اقرأوا في كوتار - אביב חדש : האנציקלופדיה הישראלית לנוער - כרך 13 : סוריה - ערב הסעודית
144
   עבד אלחמיד נולד בטורקיה והתחנך בה . בראשית ימי  שלטונו התקבלה החקה הראשונה בתולדות ממלכתו ,  וב - 1877 התכנס לראשונה בית - הנבחרים ( הפרלמנט )  הטורקי , אך הוא פזר כעבר שנה . עבד אלחמיד נקט  מדיניות קשוחה וקוה לשפר את מצב המדינה בדרך של  הנהגת שלטון רכוזי והגבלת החפש . הוא טפח את הדת  המסלמית והורה לסלל מסלת ברזל כדי להקל על עולי  הרגל המסלמים להגיע למכה (  היא כנתה המסלה  החג'אזית )  . כנגד זה דכא בני דתות ולאמים אחרים  ובאמצע שנות ה - 90 של המאה ה - 9  ר ערך טבח בארמנים  שבמזרח אנטוליה וקטל כ - 80,000 מהם  . בשל כך כנה  באירופה ״ הארור ״ או ״ הסלטאן האדם ״ .  עבד אלחמיד והרצל  בשנת 1882 אסר עבד אלחמיד על עלית יהודים לארץ -  ישראל , שנכללה בתחום הממלכה העות'מאנית , ועל מכירת  קרקעות ליהודים , מחשש שמא יביא הדבר להקמת  ״ ממשלה יהודית בירושלים ״ . בנימין זאב הרצל ןהל משא  ומתן עם עבד אלחמיד ( ב - 1901 ) , שבו הציע  לשליט הטורקי לגיס בקרב היהודים הלואה ,  אשר תסיע לו להחלץ מן החובות הכבדים  שהעיקו על ממלכתו . בתמורה בקש הרצל  אמנה ( צ'רטר ) , שלפיה תתר עלית היהודים  לארץ - ישראל והיא תהיה למחוז אוטונומי  בקיסרות העות'מאנית . כעבר שנה דחה עבד  אלחמיד את הצעתו של הרצל , אך התברר כי  השתמש בהצעה כדי להשיג הלואה נוחה  מאיל כספים צרפתי .  בעקבות מהפכת ״ הטורקים הצעירים״ב - 1908  אלץ עבד אלחמיד להשיב על כנה את החקה  משנת 1876 ולכנס מחדש את הפרלמנט .  בחדש אפריל 1909  החליט בית - הנבחרים  להדיחו . הוא הגלה תחלה לסלוניקי ואחרי כן  לארמון שעל חוף הבוספורוס , שם חי את  שארית ימיו .  ארץ - ישראל - היסטוריה הרצל , בנימין  זאב טורקיה - היסטוריה עות'מאנים  עבד אלרחמן  שמם של שלושה שליטים מפית אמיה  , ששלטו בין המאות  ה - 8 ל - 10 בספרד  .  עבד אלרחמן הראשון חי בשנים 731 - 788  . עבד אלרחמן  ה - 1  היה היחיד משושלת זו שהצליח להמלט מן הטבח  שבצעו בהם בני עבאס , כאשר השתלטו על האימפריה  המסלמית בשנת 750  . הוא נמלט לצפון אפריקה ואחר כך  לספרד , שם הקים בשנת 756 ממלכה עצמאית שבירתה  קורדובה . הוא הצליח לדכא מרידות אחדות , להרחיב את  תחום ממלכתו ואף להדף את פלישת צבאו של קרל הגדול  מצרפת לספרד .  עבד אלרחמן השני חי בשנים 792 - 852 ושלט משנת 822  .  תקופת שלטונו נודעה באי - יציבות פוליטית אך הצטינה  בפעילות תרבותית ענפה ובשגשוג הדת , הבניה וחיי הרוח .  עבד אלרחמן השלישי חי בשנים 889 - 961  . הוא היה גדול  שליטיה המסלמים של ספרד . בעלותו לשלטון בשנת 912  קבל לידיו ממלכה מתפוררת , אך הצליח לשקמה לאחר  כעשרים שנות מאבק במורדים . בשנת 929 אמץ לעצמו את  התאר ח'ליף והיה הראשון מבין מלכיה המסלמים של  ספרד שעשה כן ( קודמיו כנו עצמם אמירים ובתאר ח'ליף  השתמשו רק העבאסים שישבו בבגדאד ) . בתקופת שלטונו  התחזק מעמדה של הממלכה המסלמית בספרד . זו היתה  תקופה של יציבות , פריחה תרבותית וסובלנות כלפי לא -  מסלמים .  אסלאם ספרד - היסטוריה עבאס , בית קרל  הגדול  עבדאללה  מלך ירדן  . עמד בראש  הממלכה ההאשמית לאחר  שהפריטים הקצו לו את עבר  הירדן המזרחי , והפר כמלכה  שפות הנאמנות שגלה  כלפיהם  . חי בשנים 1882 -  1951  .  עבדאללה נולד במכה כבנו השני של שריף חסין אבן עלי ,  מלך חג'אז , שהיה מצאצאי הנביא מחמד . עבדאללה רכש  השכלה באיסטנבול , שאליה הגלה עם אביו על ידי השלטון  העות'מאני . הוא השתתף במרד הערבי נגד הטורקים  במלחמת העולם הראשונה . ב - 1921 רכז עבדאללה כח  צבאי כדי לכבש את סוריה מידי הצרפתים , שהורידו את  אחיו פיצל מעל כסא המלכות בדמשק . כדי למנע מלחמה  בין הצרפתים לבין הערבים , וכדי לקנות את לב הצרפתים ,  שדלו הבריטים את עבדאללה להסתפק בשלטון על עבר  הירדן המזרחי , אזור שקרעו למענו משטח המנדט של ארץ -  ישראל ב - 1922  . האמיר (  נסיך ) עבדאללה שמר כל ימיו  אמונים לבריטים , אשר עזרו לו מאוד לקים את ממלכתו  הדלה ואף העמידו לרשות צבאו , הלגיון הערבי , קצינים  בכירים  . כפרס על נאמנותו במלחמת העולם השניה , בטלו  הבריטים ב - 1946 את המנדט על עבר הירדן והכירו  בעבדאללה כמלך על השטח שהפך בשנת 949  ר ל ״ ממלכה  ההאשמית הירדנית ״ .  יחסי עבדאללה עם היהודים  בתקופה שקדמה להקמת מדינת ישראל , התגלה עבדאללה  כמנהיג ערבי מתון יחסית , שקים קשרים טובים - אם כי  בחשאי - עם מנהיגי הישוב היהודי בארץ - ישראל ועם  מנהיגי התנועה הציונית . הוא הביע את הסכמתו לחלקת  ארץ - ישראל ואף הבטיח להמנע מלתת יד להתקפה ערבית  כוללת על המדינה היהודית , כאשר תקום . אולם כאשר  הכרזה מדינת ישראל במאי 1948 וצבאות ערב פלשו לארץ -  ישראל , שלח עבדאללה את הלגיון הערבי להשתלט על  חלקים גדולים ככל האפשר במערב ארץ - ישראל , ובמיחד  בחלק שנועד לערביי ארץ - ישראל בתכנית החלקה של  ארגון האמות המאחדות .  בעקבות שביתת הנשק שנקבעה ב - 1949 ספח עבדאללה  את יהודה ושומרון לממלכתו , למורת רוחו של העולם  עבדאללה אבן חוסין הוא סבו של המלך  הנוכחי של ירדן , חוסין . בנו של  עבדאללה , טלאל , מלך שנה אחת בלבד  עד שהורד מעל כיסא המלכות .  הסולטאן הטורקי עבד אלחמיד כונה  בשמות ״ הסולטאן האדום״ו ״ הארור  ״ בשל ההוראה שנתן לטבוח את בני העם  הארמני . בשואה זו נספו שמונים אלף ארמנים .
   הערבי . בעקבות צעדו זה הוו ערבים פלשתינים כשני  שלישים מאכלוסית ממלכת ירדן . לאחר משא ומתן חשאי  שנהל עבדאללה עם נציגי הישוב היהודי בארץ - ישראל ,  ובתוכם גולדה מאיר ערב הכרזת העצמאות , חשדו בו  הערבים כי כונתו לכרת שלום נפרד עם ישראל . המפתי של  ירושלים , חאג'אמין אלחסיני החליט לנקם במלך על ספוח  הגדה המערבית ועל יחסו המאפק כלפי ישראל ושלח  רוצחים להתנקש בחייו . עבדאללה נרצח ביולי 1951 ,  במסגד אלאקצא בירושלים . זכרונותיו , שראו אור בערבית  ב - 1945 , תרגמו לעברית ב - 1954 בשם ״ חשבון הנפש של  עבדאללה ״ . בנו בכורו , טלאל , שהיה חולה רוח , מלך תחתיו  שנה אחת . אחרי כן ירש אותו חסין , נכדו של עבדאללה .  לאחר מות חסין מלך ירדן ב - 1999 , ירש את כסאו בנו  עבדאללה השני .  חסין מלך ירדן חסני , חג'אמין ירדן , ממלכה  מחמד מנדט פלשתינים  עבדות  שעבוד של בני אדם והפיכתם רכוש של אדם אחר , מדינה ,  שבט , מקדש או מוסד כלשהו  .  העבדות היתה קימת בעולם העתיק כבר באלף ה - 4  לפני  הספירה . אדם אבד את חרותו והפך לעבד כאשר נפל בשבי  האויב או היה בן לעם שנכבש במלחמה , כאשר לוה כסף  ולא היה יכול להחזיר את חובו , וכאשר מכר את עצמו בגלל  מצוקה כלכלית . בכל אחד מהמקרים האלה היה העבד  רכושו של אדוניו . בגופו הטבע סימן בעלות , והכל היו  חיבים להחזיר אותו לבעליו אם נמלט . כאשר נזוק , היה  אדוניו זכאי לפצוי , ולא העבד עצמו . לעתים הרשו עבדים  לצבר רכוש ולהשתמש בו , אך חיבו לתת חלק ממנו  לאדונם וגם להוריש לו הכל אחרי מותם . הבעלים של  העבד היה רשאי לשחרר אותו על ידי אמוצו לבן .  עבד שנמכר בגלל חובו , בעליו היה חיב לשחררו מקץ שלוש  שנות עבדות . גם שפחה שילדה לאדונה היתה זכאית  לחרות אחרי מותו . תושבי המזרח הקדום נהגו לפדות את  בני עמם שנמכרו לעבדות . לעתים היה העבד פודה את  עצמו על ידי כך שנתן כסף רב לאדוניו .  העבדות בישראל  דיני העבדות במקרא נכרים ביחס האנושי שלהם אל העבד .  העברים ראו בעבד אדם , שאין לנהג בו בשרירות לב . אם  אדוניו הטיל בו מום - הוא חיב לשחרר אותו מעבדותו , וכן  ״ וכי יכה איש את עבדו או את אמתו בשבט , ומת תחת ידו  - נקום ינקם ״ ( שמות כא כ )  . העבד גם משתתף בחובות  הדת של העדה : הוא חיב במילה , ויש לשתפו באכילת קרבן  הפסח . כמו כן אסור להעבידו בשבת ובחג בנמוק , ״ כי עבד  היית בארץ מצרים ״ ( דברים ה טו ) . על יחסו של המקרא  לסחר העבדים נתן ללמד מענשו של החוטף לעבדות :  ״ וגונב איש ומכרו ... מות יומת ״ ( שמות כא טז )  . ןמו כן ,  בנגוד לכל חקי המזרח הקדום , אסור להסגיר עבד אל  אדוניו . נראה שהכונה לעבד נכרי שנמלט לארץ - ישראל ,  ואם עבד נכרי כך , עבד עברי , הקרוי ״ אחיך ״ , לא כל שכן . יש  לשחרר עבד בשנה השביעית לעבדותו . אם הוא מעדיף  להמשיך ולהיות עבד - תרצע אזנו לסימן של עבדות עולם  ( שמות כא ב - ו )  .  בתקופת הבית השני עדין שעבדו יהודים את בני עמם  בגלל חוב כספי , על אף עמדת התורה בענין זה ולמרות  פעלתו של נחמיה בתחלת ימי הבית השני למען שחרור  העבדים מישראל . תופעה זו נמשכה עד לכבושיהם של  החשמונאים , שהביאו לארץ שבויי מלחמה נכרים . עבדים  נכרים היו ברשותם של יהודים בארץ גם לאחר החרבן ,  בתקופת הוצרות התלמוד , ומציאותם משתקפת בהלכות  חכמי המשנה והתלמוד . שלא כבמשפט היוני והרומי ,  העניקה ההלכה לעבד זכיות של בן חרין ( אדם חפשי ) בכל  הנוגע להגנה על חייו . החובל בעבד חיב בתשלום על הנזק ,  הצער והוצאות הרפוי והבטלה מעבודה שנגרמו לו ,  וישראל שהרג בשוגג חיב בגלות , ואם הרג במזיד ( בכונה  תחלה ) - הוא חיב מיתה . נאסר להטיל על העבד עבודות  העבדות היתה נפוצה בכל העולם  העתיק  . העבד נחשב לרכושו המלא של  אדונו , שהיה רשאי לקבוע אף את  הפרטים האישיים ביותר בחייו .  בתמונה - הפירמידות , מבני ענק  מעוררי השתאות , נבנו על ידי עבדים .  עבדאללה מלך ירדן ויתר על זכויותיו  בחיג'אז והסתפק בממלכה הקטנה  שהציעו לו הבריטים בעבר הירדן  המזרחי . סופו שנרצח במסגד אלאקצה בירושלים .