اقرأوا في كوتار - אוגדן למורה - דובים, חתולים וציפור : קוראים בקול משיריה של נורית זרחי
1
   דובים , חתולים וציפור  מדינת ישראל  משרד החינוך  המינהל הפדגוגי  האגף לחינוך יסודי  המזכירות הפדגוגית  הפיקוח על הוראת העברית קוראים בקול משיריה של נורית זרחי
   מ ב ו א  קריאה קולית של טקסט אמנותי בפני קהל נעשית למטרה של שיתוף , הנאה  וחוויה אסתטית . ההבחנה באמצעים האמנותיים שבהם השתמש היוצר , מעצימה  את חוויית הקריאה ומעמיקה את ההנאה . התנסויות חוזרות בקריאה לקראת  קריינות בפני קהל מחייבות התבוננות מדוקדקת בטקסט לשם מתן פרשנות  אישית ושיתוף הקהל בחוויה . חקירת הטקסט אינה מכוונת למטרה של הנאה  אישית בלבד ( בין הקורא לבין הטקסט , ( אלא מובילה להחלטות אופרטיביות לגבי  אופן הקריאה ( הדגשת צלילים , קצב הקריאה , , ( וכו' על מנת להציג את השיר  בפני קהל .  קריאה בפני קהל היא פעילות חברתית - הקריאה נועדה להעניק חוויה  למאזינים . הם צריכים להבין את המילים , להתרשם מטון הקריאה ולחוות חוויה  אסתטית ורגשית . מטרת הקריאה בקול בפני קהל היא לשתף אחרים בטקסטים  ובפרשנות האישית ( בעיקר בטקסטים שיריים , ( שתבוא לידי ביטוי באופן הקריאה .  קריאות שונות יכולות לייצג פרשנויות שונות .  כדי שהקורא-הקריין יוכל לגרום למאזינים לחוות חוויה כזו , הטקסט צריך להיות  מובן ומוכר לו היטב . עליו לערוך חזרות ולקרוא באופן מדויק ושוטף . עליו להחליט  איזו פרשנות להעניק לטקסט ולפיכך איך לקרוא אותו ( מה להדגיש , מתי להרים  את הקול , מתי לשנות אינטונציה . ( כמו כן מוטלת עליו האחריות למלא אחר  הדרישות התקשורתיות : להתאים את עוצמת הקול לנסיבות המעמד , למקום  שבו מתרחש האירוע ( פתוח או סגור , ( למיקום שלו ביחס למיקום של הקהל  ( קרוב , רחוק , ( לגודלו של הקהל , לאמצעי ההגברה ועוד .  הקריאה הקולית אמורה להביא לידי ביטוי את תוכן הטקסט מחד , ואת האמצעים  האמנותיים והפרשנות האישית מאידך .  חשיפת האמצעים האמנותיים בשיר ותכנון אופן הקריאה בקול דורשים קריאות  חוזרות ונשנות בטקסט . יש אמצעים , כמו מקצב , שהקריאה בקול עוזרת לחשוף  אותם , ובכך נוסף עוד רובד לשיר שאולי לא שמו לב אליו בקריאה הדמומה .  קריאה קולית היא הפקה צלילית , המשלבת דיוק , שטף , הנגנה-הטעמה , ולעתים  היא מבטאת גם פרשנות אישית של הטקסט הנקרא .  הקריאה בקול מסייעת בהבנה של טקסטים . כשאנחנו קוראים קריאה דמומה ,  אנחנו ' משתמשים' ( או ' קוראים ( בראש' בפיסוק ובאינטונציה , וכמובן מחפשים  את המשמעות של הטקסט ושל מילים לא מוכרות . הקריאה הקולית מאפשרת  לנו להבין גם משום שאנו שומעים את עצמנו קוראים בקול , גם בעזרת התגובות  שאנו מקבלים על אופן הקריאה שלנו מן המאזינים .  התוצר של יחידה הוראה זו הוא קריאה של תלמידים באירוע בביה״ס , המוקדש לשיריה של המשוררת נורית זרחי .
الرجاء الانتظار... جارٍ تحميل الكتاب