اقرأوا في كوتار - מדעי המחשב : מערכות מחשב ואסמבלי (יחי
74
   2 . 5 ייצוג תמונה  תמונה מכילה מידע רב שאפשר להגדירו באמצעות מאפיינים רבים , כגון : בהירות ,  צבעוניות , ניגודיות , הפרדה וכדומה . יש לייצג במחשב מאפיינים אלה באמצעות הספרות 0  -1ו בלבד . אחת השיטות המקובלות לייצג תמונה במחשב , היא על-ידי חלוקתה ליחידות  ציור קטנות הנקראות פיקסליס . ( Picture Element - Pixel ) הפיקסל מכיל את  המאפיינים של יחידת הציור הקטנה שהוא מייצג יחד עם הפרמטרים של מיקומה בתמונה .  כדי לייצג תמונה במחשב מבצעים שתי פעולות !  תקן זה מיושם כיום במערכות מחשב רבות ברחבי העולם , מאחר שמערכת ההפעלה  Windows מבוססת עליו , החל Windows a-NT גרסה . 3 . 1 התקן עדיין אינו מצוי בכל  מערכות המחשב , אך השימוש בו צפוי לגדול בצורה משמעותית בשנים הקרובות . התפתחות  רשת האינטרנט בפרט ורשתות המידע בכלל , והצורך בהתאמת רשתות אלה לשימוש גלובלי  ורב-לשוני , יוצרים קרקע פורייה להתבססות של תקן Unicode כתקן המחייב במערכות  המחשבים בכל העולם .  שאלה 2 . 22  א . האם אפשר להמיר טקסט הרשום בקוד ASCII לטקסט ? n-Unicode אם כן הסבירו  כיצד .  ב . האם ההמרה ההפוכה ( מטקסט n-Unicode לטקסט בקוד ( ASCII אפשרית באותה  דרךי  שאלה 2 . 23 ( רשות )  אתרו את קודי Unicode לאותיות האלפבית בעברית באתר ו  http : // www . unicode . org /  ורשמו את השם שלכם . n-Unicode  לסיכום , כדי לייצג תווים של טקטס במחשב , משתמשים בטבלאות המכילות קוד מספרי  לכל תו . ייצוג זה הוא משמר מידע , כך שלכל טקסט ניתן ליצור המרה חד-חד ערכית של קודים מספריים .
   תחילה דוגמים את התמונה על-ידי חלוקתה לפיקסלים ו  בשלב שני מבצעים כימוי שבו מומר המידע של הפיקסל למספר בינארי .  איור 2 . 1 מתאר דוגמה של חלוקת ציור לפיקסלים .  כדי להדגים את אופן השימוש בשיטה זו נתייחס רק למאפייני הצבע ותחילה נתאר כיצד  אפשר להציג ציור בשני צבעים בלבד : שחור ולבן . איור 2 . 2 מתאר ציור המורכב ממשבצות  שחורות ולבנות , שבו כל משבצת היא פיקסל , ולידו מטריצה ( טבלה דו-ממדית ) שבה כל  משבצת מייצגת את הצבע של אותו פיקסל בציור המקורי . אפשר להשתמש בסיבית אחת  כדי להציג שני צבעים : למשל : 0 מייצג צבע לבן -1ו מייצג צבע שחור .  איור 2 . 2 מתאר את טבלת הפיקסלים מצד אחד ומצד שני את התמונה על גבי הצג .  חשבו , כיצד נייצג פיקסל בתמונה שיש בה 4 צבעים , למשל : שחור , אפור בהיר , אפור כהה  ולבן ? במקרה כזה , נצטרך להקצות לכל פיקסל שתי סיביות , בעזרתן נוכל להציג 4 צבעים  שונים . לדוגמה :  - 00 לבן  -01אפור בהיר  10 -אפור כהה  - 11 שחור  איור 2 . 1 חלוקה של ציור ל 0 יקסלים
   כלומר , אס התמונה באיור 2 . 2 כוללת ארבעה צבעים , דרושות 2 סיביות לכל פיקסל , כלומר  פי שניים ממספר הסיביות הדרושות לייצוג שני צבעים .  שאלה 2 . 23  כמה סיביות נצטרך כדי להציג 16 צבעים לכל פיקסל ? 256 צבעים לכל פיקסל ?  לסיכום , כמות הסיביות שנצטרך כדי לייצג תמונה תלוי במספר הפיקסליס ובמספר  הצבעים המגדירים פיקסל . בדרך כלל ייצוג של תמונה במחשב ( גם כשהיא קטנה ) דורש  שימוש בסיביות רבות מאוד , ובהתאם נדרש הרבה מקום לאחסון .  שאלה 2 . 24  חשבו כמה סיביות דרושות לתמונה שיש בה 256 צבעים שונים המורכבת -1000מ  פיקסלים .  התמונה מייצגת מידע רציף ; תהליך המרת התמונה לאפסים ואחדים על-ידי חלוקתה  למשבצות בדידות , גורם לאיבוד מידע . באופן תיאורטי , אנו יכולים לחלק את התמונה  לרשת צפופה יותר ויותר של משבצות רבות וקטנות יותר ויותר ( וכך להקטין את גודל יחידת  הציור שמתאר הפיקסל . ( אולם , ביישומים שאנו מריצים , מספר הפיקסלים הוא סופי , ואנו  מניחים שקיים גבול , שבו חלוקה למספר גדול יותר של פיקסלים לא תשפיע על איכות  התמונה המוצגת לנו . כלומר , למרות שייצוג תמונה במחשב אינו משמר מידע , אנו  מסתמכים על העובדה שמעבר לגבול זה , העין שלנו לא תוכל להבחין בהבדל בין הצגת  איור 2 . 2 טבלת הפיקסלים ותמונה על הצג
الرجاء الانتظار... جارٍ تحميل الكتاب