اقرأوا في كوتار - מילה טובה : עברית לכיתה ו - מדריך למורה
69
   פרק נושא : דגל ישראל  הנושא : סמלי המדינה – דגל ישראל , ושם המדינה ״ ישראל ״  הסוגה הנלמדת : טקסט מידע ( מאמר מדעי )  נושאי הלשון בפרק  גוף ראשון רבים ( פעילות , ( 4 שאלות בטקסט ( פעילות , ( 4 אוצר מילים ( פעילות ( 7  הפרק עוסק במידע על 2 מסמלי המדינה : דגל ישראל והבחירה בשם ״ ישראל ״ לשם  המדינה . תכניו מוקדשים ליום העצמאות .  עמ עמ עמ 20111 20 20 ''' פתיח : הצעות כלליות לטיפול בפתיח ראו בעמ ' . 10  הצעה לפעילות : השיר ״ כחול ולבן ״ – אפשר לספר לתלמידים על השיר ״? חל ולבן /  זה צבע ?? י ״ מאת ישראל ר ? ל . ישראל רשל , מחבר השיר , נולד ברוסיה -14ב במאי , 1948  יום הקמת המדינה . הוריו קראו לו ״ ישראל ״ כי כמו יהודים רבים בארץ ובעולם הם רצו  להביע את שמחתם ואת גאוותם על הקמתה של מדינה יהודית בארץ-ישראל .  בסוף שנות -60ה ותחילת שנות -70ה ( במאה ה ( -20 הייתה התעוררות ציונית בקרב יהדות  ברה ״ מ . חלק מהם נאבקו על הזכות ללמוד עברית ולעלות לישראל , אך השלטונות אסרו  זאת . לכן הם נקראו ״ מסורבי עליה . ״ מסורבי העלייה איבדו ( בגלל מאבקם ) את מקומות  עבודתם , וישבו בכלא .  הצעה לפעילות : קוראים ושרים – התלמידים יקראו את השיר קריאה שקטה . בהמשך  ניתן לשאול :  א . בבית האחרון יש סימני פיסוק שונים . מה הם אומרים ?    ב . התלמידים יקראו בקול את השיר , וישימו לב לסימני הניקוד .    ג . שירו את השיר . אפשר לחלק תפקידים , למשל : 4 הבנים .   כל אחד ישיר את החלק השייך לו , ואת כל היתר – ישירו כולם .
   ישראל רשל היה כבן , 20 כשהצטרף למאבק , והיה מסורב עלייה . השיר ״ כחול ולבן ״ שכתב  אז , הפך להמנון המאבק ולאחד מסמליו . בהמשך זכה רשל לעלות לישראל , והשיר שלו  התפרסם מאוד גם בארץ . היום רשל הוא שליח הסוכנות היהודית באודסה ועוסק בעלייה  של יהודים לישראל .  הצעה לפעילות : לומדים על הביטוי ״ כחול-לבן ״ – צבעי הדגל כסמל של ישראל השתלבו  גם בשפה העברית . כשמשתמשים בצירוף המילים ״ כחול-לבן ״ מתכוונים למשהו ישראלי .  התלמידים ישלימו את המשפטים :  . 1 כאשר בטלוויזיה מעודדים אותנו לקנות מוצרים מתוצרת כחול-לבן , הכוונה היא ש  . 2    ...  כאשר בתחרות סרטים הזוכה הוא סרט כחול-לבן , הכוונה היא שהסרט הוא  . 3    ...  כאשר עיתונאים מדווחים שיש סיכוי למצוא גז כחול-לבן , הכוונה היא שהגז נמצא  בשטח של ...    . 4 כאשר עיתונאים מראיינים ישראלים , שפיתחו תוכנת מחשב חדשה שנמכרת בעולם , הם  יכתבו על ״ תוכנה כחול-לבן , ״ והכוונה היא שזה הישג ...    . 5 כאשר מדענית ישראלית מגלה תגלית מדעית , מדווחים על תגלית כחול-לבן , והכוונה  היא ש ...  עמ עמ עמ – 128 128 128 ''' בפעילויות 5-6 עוסקים בסמלים . בפעילות 6 מבחינים בין סמלים חזותיים  לבין סמלים מילוליים . שם המדינה , ״ ישראל , ״ הוא סמל מילולי , שמייצג אותה . סמל  מילולי יכול להיות מורכב ממילה אחת או יותר . סמלים מילוליים רשמיים נוספים ,  שמייצגים את ישראל , הם ההמנון הלאומי ״ התקווה ״ ומגילת העצמאות . קטע מתוך  המגילה נמצא בטקסט המידע ״ והשם הנבחר הוא ... ״ישראל . ״ ״!  הצעה לפעילות : שפה של סמלים – כשמבינים סמל חזותי או מילולי , מתרגמים אותו  ( בראש ) למשפט , שמזכיר לנו מה ה ? סכם שהסמל מייצג . דוגמה : צבע מסוים מייצג מועדון  ספורט . כשאוהד של הקבוצה מגיע למשחק , כשלצווארו צעיף בצבע זה , הוא משתמש  בסמל מ ? סכם , כדי לבטא רגש של אהדה לקבוצתו , וכדי לומר ( בלי מילים : ( ״ אני שייך  לאוהדי הקבוצה . ״ להבין סמלים ולדעת להשתמש בהם , זה כמו להבין שפה ולהשתמש בה .  א . אפשר לשאול : מה קורה כשאדם מגיע למקום חדש , והוא אינו מכיר את הסמלים שלו ?  תנו דוגמות . ב . אפשר להתייחס לפעלים ״ לסמל , ״ ״ לשקף , ״ ״ לייצג ״ ולמשמעות שלהם .