اقرأوا في كوتار - הסתברות
3
   1 . 1 הקדמה - תוצאות ומאורעות ברולטה  ״ החיים אינם חברת ביטוח״ - כך אומרים לפעמים , כשרוצים להצביע על חוסר הוודאות שבו אנו  שרויים לגבי רוב המאורעות שעשויים לקרות-או-לא-לקרות בחיינו . האם בשנה הבאה ירד שלג  בירושלים ? האם הנורה במסדרון תישרף לפני פורים ? האם לעבור ניתוח שיש בו אחוז מסוים של סיכון ,  אבל יש בו גם סיכוי לפתור את הבעיה הרפואית ? האם מהראיות הנסיבתיות שהובאו בפני בית המשפט  עולה שהנאשם אמנם אשם ? איך ניקח בחשבון את הסיכויים למאורעות מסוימים ( כגון מלחמה או  שלום ) לצורך גיבוש עמדתנו הפוליטית ? שום מדע לא יספק לנו תשובות מוחלטות לשאלות שכאלה . אף  על פי כן , יש מדע העוסק במאורעות שלגביהם אנו שרויים במצב של אי-ודאות . התורה המנתחת מצבי  אי-ודאות שונים ועוסקת בקשרים ביניהם היא ענף של המתמטיקה , ושמה תורת ההסתברות .  ראשיתה של תורה זו במאה , ה-17 כאשר אציל צרפתי הציג למתמטיקאי בלז פסקל מספר בעיות  הקשורות למשחקי מזל שבהם השתתף . בעקבות זאת התפתחה בנושא זה התכתבות בין פסקל לבין  מתמטיקאי אחר , 9 יר ךה פלמה ; התכתבות זו נחשבת לראשיתה של תורת ההסתברות .  וכאן מתעוררת השאלה ; אי-הוודאות בכלל ומשחקי מזל והגרלות בפרט קיימים בעולמנו מימי קדם .  בחפירות ארכאולוגיות נמצאו עצמות ששימשו למשחקי מזל לפני למעלה משלושת אלפים שנה .  בתקופת רומי היו משחקי המזל נפוצים עד כדי כך , שהקיסר הוציא צו הגבלה לגביהם . מדוע התחילה  תורת ההסתברות להתפתח רק במאה , ה-17 בניגוד לגיאומטריה , למשל , או לאלגברה , ואפילו לחשבון  הדיפרנציאלי , שהחלו להתפתח הרבה יותר מוקדם ?  אפשרות אחת היא הקשר ההדוק שבין אי-הוודאות לבין הדת . צפיית העתיד נתפשה כנחלת האלים ,  ולעתים השתמשו בקוביות בתור פולחן דתי ו תוצאה של הטלת קובייה נתפשה כדרך שבה האל ״משדר״  את כוונותיו . בשבטים מסוימים באפריקה משמשות קוביות כחלק מן הפולחן עד היום .  סיבה אפשרית נוספת היא המרכזיות של דרכי חשיבה דטרמיניסטיות ; מדע נתפש כאמתי אם אנו  לומדים בו שלגורם א' יש תוצאה , ב' וניסוי ג' יוביל בהכרח לתוצאה . ד' חשיבה בתנאים של אי-ודאות ,  שאין בה אפשרות לחזות בבירור תוצאות של מאורעות , לא נתפשה כחשיבה רצינית . האפשרות להוכיח  טענה הסתברותית אינה דומה להוכחות בתחומים אחרים , שכן בהסתברות - גם אחרי ההוכחה אנו  נותרים עם אי-ודאות , בלי אפשרות לומר חד-משמעית ״נכון״ או ״לא נכון . ״  גורם נוסף , שקשור לגורם הקודם , הוא שטענות לא מעטות בתחום ההסתברות אינן אינטואיטיביות .  נפגוש בהמשך דוגמאות רבות להתנגשות בין השערות שנעלה באופן אינטואיטיבי לבין התשובות שנקבל  מהתורה הרשמית . פיק ראשון : מושגי יסוד
   גורם אפשרי נוסף הוא אי-הדיוק של המנגנונים האקראיים שבהם השתמשו בעבר .  אם הקוביות ,  למשל , היו פחות סימטריות מהקוביות כיום , ייתכן שהתוצאות שהתקבלו לא שיקפו שוויון בסיכויים  של צדי הקובייה השונים ליפול כלפי מעלה .  אולם אין ספק שהחשיבה ההסתברותית , על אף האיחור שבהתפתחותה , הולכת וצוברת תאוצה  בתרבות המודרנית . העיתונות מרבה יותר ויותר לעסוק במידע שמנותח בכלים סטטיסטיים  והסתברותיים ( גס אם לא תמיד בצורה נכונה ( ... ואפילו בשפתנו יש שימוש גובר והולך במונחים של  סיכויים , הסתברות , ודאות וכר .  האפשרות לפתח תורה שכזאת נובעת מכך שגם מצבים של חוסר ודאות ניתנים להשוואה ולקישור .  העצה ״קח מעיל - ייתכן שירד גשם״ היא עצה טיפשית בישראל בחודש יולי , ולא כך בישראל בינואר  או באנגליה ביולי . המאורע ״בשנה הבאה ירד שלג בירושלים״ סביר יותר מהמאורע ״בשנה הבאה ירד  שלג בירושלים בט״ו בשבט , ״ וסביר פחות מהמאורע ״לפחות באחת מהשנתיים הבאות ירד שלג  בירושלים . ״ תורת ההסתברות מנתחת את דרגת הסבירות של מאורעות לא ודאיים . לעומת המושג  האיכותי ״סבירות״ שמשמש בשפת יום-יום , מעמידה תורת ההסתברות מדד כמותי מוגדר לדרגת  הסבירות של מאורע . למדד זה קוראים ההסתברות של המאורע . נתחיל את היכרותנו עם מושג  ההסתברות באמצעות מספר דוגמאות .  הדוגמה הראשונה היא גלגל הרולטה ( מצרפתית , ( Roulette - שהוא מכשיר לביצוע הגרלות . הרולטה  מורכבת מלוח עגול שבמרכזו ציר , ומחץ המסתובב סביב הציר על מסב משומן היטב , כך שתנופח קלה  גורמת לחץ להסתובב על הציר סיבובים רבים לפני שהחיכוך עוצר אותו . את הלוח מחלקים למספר  גזרות שכל אחת מהן צבועה בצבע אחר .  ניתן , כמובן , להתייחס לסיבוב החץ כאל ניסוי פיזיקלי , ולנסות ולקבוע את מקום עצירת החץ לפי  העצמה והכיוון של הכוח שבו סובבנו אותו , לפי נקודת ההתחלה , לפי מסת החץ , לפי העצמה והכיוון  של הכוחות העוצרים , וכוי . אולם בפועל קשה מאוד לשלוט במשתנים הנ״ל , ואנו נעדיף להתייחס  לשאלת המקום שבו עוצר החץ כאל עניין שנקבע אקראית .  ברולטה שבציור , לדוגמה , יש 4 גזרות , הצבועות בצבעים ירוק , אדום , לבן ושחור . החץ יכול להיעצר בכל אחת מארבע הגזרות האלה ( לשם קיצור נתעלם כאן מהאפשרות הנדירה שהחץ ייעצר על הקו