اقرأوا في كوتار - "ובחרת בחיים" : ערך חיי אדם בתרבות ישראל
198
   ב . על ״טעם החיים״ בפילוסופיה הקיומית המודרנית  השאלה על טיבם של ״החיים הראויים לחיותם״ ממשיכה להעסיק פילוסופים רבים  עד היום . דווקא כיום , כאשר ערכים דתיים וחברתיים מאבדים מכוחם , וכאשר  אידיאולוגיות ותפיסות עולם שלמות קורסות — דווקא אז ניצב האדם יותר מתמיד  מול השאלה י האם יש משמעות לחייו , האם יש עדיין משהו שלמענו ראוי לו לחיות  ואולי אף למותי  אחת השיטות המרכזיות והמשפיעות ביותר כיום בפילוסופיה היא  האקזיסטנציאליזם , הגות הקיום ( על האקזיסטנציאליזם — ראו בפרק ד' עמ'  . ( 134 בהגות זו נמצא קיומו של האדם במרכז , על שלל בעיותיו הממשיות ,  היום .  הגות זו הרבתה להתמודד עם שאלת ״טעם החיים״ של האדם .  ש אלות  . 1 לאחר שקראתם כעיון את שני הקטעים מדברי סוקרטס , ערכו רשימה של  הטיעונים שמעלה סוקרטס כנגד הפעולות  הבאותא . ניסיונות להתחמק מעונש המוות בדרכים שונות ( בנאומו במשפט , לאחר  שנידון למוות . (  ב . בריחה מן הכלא ( בשיחתו עם קריטון . (  נסו למיין את הטי עונים לפי קריטריונים שונים ( טיעונים מוסריים , מעשיים  ואחרים  . 2  . (  סוקרטס מבחין לכל אורך דבריו בין שתי צורות חיים , שהאחת ראויה , והאחרת  מגונה . אפיינו כל אחת מצורות חיים אלה , ונסו להסביר , על פי סוקרטס , מדוע  רק אחת מהן היא ״חיים שראויים לחיותם  . 3  . ״  סוקרטס דגל בתפיסה ש לפיה העיקר אינו החיים כשלעצמם אלא ״החיים  הטובים . ״  א . מהי לדעתכם משמעותו של המושג ״החיים הטובים״ על פי סוקרטס ?  במה שונים ״חיים טובים״ מחיים סתם ? במה שונה השימוש במושג ״ חיים  טובים״ על ידי סוקרטס ממשמעות הביטוי בימינו ?  ב . מה דעתכם על עמדתו של סוקרטס בעניין 'החיים הטלניס , ' האס היא  מקו בלת עליכם ?  A כיצר יכול סיפורו של סוקרטס להתקשר לנושא ״ מסירות הנפש״ בהלכה היהודית ? האם אפשר למצו א בי ניהם הקבלה מסוימת ? הסבירו היטב .
   קירקגור : ״אידיאה למענה ארצה לחיות ולמות״  לפניכם קטע שכתב הפילוסוף הדני הנודע סרן קירקגור , אחד מאבות  האקזיסטנצליזם הדתי , ביומנו האישי בשנת , 1835 בהיותו בן : 22  סרן קירקגור ( Kierkegaard )  נולד ב , 1813 נפטר ב . 1885 פילוסוף ותאולוג דני ,  נחשב ממבשרי האקזיסטנציאליזם שעתיד להתפתח  במאה ה . 20 היה סופר פורה ומוכשר , וגם ביומניו  הוא מתגלה כהוגה שדתיותו עמוקה . בכתיבתו נטה  לסגנון פיוטי ופרדוקסלי , וגילה חשדנות גם כלפי המדע  וגם כלפי הממסד הדתי ( הכנסייתי . ( התפלמס רבות עם  הפילוסוף הגל , שהמעיט בחשיבותו של האדם הפרטי  בתוך ההיסטוריה . לשיטתו , האדם ״הקטן״ הוא העיקר ,  הוא קיים בבידוד וקשור רק לאל . אך לאמונה הדתית  ( הנוצרית ) באל אין ביסוס רציונלי , ועל האדם ״לקפוץ  לתוכה״ ופשוט לחיות אותה . מיצירותיו החשובות :  ״ או , ״ ״חיל ורעדה . ״  מה שחסר לי הוא בעצם לברר לעצמי מה עלי לעשות ולא מה עלי להכיר ( לדעת . (  החשוב הוא למצוא אמת שתהיה אמת עבורי , למצוא את האידיאה ( הרעיון , האידיאל )  אשר למענה ארצה לחיות ולמות .  מה יועיל לי לשם כך , אם אמצא אמת הנקראת אמת אובייקטיבית ,  אם אשנן את כל שי 0 ות הפילוסופיה ? [ ... ]  מה שחסר לי הוא לחיות חיים אנושיים שלמים ,  לבסס את פיתוח רעיונות על משהו הקשור בשורשים העמוקים ביותר של קיומי , של  הווייתי הפרסית .  מתוך ו שמואל התו ברגמן , הפילוסופיה הרי < זלו > ית — מקירקמר ועד בובר  הוצאת מוסד ביאליק , ירושלים , 9961 עמי . 9-10  קאמי : ״משמעות החיים היא השאלה הדוחקת ביותר״  סופר ופילוסוף אקזיסטנציאליסטי נוסף , בן המאה הע , 20 אלבר קאמי , בא מתוך  עולם אחר , חילוני . בספרו הנודע המיתוס של סיזיפוס , ( 1940 ) כתב קאמי דברים  הנשמעים דומים למדי לדברי קירקגור , ועם זאת שונים מהם לחלוטין במטרתם . סרן קירקגיר — רישום של אחיו
   אלבר קאמי ( Camus )  נולד ב , 1913 נהרג ב 1960 בתאונת דרכים . סופר , מחזאי  והוגה דעות צרפתי , יליד אלג'יריה . ב 1940 השתקע  בצרפת , ובמהלך מלחמת העולם השנייה ערך כתב  עת מחתרתי ״ ) מאבק . ( ״ מיצירותיו המפורסמות : ״הזר״  , ( 1942 ) ״הדבר״ ( 1947 ) ו״האדם המורד״ . ( 1951 ) תחילה  היה מקורב לזרם האקזיסטנציאליסטי מחוגו של סארטר ,  ותיאר באופן משכנע את הניכור והאבסורד שבקיומו  של האדם . אולם מאוחר יותר , בעקבות ויכוח חריף  בינו לבין סארטר , התרחק מן האקזיסטנציאליזם והטיף  למאבק ברשע ולתיקון החברה . ספריו זכו לתרגומים  רבים , ובשנת 1957 הוענק לו פרס נובל לספרות .  בעיה פילוסופית רצינית באמת w רק אחת : ההתאבדות * . לפסו [ 7 אם כדאי לחיות  את החיים האלה , או לא כדאי , פירושו לענות על שאלת היסוד של הפילוסופיה . שאר  השאלות , אם לעולם שלושה ממדים , אם לרוח תשע קטגוריות או שתיים עשרה , באות  אחר כך . כל אלה משחקים ; תחילה w לענות [ על השאלה היסודית דלעיל ] [ ... ]  כשאני שואל את עצמי על פי מה להחליט אם שאלה אחת דוחקת יותר מחברתה , הריני  משיב שעלי להחליס על פי המעשים שהיא מחייבת . מעולם לא ראיתי אדם מת למען  סענה אונסולוגית .  **  גליל , ״ שעמד על אמת מדעית חשובה , התכחש לה על נקלה ברגע  שסיכנה את חייו .  מבחינה מסוימת נהג נכון . בגלל אמת זו לא היה כדאי לעלות על המוקד . לגמרי היינו הך  הוא אם הארץ חגה סביב השמש , או השמש סביב הארץ . לאמיתו של דבר , זו שאלת  סרק .  לעומת זאת , אני רואה , כי אנשים אחרים הולכים , למרבה התמיהה , ליהרג למען אידיאות ,  או למען אשליות הנותנות טעם לחייהם ( מה שאנו מכנים טעם החיים , הלא הוא בעת  ובעונה אחת סיבה מצויינת למות . (  על כן אני סבור , כי מכל השאלות , משמעות החיים היא השאלה הדוחקת ביותר .  אלכר קאמי , המיתוס של סיזיפוס , תרגם מצרפתית : צבי ארד , הלצ . את עם  עובד , . 1992  יש להעיר כי השימוש במושג ״התאבדות״ כאן מתייחס לכל הקרבה של ח״ם למען מטרה  מסוימת , כפי שיתברר בהמשך הקטע .  ״ טענה אונטולוגית היא טענה הנוגעת לטיבה של המציאות . ( אונטולוגיה = רנירת היישי ) אלנר קאמי
الرجاء الانتظار... جارٍ تحميل الكتاب