اقرأوا في كوتار - אביב חדש : האנציקלופדיה הישראלית לנוער - כרך 2 : אל גרקו - אתר
143
   אקולוגיה  תחום בביולוגיה העוסק בלמוד המבנה של הטבע החי ,  ארגונו ופעלתו , תוך הדגשת היחסים שבין היצורים החיים  - צמחים ובעלי - חיים - לבין סביבתם הדוממת והחיה  .  מתוך היחסים בין היצורים החיים לבין סביבתם מנסה  האקולוגיה ללמד על המבנה והתפקוד של יצורים בטבע  .  בעשורים האחרונים התרחב מאוד תחום האקולוגיה ,  שהוא מהענפים הצעירים במדעי החיים , וכיום הוא  המקצוע המקיף ביותר בחקר החיים וסביבתם . האקולוגיה  עוסקת ביחסים שבין יצור חי לסביבתו , החל מהפרט  היחיד ( ברמה הגנטית והפיסיולוגית ) דרך  יחסים של פרט  עם פרטים אחרים בני מינו , או של קבוצת פרטים ממין  מסים עם בני מינים אחרים'( תחרות , טריפה , טפילות  ועוד ) , וכלה ביחסים מרכבים ביותר בין מינים המצויים  באותו תחום גאוגרפי . האקולוגיה חוקרת את מצבר  האנרגיה והחמר בין יצרנים , טורפים ונטרפים ברמות  שונות של שרשרת המזון , לומדת את השנויים החלים  באכלוסיות - כגון ילודה , תמותה והגירה - בודקת את  ההשפעה של התנהגות יצורים על השנויים באכלוסיתם ,  ואת השפעתה של מערכת היחסים שיש למין כלשהו עם  סביבתו על האוולוציה של אותו המין ושל מינים אחרים .  האקולוגיה אינה מסתפקת בתאור התופעות , התהליכים  וקשרי הגומלין , אלא מנסה להבין את הסבות להן את  השפעותיהן ואת התפתחותן .  אוולוציה אכלוסיה ביולגיה מארג מזון  אקוסטה , אוריאל  סופר והוגה דעות  . התנגד ליהדות הרבנית , ולאתר שהחרם  ואף הלקה בפרהסיה שם קצ לחייו  . דמותו היתה סמל  למאבק המשכילים בקנאות דתית  . חי בשנים 1585 - 1640  .  אוריאל אקוסטה ( שמו המקורי היה גבריאל דה קוסטה )  נולד באופורמו שבפורטוגל במשפחת אנוסים . אביו כהן  במשרה חשובה בכנסיה . מילדותו הרבה אקוסטה להגות  בעמו ובאמונת אבותיו . כאשר היה חניך אצל עורך - דין  הקדיש מזמנו ללמוד התורה וספרי הנביאים והתרשם מן  ההשקפות האנושיות הנצלות והמשגים שלהם על  האלוהים . בשנת 1615 הוא קבל משרת גזבר של כנסיה  באופורטו , ופרנס את אמו ואת אחיו הצעירים . אקוסטה  גלה לבני משפחתו את כסופיו ליהדות , והם קבלו את הדבר  בהבנה וברצון . באותה עת ברחה המשפחה מפורטוגל  לאמסטרדם , ובה שבו ליהדות בגלוי . גבריאל וארבעת אחיו  העשן הנפלט מארובות מפעלי התעשייה  הוא אחד הגורמים המרכזיים לזיהום  האוויר  . אוויר נתוהם זה מכיל גזים  רעילים , חלקיקי אבק ופיח המזיקים  לאדם , לבעלי - חיים , לצמחים ואף  לחפצים הדוממים . בתמונה - תחנת  כוח בניו - זילנד פולטת אוויר מזוהם .  סכנה נשקפת לחייו של כלב ים זה  שכוסה בנפט , בעקבות זיהום מי הים על ידי מכלית שדלפה
   ; מולו והוא קרא לעצמו אוריאל . אבל יהודי אמסטרדם  : ראו בעיניו ץבור נקשה והטקסים והמצוות היו עליו  לטרח . דת זו היתה שונה בתכלית מן הדת החפשית שתאר  לעצמו .  אקוסטה מתח דברי בקרת על היהדות ובשל כך חי  בבדידות כמעט מן הימים הראשונים לשבתו באמסטרדם .  כשנודע ברבים , כי הוא מחבר ספר ובו ספקות לגבי  האמונה בהשארות הנפש ובשכר וענש , שבו הצביע על  נגודים בין התנ״ך ליהדות הרבנית , שהכניסה מנהגים  ומצוות מעשיות במקום דברי מוסר ומשגים פילוסופיים ,  נדרש לחזר בתשובה . הוא אף הזמן לדין על הבעת דעות  הנוגדות לא רק את יסודות היהדות אלא גם את הנצרות .  אקוסטה נעצר , נכלא ונקנס וספרו נדון לשרפה בפמבי . הוא  ברח כנראה להמבורג , אך גם שם החרם על ידי היהודים  והנוצרים כאחד ובדידותו רבתה . הוא שב לאמסטרדם  והודיע לראשי בית - הכנסת , כי לא יהיה עוד פורש וחוטא .  אף על פי שלמראית עין קבל עליו את הדין , התרחק  אקוסטה עוד יותר מן היהדות במחשבותיו . הוא האמין כי  דת הטבע , חפשית מכל צורה או נסחה , נעדרת טקסים  וסדר תפלה , היא הדת האמתית , וכי האלוהים אינו מיחס  חשיבות לטקסים ולפלחן . הטבע מלמד אותנו שלום  והרמוניה , ואלו הדת משתמשת בחרב או במוקד או  בחרמות . לכן הוא לא קים את המצוות המעשיות , כגון  שמירת שבת וחג , דיני כשרות , והתנהגותו שוב עוררה עלי  את זעמם של ראשי הקהלה . אקוסטה לא נכנע לדרישתם  לחזר בו מדרכו והחרם שנית .  שבע שנים נשא את החרם הכבד , ולבסוף לא עמדו לו  כחותיו והוא נכנע שנב . הפעם הוטל עליו להוכיח את  חרטתו בעמדו בענשים קשים ביותר . לעיני הקהל שהתכנס  בבית - הכנסת התודה אקוסטה בפמבי על חטאיו וחזר בו  מהם . הודוי לוה בענש מלקות , והוא גם הצטוה להשתטח  על סף בית - הכנסת והכל דרכו עליו .  כעבר זמן קצר , לאחר שסים את כתיבת האוטוביוגרפיה  שלו , שם קצ לחייו . ספרו הוא המקור היחיד כמעט על חייו  אנוסים השכלה חרם  אקופונקטורה  אקופונקטורה - דקור בעברית  - היא שיטת רפוי שמקורה  בסין  . בשיטה זו מחדירים  מחטים לתוך אזורים מיהדים  על פני העור לצרך רפוי  .  מאות שנים לפני שהרפואה  המערבית הראתה כי מערכת  כלי הדם והעצבים משמשים  להובלת אנרגיה חשמלית  ואנרגיה שמקורה במזון , הניחו  הסינים הקדמונים כי בגוף  קימים מסלולים לזרימת  אנרגיה . הם חשבו שאנרגיה  החיונית לקיום החיים זורמת  בכמה מסלולים הנקראים  מרידינים , 12 בכל צד של הגוף .  על פי הבנתם מסלולים אלה מגיעים לאיברי הגוף  הפנימיים ומדי פעם עולים לשטח פני הגוף - כלומר לעור .  אזורים אלה שעל פני העור נחשבו כנקדות חיוניות לצרך  טפול במחלות . הסינים האמינו כי מחלה נגרמת עקב  הפרעה בזרימת אנרגיה . לכן החדרת מחט באזור המסלול  ,  שנפגע יכולה להגביר את זרימת האנרגיה בו , או לנקז  ולוסת אנרגיה מגברת במסלול שבו רמת האנרגיה עלתה  מעבר לצרך . במשך מאות שנים סרטטו הסינים מפות של  מרידינים על פי איברי הגוף שאליהם היו קשורים . כך נוצרו  מרידינים ללב , לראות , לקבה , למעי הגס , לכיס המרה  ולאיברים אחרים .  החל בשנות ה - 70 של המאה ה - 20 החלה שיטה זו להתפשט  גם במערב . נעשו נסיונות רבים להסביר את הצלחת  השיטה בעקר לצרך  שכוך כאבים . כיום  מקבל להניח שהדקור  גורם לשחרור חמרים  פנימיים הנקראים  אנדורפינים , שהם  תרכובות דמיות מורפין  - מין סמ הנחשב לאחד  ממשככי הכאבים  החזקים ביותר . לכן  בעוד שבסין  האקופונקטורה נפוצה  כטפול במרבית  המחלות , בעולם  המערבי משתמשים בה  בעקר במחלות המלוות  בכאבים ממשכים כגון  מחלות פרקים , כאבי ראש וכאבי שלד - בעקר בגב  התחתון . באחרונה הוקמו בישראל יחידות לטפול  באקופונקטורה בבתי חולים אחדים , המשתמשים בשיטה  זו כחלק ממכלול האפשריות להקלת הסבל על החולים .  כאב סמים עצבים , מערכת  אוריאל אקוסטה ויהודית נראים יושבים  בשלתה ובנועם בציורו של האומן  היהודי מאוריצי גוטליב  , פולין , 1915 ,  המעטר גלוית ברכה לשוה החדשה .  אולם הייו של אקוסטה , יהודי אנוס  מפורטוגל , שנידון לחרם ממושך  בעקבות הספקות שהתעוררו בו לגבי  אמיתותה של היהדות , היו רחוקים  משלווה  מפה המפרטת את הנקודות בגוף  הרגישות לדיקור . האקופונקטורה  מבוססת כנראה על החלשת המעבד של  הגירויים שמשדרת מערכת העצבים  ההיקפית על ידי החלפתם בגירויים הנגרמים עקב הדיקור .
   אקורדיון  כלי נגינה עממי , הנמנה עם משפחת כלי הנשיפה והקלידים  גם יחד  .  האקורדיון מרכב ממפוח , חלק מתקפל הנראה כשק . כאשר  מותחים את המפוח נשאב האויר לתוכו . כאשר מכוצים  אותו , האויר יוצא מן האקורדיון . את הקול מפיקות  רצועות של מתכת המכסות בקנים , שהם מעין חלילים .  האויר הנע מניע את הרצועות קדימה ואחורה ומרטיט  אותן . תוך כדי הרטיטה , הקנים השונים מפיקים קולות  שונים . הקנים מצמדים לקלידים שעל לוח הקלידים שבכלי .  כאשר המנגן לוחץ על הקלידים המתאימים , תוך כדי  מתיחת האקורדיון וצמצומו , הוא מפיק נעימות מתוכו .  בשעת הנגינה נשא האקורדיון על כתפי הנגן , כדי ששתי  ידיו יהיו פנויות . היד האחת לוחצת על הקלידים והיד  האחרת מותחת ומכוצת את המפוח ולוחצת על הכפתורים  הממנים על הלווי . מן האקורדיון נתן להפיק באותו זמן הן  את הנעימה והן את הלווי . לכן הוא משמש פעמים רבות  ככלי המלוה שירה בצבור או רקודי - עם . קל יחסית ללמד  לנגן בו ולכן הוא נפוץ בתרביות רבות . מעטות הן היצירות  הקלסיות שנכתבו במיחד למענו . מרבים יותר העבודים  לאקורדיון ליצירות קלסיות שנועדו לפסנתר .  מפוחית - היד היא אקורדיון פשוט , חסר קלידים , אך בעל  מערכת כפתורים כפולה . דומה לו היא הקונצרטינה .  כלי נגינה כלי נשיפה  אקוריון  מכל מלא במים , שבו מחזיקים צמחים ובעלי - חיים החיים  במים לצרך חקירה או לנוי  . דפנות המכל עשויים בדרך כלל  זכוכית , כדי שיהיה אפשר להסתכל ביצורים החיים בתוכו  .  מקור השמ אקוריון במלה אקוה , שפרושה מים בלטינית  .  באקוריונים מגדלים בדרך כלל צמחים ובעלי - חיים של מים  מתוקים . יש גם אקוריונים , שבהם מחזיקים בעלי - חיים  וצמחים של מים מלוחים , אולם הטפול בהם קשה הרבה  יותר .  יש אקוריונים ביתיים קטנים ויש מכלי ענק , שבהם  מחזיקים יצורים גדולים ככרישים ודולפינים . רב דגי  המחמד הם דגים שמקורם בארצות שאקלימן טרופי , כגון  אינדונזיה ובורמה .  אבזרי עזר באקוריון  כמצע באקוריון יכולים לשמש חול , חצץ או צדפים . לדגי  מחמד ממוצא טרופי ממלץ להשתמש בחצץ מיחד שעבר  תהליך חטוי ; חול ים או צדפים עלולים להכיל מזהמים או  יצורים חיים זעירים שאינם מתאימים לדגים אלה , ולכן  יזיקו להם . הצמחיה שבאקוריון מעשירה את המים בחמצן  מומס שהיא פולטת בתהליך הפוטוסינתזה . לפעמים  מוסיפים משאבות המערבלות את מי האקוריון ותוך כדי  כך מעשירות אותם בחמצן . את מי האקוריון יש להחליף  בתדירות קבועה כדי לסלק מהם את הפסלת שמפרישים  בעלי - החיים , או פסלת הנוצרת עקב התפרקותה . אפשרית  נוספת היא להתקין באקוריון מסנן (  פילטר ) . בפילטר יש  משאבה המזרימה דרכו את המים , ותוך כדי כך המים  מסננים והלכלוך המצוי בהם נספח לספוג מיחד . את הספוג  יש לנקות אחת לשבוע . שמוש במסנן מצמצם את הצרך  להחליף את המים באקוריון .  מקום מוגן ונוח לדגים  בחניות לחיות מחמד אפשר להשיג מזון מיחד לדגי  אקוריון המאפשר להאכילם בתרכובות הדרושות להם בלא  ללכלך את המים מעבר לנדרש . שמוש במזון מתאים  ובפילטר מצמצם מאוד את הטפול הנדרש בדגי אקוריון ,  וכל שנדרש הוא להאכיל את הדגים ולנקות את המסנן . יש  לנסות ולעצב קרקעית מגונת באקוריון , שבה יש מקומות  אחיזה , עגון , מפלט ומחבוא ליצורים החיים בו . כמובן ,  חשוב להתאים את מיני הדגים ששמים באקוריון זה לזה .  אין , למשל , להכניס לתוכו דגים טורפים עם הטרף שלהם .  נקבות הדגים נושאות בבטנן את הדגיגים המתפתחים  ובבוא הזמן משריצות אותם . הדגיגים חשופים לטריפה על  ידי דגים אחרים ואפלו על ידי אמם . נקבה בהריון אפשר  לשים בתא השרצה . זהו תא בצורת חרוט ( קונוס )  שיש  בתחתיתו חריץ המוביל לתא קטן יותר . הדגיגים הקטנים  שוקעים ויכולים להכנס דרך החריץ לתא המיחד המגן  עליהם . יש להאכילם במזון מיחד ולגדלם בנפרד עד שיהיו  גדולים דים ולא יטרפו באקוריון הראשי .  מכל דומה לאקוריון , המשמש להחזקת בעלי - חיים  יבשתיים כמו זוחלים , מכרסמים וחרקים , נקרא טראריון .  מקור השמ במלה הלטינית טרה , שפרושה אדמה .  דגים פוטוסינתזה צמחים  אקטינידים  קבוצה של 15  יסודות כימיים כבדים , שמספריהם  האטומיים בין 89 ל - 103  . רק ארבעת היסודות  האקטינידיים הראשונים מצויים בטבע  . את האחרים  אפשר ליצר באפן מלאכותי  .  קבוצת היסודות האקטינידיים קרויה על שם האקטיניום -  יסוד מתכתי שצבעו כצבע הבדיל . הוא התגלה ב - 1899 על  ידי הכימאי הצרפתי אנדרה לואי דבירן . סמלו הכימי של  האקטיניום ac , מספרו האטומי 89 , משקלו האטומי 227 ,  תנועת הדגים במים , צורתם היפה  וצבעיהם המרהיבים , יחד עם העיסוק  הכרוך בטיפול בהם , הם כמה מן הסיבות  הגורמות לבני אדם להציב אקווריון בביתם . .