اقرأوا في كوتار - שבילים חדשים 1 לכתה א - מדריך
113
   113  א . שלם וחלקים  הצעה להרחבת הפעילות  בוחרים מספר אחר מ- 1 עד ,10 מציגים אותו בדסקיות וחוזרים על התהליך  של פעילות הפתיחה . כל תלמיד מתעד את ההפרדה שנוצרה בתבנית השלם  והחלקים המחיקה המצורפת בסוף הספר .  מקיימים דיון : אילו הפרדות שונות מצאתם ? תולים את התבניות שיש בהן  תשובות שונות על הלוח .  עמוד בספר : 85  ב פעילות עם המורה מכירים את  המושגים שלם וחלקים ומתנסים  בהפרדת שלם לשני חלקים .  העיסוק בשלם ובחלקים משמש  הכנה לפעולות החיבור והחיסור  שיילמדו בהמשך ותורם להבנת  הקשר בין שתי הפעולות .  בסיום הפעילות מקיימים דיון כדי  להגיע למיצוי אפשרויות :  לשלם 8 יש חמש אפשרויות הפרדה  לשני חלקים שונים :  8 0, 7 1, 6 2, 5 3, 4 4,  בפרק זה השלם והחלקים מיוצגים  בתבנית ובדסקיות על פסים כך .  כשמייצגים את השלם ואת החלקים  בציור, אפשר להשתמש בשני  צבעים, ואפשר גם לצייר עיגולים  מלאים ועיגולים ריקים, כך :  חשוב לשים לב לכך שבתבנית  השלם והחלקים אין חשיבות לסדר  החלקים, ולא צריכה להיות התאמה  בין מקום כתיבת החלקים בתבנית  ובין מקומם על הפס . לתבנית זו  מתאימים הפסים האלה :  שָׁלֵם  חֵלֶקחֵלֶק  8  6 2  עִם הַמוֹרה  כל תלמיד ותלמידה לוקחים 8 דסקיות . 8 הוא השלם .  • מערבבים את הדסקיות בידיים ומפזרים אותן על השולחן .  • מסדרים את הדסקיות על הפס – קודם צבע אחד ואז הצבע האחר . אלה הם שני החלקים .  • משווים עם חברי הקבוצה – האם כולם קיבלו את אותם החלקים ?  • התלמידים כותבים בתבניות את האפשרויות השונות להפרדה של השלם 8 שהתקבלו בקבוצה .  מְפַזְרִים כּוֹתְבִיםמְסַדְרִים  1 . הַשְׁלִימוּ .  דִין : כמה אפשרויות שונות מצאתם להפרדה של 8 לשני חלקים ?  דִין  שָׁלֵם  חֵלֶקחֵלֶק  שָׁלֵם  8  חֵלֶקחֵלֶק  שָׁלֵם  8  חֵלֶקחֵלֶק  8  שָׁלֵם  חֵלֶקחֵלֶק  8  6 2  א  שָׁלֵם וַחֲלָקִים 85 א . שָׁלֵם וַחֲלָקִים 85
   הערות לעצמי :  114  א . שלם וחלקים  עמוד בספר : 86  ב פעילות 2 עוסקים בדרכים שונות  להפריד מספרים עד 10 ובזיהוי  השלם והחלקים בכל דרך .  ב סעיף ג מוצג מקרה שבו אחד  החלקים הוא ,0 ויש לצפות  שיתעורר קושי . כשרוצים לייצג את  0 כאחד החלקים, כל הדסקיות  נשארות באותו הצבע, והן מייצגות  את החלק האחר .  2 . הַשְׁלִימוּ .  שָׁלֵם  חֵלֶקחֵלֶק  א  שָׁלֵם  חֵלֶקחֵלֶק  ב  שָׁלֵם  חֵלֶקחֵלֶק  ד  ג  שָׁלֵם  0  חֵלֶקחֵלֶק  שָׁלֵם  חֵלֶקחֵלֶק  דֻגְמָה  א . שָׁלֵם וַחֲלָקִים 8686  מה עוד ?  הצעה לפעילות נוספת  בנספח ג בעמודים 216 - 219 במדריך זה מצורפים ייצוגים של אפשרויות  שונות להפרדת מספרים בדסקיות על פסים .  מומלץ לגזור את הפסים, לשמור אותם ולהשתמש בהם גם ביחידות הבאות .  בשלב זה מומלץ להציג לתלמידים כמה מהפסים ולשאול על כל אחד מהם :  מה השלם ? מה החלקים ? המטרה היא שהתלמידים יזהו את השלם ואת החלקים במהירות וכמעט ללא מנייה .
الرجاء الانتظار... جارٍ تحميل الكتاب