اقرأوا في كوتار - אביב חדש : האנציקלופדיה הישראלית לנוער - כרך 2 : אל גרקו - אתר
44
   האמורים להגן על האדם הנושא אותם מפני השפעתם  המזיקה של שדים ורוחות או להביא עליו ״ מזל טוב ״  והצלחה במעשיו .  כמיסטיקה  אמוניה  גז חסר צבע , שהוא תרכבת של חנקן ומימן ( אטום אחד של  חנקן כנגד כל שלושה אטומים של מימן )  . ריחו חריף  ומחניק והוא מסיס מאוד במים  .  סמל כימי'NH . נלחץ רגיל מתעבה האמוניה בטמפרטורה  של - 33.4 מעלות צלסיוס וקופא בטמפרטורה של 77 מעלות  צלסיוס .  כשאר הבסיסים האלקליים , הופך הגז אמוניה את הלקמוס  לכחל ומתאחד עם כל החמצות למלחים . מיצרים אמוניה  על ידי הרכבות של חנקן ומימן תחת לחץ רב . משתמשים  בגז בזבול , בתעשית צבעים , ברפואה , ביצור אלקלים  ובתמסה לצרכי קרור .  חמצות ובסיסים מזוג אויר צבעים תרכבת  ותערבת  אמוץ  הליך משפטי ההופך אדם שאינו ההורה הטבעי של ילד ,  להורה לכל דבר שלו  . הרב המכריע של המאמצים הם  ילדים  . במדינות לא מעטות נתן לאמץ גם מבגרים  . בישראל  לא נתן לאמץ , בדרך כלל , אדם שגילו מעל 18 שנה  .  על פי החק בישראל אמוץ נעשה על ידי צו אמוץ שנותן  בית - המשפט . החק מיעד , בראש ובראשונה , להגן על  הילדים המאמצים , ולכן הוא קובע כי בית - המשפט יתן צו  המתיר לאמץ ילד רק אם נוכח לדעת שהדבר הוא לטובתו  של הילד המאמץ . כדי להבטיח זאת החק קובע מגבלות  ותנאים שונים לגבי האמוץ , כמו למשל , שהמאמצים  צריכים להיות בני דתו של המאמץ , ומבגרים ממנו לפחות  בשמונה - עשרה שנה . החק גם אומר , שאם הילד המעמד  לאמוץ מסגל להבין בדבר - יש לשאל לדעתו - ולא נתן  לאמץ אותו בנגוד לרצונו .  לפעמים המאמצים הם ילדים שהוריהם הטבעיים נפטרו ,  ולפעמים אלה ילדים ( ובהם תינוקות בני יומם )  שהוריהם  אינם יכולים לגדלם . אבל במקרים רבים בית - המשפט מתיר  לאמץ גם ילד שיש לו הורים טבעיים . לדגמה , במקרים  שבהם ההורים אינם מסגלים , או אינם רוצים ,  למלא את  חובותיהם כלפי הילדים . האמוץ יוצר בין הילד המאמץ  לבין הוריו המאמצים את אותן הזכיות והחובות הקימות  בין הורים טבעיים לבין ילדיהם . בד בבד האמוץ מנתק את  הקשר שבין הילד המאמץ לבין הוריו הטבעיים .  לפי החק ,  מאמץ רשאי לבקש מידע על זהות הוריו הטבעיים לאחר  שמלאו לו שמונה - עשרה שנה .  אמוץ ילדים מחו״ל  ישראלים רבים מאמצים כיום ילדים שנולדו מחוץ  לישראל . זמן רב היה האמוץ בחו״ל פרוץ , בגלל העדר  תקנות מחיבות . מצב זה שמש פתח למסחר בילדים  ולהסדרי אמוץ שגבלו בפשיעה , כמו לקיחת ילדים ללא  הסכמת הוריהם ומסירתם לאמוץ בלי שהוריהם המאמצים  ידעו דבר על החטיפה .  בשנת 1996 נחקק חק אמוץ חדש  בכנסת ,  שאמץ את עקרונות האמנה הבין - לאמית בדבר  רשוי עמתות ללא כונת רוח לטפול באמוץ מארצות חוץ .  עמתות כאלה הוקמו בשנים 998 1 - 999 1 ברשוי של משרד  המשפטים , והן נתונות לפקוח של משרד העבודה והרוחה .  אמוץ בעת העתיקה  האמוץ היה תופעה שכיחה למדי בעולם העתיק , ומצויים  חקים העוסקים בזכיות ובחובות של הילדים המאמצים -  בעקר בשאלת הירשה - ושל הוריהם המאמצים .  בחקי  חמורבי , למשל , כתוב שלהורים הטבעיים יש זכות לדרש  את ילדם המאמץ בחזרה , אם ההורים המאמצים לא למדו  אותו מלאכה . האמוץ נעשה כעסקה לכל דבר ושטרות  מכירה רבים נמצאו בבבל , באשור ובמקומות נוסכים .  האמוץ בא לפתר את בעית העקרות , שבאותם ימים לא  נמצא לה שום פתרון רפואי . הורים חסרי אמצעים ,  שהיו  להם כמה ילדים , נהגו למכר את ילדיהם לאחרים תמורת  הבטחה שבנם , ולפעמים גם אחיו הטבעיים הלא מאמצים ,  יזכו בירשה .  התנ״ך אינו מזכיר במפרש חקי אמוץ , אך ישנם רמזים לכך  שנהג זה היה קים גם בישראל . רחל אמנו אמצה את בניה  של בלהה שפחתה , שרה חששה פן יירש ישמעאלי ״ בן  האמה״, את אברהם ולא בנה , שנולד אחריו . נראה שגם  מרדכי היהודי אמץ את אחיניתו אסתר , שגדלה בביתו  לאוזר מות הוריה .  בג״ץ זכיות הילד  אמוראים  פרוש השמ אמורא הוא ״ אומר ״ או ״ דורש״. במובן רחב  יותר נתן השמ אמורא בארץ - ישראל ובבבל לחכמים שחיו  בתקופה שנמשכה כ - 300 שנה  , מחתימת המשנה ( בשנת  200 בערך ) עד לחתימת התלמוד הבבלי ( עד לשנת 500  בערך )  .  התלמוד מכנה בשם אמורא את האיש שעמד ליד המרצה  או המורה הראשי בישיבה ובהתכנסיות לשם למוד  . וחזר  בקול והסביר לקהל השומעים הגדול את דברי המורה ,  שנאמרו בקצרה ובקול נמוך . לאחר שהוכח , כי צעירים  שמלאו תפקיד זה ובקשו להצטין כנואמים לא תרגמו  לעתים בדיוק את דברי המורה , קבע רבי אבהו כלל ,  ע שום  אדם שגילו פחות מחמשים שנה אינו רשאי לכהן בתפקיד  זה  .  האמוראים , במובן הרחב והנפוץ של המלה , הם אלה  שפרשו את ההלכות הקצרות שבמשנה , חקרו את טעמיהן  החתול השחור מבשר , לדעת המאמינים  באמונות תפלות , על משהו רע העתיד  לקרות . לכן הם משתדלים מאוד שלא לעבור במקום שבו הוא נמצא .
   ומקורותיהן והשוו אותן עם הבריתות , שהן פרושים של  תנאים שלא נכללו בנסח המשנה בעריכתו של יהודה  הנשיא . הם לא היו רשאים לשנות החלטות ועקרונות  שהתקבלו פה אחד במשנה או בבריתות . האמוראים  שהסמכו על ידי הנשיא בארץ - ישראל כנו ״ רבי״, ואלו  האמוראים בבבל באותה תקופה כנו ״ רב ״ או ״ מר״. בדרך  כלל מחלקים את תקופת האמוראים של בבל לששה או  לשמונה דורות או תקופות . תקופת האמוראים בארץ -  ישראל היתה קצרה הרבה יותר .  בבל גלות בבל משנה תלמוד תקופת המשנה  והתלמוד  אמורי  שבט שמי נודד למחצה , שהיה אחד משבעת העמים שישבו  בכנען  .  האמורים נזכרים פעמים רבות בתנ״ך ובתעודות בבליות  ומצריות . הם ישבו בארץ - ישראל ובסוריה ואחר כך  במסופוטמיה ( ארם נהרים )  . השושלת שמלכה בבבל ,  שחמורבי היה אחד ממלכיה , היתה אמורית . מן המאה  ה - 16  לפני הספירה ואילך נאלצו האמורים לסגת בפני גלי  השבטים שפלשו לארץ . בשנת 1500 לפני הספירה בערך הם  קבלו את חסותם של החתים .  בבל חמורבי חתים כנען מסופוטמיה  אמות הקריאה  כנוי לארבע האותיות א , ה , ו ,  י , באלף - בית העברי , כשהן  ממלאות תפקיד של ציני תנועות  .  בעברית העתיקה לא היו סימנים דגמת הנקוד , המסיע  ומנחה את הקורא כיצד לבטא את המלה הכתובה . כך  למשל , מלה שאותיותיה הן דבר , יכולה היתה להקרא  כ ״ דבר ״ במשמעות חפץ , או כ ״ דבר ״ במשמעות אמר , או  כ ״ דבר ״ שהיא מין מחלה , או כ ״ דבר ״ - מין דבורה ועוד .  היה צרן לנחש על פי ההקשר במשפט לאיזו משמעות  התכון הכותב . עם הזמן החלו להשתמש באותיות א , ה ,  ו , י כציני תנועות העוזרות בקריאת המלים .  האות א מסמנת בדרך כלל את התנועה ,/4 כמו במלה  ״ כאן״, אך יכולה לסמן גם תנועות אחרות , כמו ק במלה  ״ לצאת״. האות ה מסמנת בדרך כלל את התנועות a ו - , E  בעקר בסופי מלים , כמו במלים ״ שונה ״ ו ״ בנה״. האות ו  מסמנת את התנועות O ו - U , ןמו במלים ״ כלום ״ ו ״ שלום״.  האות  י מסמנת את התנועה ו , ולפעמים E , כמו במלים  ״ שיר ״ ו ״ בית - ספר״. כיום משתמשים באמות הקריאה י ו - ו ,  כאשר כותבים ללא נקוד . דרך כתיבה זו נקראת ךתיב מלא .  כאשר מנקדים את הכתוב , אין צרך להעזר באמות הקריאה .  נתב עברי נקוד  אמזונות  במיתולוגיה היונית - שבט של נשים לוחמות אמיצות - לב ,  אשר שלטו בארצן מבלי לשתף גברים  . האמזונות בנו ערים  אהדות , שהחשובה שבהן היתה אפסוס  .  האמזונות נהגו לשעבד את הגברים ששבו במלחמה או  להרג אותם . אחת המלכות שלהן , פנטסילאה , נהרגה בידי  הגבור היוני אכילס לאחר שיצאה למלחמה ביונים בראש  הנשים הלוחמות שלה . מלכה אחרת , היפוליטה , נהגה לחגר  חגורת פלאים מעשה ידיו של ארס ( הוא מרס ) אל  המלחמה , כסמל לכחה . על הגבור היוני הרקולס הטל  להביא את החגורה הזאת , והוא יצא אל ארץ האמזונות .  היפוליטה קבלה אותו בחביבות והבטיחה לתת לו את  החגורה . אך האלה הרה ( יונו )  , שרדפה בחמתה כל הימים  את הרקולס , לבשה דמות של אמזונה ושכנעה את  האמזונות , כי הרקולס מבקש לשבות את מלכתן .  האמזונות התנפלו על הרקולס כשבלה בחברתה של  היפוליטה באניתו . הרקולס חשב כי המלכה היא שצותה  עליהן להתקיפו , ולכן הרגה ולקח עמו את החגורה . לאחר  שהרקולס הרג את היפוליטה ואנטיופה אחותה , פלשו  האמזונות הזועמות לאתונה . אולם הן נחלו בה תבוסה  נצחת וצבאן השמד כליל .  האמנים היונים הרבו לציר ולפסל אמזונות , בדרך כלל  כשהן רוכבות על גבי סוסים , מצידות בחנית ובקשת או  בגרזן קרב , ומגנים בידיהן .  אנילס אלי יונ ורומא הרה הרקולס מיתולוגיה  קרב בין יוונים לאמזונות - קטע מיצירתו של הפסל היווני סקופס .
   אמזונס  הגדול בנהרותיה של אמריקה הדרומית , הנהר השני בעולם  בארכו (  אחרי הנילוס ) והראשון בעולם בכמות המים  הזורמים בו  . ארכו 6,518 קילומטרים , ושטח אגן הנקוז שלו  ( השטח שמימיו נשפכים לנהר ) כ - 77  מיליון קילומטרים  רבועים , שהם כ - 40  אחוזים משטח אמריקה הדרומית  .  רב אגן הנקוז של האמזונס נמצא בתחומי ברזיל . ספיקת  מימיו ( כמות המים הזורמת בו ) גדולה פי כמה וכמה מזו  של כל נהר אחר בעולם , לא רק משום ארכו , אלא גם משום  שהוא ויובליו זורמים באזור טרופי שגשמיו מרבים מאוד .  האמזונס נוצר במפגש הנהרות מרניון ואוקילי , שמקורם  בהרי האנדים בפרו _ הוא זורם מזרחה בין יערות - העד  הטרופיים שבצפונה של ברזיל ונשפך לאוקינוס האטלנטי .  יותר ממאתים יובלים נשפכים אליו . מקצת היובלים האלה  הם נהרות אדירים בזכות עצמם , שארכם אלפי קילומטרים  וכמיות המים הזורמים בהם עצומות .  זרימתו של האמזונס אטית מאוד , כי השפוע שלו קטן .  נקדת כניסתו מפרו לברזיל גבוהה רק 100  מטרים מפני  האוקינוס האטלנטי , ובמנאוס שבברזיל , הרחוקה עדין  1,500 קילומטר מן האוקינוס האטלנטי , מי הנהר גבוהים  רק 40 מטרים מעל פני הים . לכן יש מקומות שבהם הוא  מתרחב לכדי קילומטרים רבים , עד שהוא דומה לאגם ,  ובעקר בחלקו התחתי , שהיה בעבר מפרץ של האוקינוס .  רחבו של הנהר שם יותר מ - 200 קילומטר ועמקו 60 מטר .  אניות נכנסות אל שפך האמזונס דרך תעלה גדולה . אניות  גדולות יכולות לשוט 1,500 קילומטרים במעלה הנהר עד  מנאוס , ואניות קטנות יכולות לשוט בו עוד 1,500  קילומטרים .  ברוא היערות ואפקט החממה  רק תושבים מעטים בלבד חיים באגן האמזונס - כארבעה  מיליון בלבד בשטח הגדול כמעט כשטחה של אוסטרליה .  רבים מהם אינדיאנים , בהם בני שבטים שכמעט לא באו עד  כה במגע עם התרבות המודרנית . הם מתפרנסים מלקוט  פרות , מציד ומדיג . אחרים מעבדים את האדמה בשיטה של  גזל : מבראים חלקת אדמה על ידי שרפת העצים , זורעים  בה גדול כלשהו , וכעבר כמה שנים , כאשר הקרקע מדלדלת ,  הם נוטשים אותה ומבראים חלקה אחרת . שיטה זו של  עבודת אדמה אין בה תועלת מרבה , כי קרקע אגן האמזונס  אינה פוריה ביותר . ברוא הצמחיה וחשיפת האדמה לשמש  גם גורמים נזק חמור ביותר לאקלים כדור הארץ . היערות  הם אחד המחסומים החשובים בפני ״ אפקט החממה ״ -  התחממות הדרגתית של האטמוספרה , בעקר עקב פליטת  הגז פחמן דו - חמצני מארבות של בתי חרשת , ממפלטי  מכוניות וכדומה . הגז הזה יוצר מעין מסך בפני פליטת החם  מפני כדור הארץ לאויר , והתוצאה היא התחממות כלל  עולמית , המסת הקרח בקטבים , עלית פני המים  הנהרות הגדולים מתנקזים אל אגן  הניקוז עצום הממדים של האמזונס .  אינדיאנים חותרים בסירת קנו במימיו  השופעים של נהר האמזונס - הגדול  בנהרות אמריקה הדרומית . במעלה הנהר יכולות לשוט גם אוניות גדולות .