اقرأوا في كوتار - אנשים ויישובים : מדריך למורה
16
   א . הקניית מושגים  התכנית ״ אנשים ויישובים״ מפגישה את הלומדים עם מספר גדול של מושגים מתחומי ידע שונים , שרכישתם  דומה לרכישתה של שפה חדשה . המחקר המדעי מצביע על כך שלמושגים תפקיד מרכזי בתהליך הלמידה ,  שבו אנו רוכשים ידע ומשתמשים בו . בתהליך הלמידה נוצרת אינטראקציה בין המושגים הכוללים , שכבר  קיימים במוחו של הלומד , ובין הידע החדש שהוא קולט מן הסביבה .  הקשיים ברכישת המושגים הכלולים בתכנית :  קשה לקלוט מושגים מדעיים חדשים בכמות כה גדולה , מה גם שיש להביא בחשבון כי במהלך קליטתו של  כל מושג התלמיד צריך , בו-זמנית : ( 1 לרכוש אינפורמציה חדשה ( 2 לארגן מחדש את הידע הקיים אצלו ( 3  לסלק רעיונות ישנים שאינם רלוונטיים עוד . חלק  מן המושגים קלים להמחשה ולהבנה , אך רבים מהם מופשטים או מורכבים . בין המושגים  המורכבים מן הראוי לציין :  - מושגים סטטיסטיים , כמו ״שיעור , הילודה״ ״שיעור התמותה״ ו״ריבוי . טבעי״  - מושגים שעוצמתם מתבררת רק בתוך השוואה . לדוגמה : ״ אזור צפוף-אוכלוסין״ ואזור ״ , דליל-אוכלוסין״  ״ רמת חיים״ גבוהה או נמוכה , וכדומה  - מושגים שלתלמידים אין עדיין הכלים להבין את משמעותם המלאה , כמו ״ תוחלת החיים״ או  ״ . תמ״ג״  - מושגים בעלי משמעות קרובה , אך עם זאת שונים זה מזה , כמו ״ תפרוסת האוכלוסייה״ ו״צפיפות  , האוכלוסייה״ או ״איכות חיים״ ו״רמת . חיים״  עצות מעשיות לדרכי ההוראה-למידה של המושגים  - כדי להקל על הקניית המושגים בחרנו לסמן כוכבית בצבע אדום )*( לצד כל מושג המופיע בטקסט .  הכוכבית מפנה את הקורא לשולי הדף , שם מובא הסבר קצר ובהיר . לחלק מהמושגים יש הסבר  והדגמה בטקסט עצמו .  - בסוף הספר מובא מילון מושגים רחב , שבו מופיעים כל המושגים והגדרותיהם , וכן הפניה למרבית  המקומות בספר שבהם הם מופיעים .  - פעילויות רבות דורשות חזרה על המושגים , והפנמה שלהם .  בתכנון ההוראה של כל נושא כדאי לאתר מושגים שהם קשים ללמידה . אין להסתפק בהקניית המושגים  בדרך של הרצאות פרונטאליות והסברים מילוליים , אלא יש לאפשר לתלמידים התנסויות מעשיות  רבות במהלך לימוד המושגים . למשל , בעזרת דפי מושגים , בניית משחק , הצגה על מושג , וכדומה . נפרט  לגבי דפי המושגים :  . 4 תהליכי ההוראה-למידה  הספר ״ אנשים ויישובים״ מציע סביבת למידה עשירה , אך רק בעזרתכם , המורים , אפשר להפיק ממנה את  המרב . אחד האמצעים הוא הפעלת מיגוון של טכניקות ודרכי הוראה . הפעלה כזו משלבת דרכי למידה  שונות היכולות להתאים לתלמידים שונים וכך מגבירה את המוטיבציה , העניין , הידע וההבנה של הנושא  הנלמד . לפניכם כמה דוגמאות לדרכי הוראה-למידה שאפשר להתאים להוראת התכנית . דוגמאות אלה הן בבחינת המלצות , ובוודאי אפשר להשתמש בדרכים מגוונות אחרות .
   ג . קריאת כותרות וכותרות משנה  לכותרות יש חשיבות בכל טקסט , והן עשויות לסייע להבנת הטקסט ולארגונו . תלמידים רבים נוטים  לדלג על הכותרות , ולכן פעילות מכוונת העוסקת בכותרות עשויה לתרום להבנת הרעיונות המרכזיים  ולהתמקדות בעיקר .  הכותרות שבטקסט מוסרות ללומד תמצית של מידע , והן יכולות לשמש נקודת מוצא טובה לתיאום  ציפיות ולהעלאת שאלות . תלמיד ששואל שאלות לפני קריאת הפרק הוא תלמיד פעיל ומעורב בלמידה .  העלאת השאלות בשלב ראשוני זה של תהליך הלמידה גם נותן למורה הזדמנות לברר מהו הידע הקודם  של התלמידים בנושאים המרכזיים של הפרק .  הצעה למהלך פעילות - במליאת הכיתה או בקבוצות  . 1 קריאת הכותרות של סעיפי הפרק וניסוחן כשאלות . התלמידים יכולים להעלות גם שאלות נוספות  שהם מצפים לקבל עליהן תשובות במהלך לימוד הפרק .  . 2 ריכוז השאלות שהעלו התלמידים .  . 3 חיפוש התשובות בפרק . אם התלמידים אינם מוצאים תשובות לשאלות , אפשר לבקש מהם להציע  השערות מדוע החומר הזה חסר .  ב . הקניית מיומנויות וכישורים  התכנית מזמנת לתלמיד את האפשרות לרכוש במהלך הלימוד מיומנויות וכישורים מתחום הגאוגרפיה ,  וביניהן הפקת מידע ממקורות מידע שונים , ובכלל זה איסופו , ארגונו , עיבודו וניתוחו . אמצעי הלמידה  המגוונים יוצרים סביבה לימודית עשירה ועדכנית . המידע מופיע בצורות ייצוג רבות : לצד הטקסטים  שולבו מפות , שהן ״כלי העבודה״ המרכזי בגאוגרפיה , וכן שפע של תמונות , טבלאות , גרפים ודיאגרמות .  בסביבה כזו המורה יכול להנחות ולכוון את התלמידים לפעילויות שונות המחזקות מיומנויות של אוריין  מידע , כגון : זיהוי מקורות מידע , פיתוח אסטרטגיות חיפוש יעילות , ארגון ועיבוד המידע בהתאם לצרכים  ולמטרות , מיזוג המידע החדש שהושג עם הידע הקודם , שימוש במידע לצורך פתרון בעיות , וכדומה .  דפי מושגים  אפשר להכין לכל מושג דף שבו התלמידים מסבירים וממחישים את המושג באמצעות תמונות , איורים ,  כתבות , מושגים נלווים , הבעת דעה , ועוד . הכנת דף מושג היא פעילות אקטיבית והתנסות מעשית חשובה  בתהליך הלמידה .  לתשומת לבכם :  - חשוב להכין לתלמידים דף הכוונה ובו הצעות רבות לדרכים שונות להמחשת המושג .  - לצורך הכנת הדף אפשר להשתמש במפתח המושגים , המכיל הפניות למרבית המקומות בספר שהמושג  מופיע בהם .  - אפשר לאסוף את דפי המושגים בקלסר כיתתי .  - מדי שבוע אפשר להציג בפינת המושגים דף מוצלח במיוחד . - בעזרת דפי המושגים אפשר לחזור על המושגים שנלמדו .
الرجاء الانتظار... جارٍ تحميل الكتاب