התלמידים שלא די ברעיונות כדי ליצור מציאות ממשית . על הרעיונות להשתלב במציאות בת-הזמן : . 1 אילו שלושה מלכים חוללו את השינוי ההיסטורי במאה ? 16-ה מה משותף להם ? . 2 כיצד שינו מלכים אלו את מעמדם של המלכים באירופה ? מדוע הם הצליחו במקום שמלכים אירופים אחרים כשלו ? . 3 מיהו המלך המזוהה יותר מכול עם האבסולוטיזם ? ג . אילו תהליכי שינוי יזמו המלכים הריכוזיים ? כדי שהמלכים בראשית העת החדשה יהיו ריכוזיים ואבסולוטיים , היה עליהם לפעול להעצמת כוחם ולמניעת תחרות . חילקנו את הפעולות האלה לארבעה תהליכים כדי להקל על התלמידים להבין את התמורה שהתרחשה , אולם יש לציין שהתהליכים התרחשו בעת ובעונה אחת , והיו קשורים זה לזה . . 1 מהם ארבעת התהליכים שחוללו תמורה במעמדו של המלך בימי הביניים , עד שנעשה שליט אבסולוטי ? ( אפשר להיעזר בכותרות ( . . 2 מה הייתה משמעותם של התהליכים ? בררו באמצעות טבלת השוואה ( אפשר לעבוד כיחידים , בקבוצות או במליאה : ( כיצד פעלו המלכים כדי לבסס את כוחם , לרכז את הסמכויות בידיהם ולהיעשות לשליטים אבסולוטיים ? כיצד השפיעה כל פעולה על מעמד המלכים ? כיצד היא ביססה את מעמדם וריכזה בידיהם סמכויות ?
|
|