اقرأوا في كوتار - מסלולים פלוס : 15 - מדריך למורה
3
   מספרים טבעיים - חלק ב  תוכן העניינים  מבוא לפרק . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4  פעילות הפתיחה . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5  א . מספרים גדולים ממיליון - חזרה והרחבה . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6  ב . כפל וחילוק . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7  ג . חילוק במאונך . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15  ד . ארבע פעולות חשבון . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21  שוב חישוב - חישובי זמן . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 דפי חזרה, דפי רב דף ועבודות מסכמות אפשר למצוא באוגדן למורה מסלולים פלוס לכיתה ה . 3 3
   מבוא לפרק  מבוא לפרק  על פי ההמלצה בתוכנית הלימודים, יש להקדיש כ- 27 שעות לנושא הזה .  הפרק ״מספרים טבעיים – חלק ב״, כמו הפרק הקודם שנלמד בכיתה ה, ״מספרים טבעיים –  חלק א״, הוא המשך טבעי של הפרק ״המספרים עד מיליון״, שנלמד בכיתה ד . בפרקים האלה  יש דגש על תובנה ועל חקר, אך הם תורמים גם לחיזוק המיומנות של פתרון לפי האלגוריתמים  המקובלים לצד דרכי פתרון שונות שהתלמידים מפתחים בעצמם . בפרקים האלה התלמידים  מעמיקים את הידע שלהם על עולם המספרים הטבעיים, על תכונותיהם ועל היחסים ביניהם  ועוסקים בארבע פעולות החשבון : חיבור, חיסור, כפל וחילוק .  מספרים טבעיים הם בסיס לבניית קבוצות מספרים אחרות ורעיונות מורכבים יותר כמו מספרים  רציונליים ומספרים ממשיים, פונקציות, גאומטרייה אנליטית ותורת המספרים . לכן הפרק הזה  הוא נדבך מרכזי בלמידת המתמטיקה בבית הספר היסודי .  במבוא לתוכנית הלימודים נכתב כי כיום הדגש בנושא המספרים הטבעיים והפעולות במספרים  טבעיים הוא על תובנה ועל חקר . יש הבנה שלפיה כשהתלמידים מפתחים אלגוריתמים שאינם  בהכרח סטנדרטיים, הבנתם בנוגע לפעולות במספרים מתחזקת . לכן, על פי תוכנית הלימודים,  בלימוד הנושאים הקשורים למספרים ולפעולות אין לעסוק בחישובים בלבד, אלא להשתמש  בחישובים ובלמידת אלגוריתמים כדי לקדם את ההבנה של תלמידים בתחום המספרים  והפעולות בהם, ובפרט לפתח את יכולת האומדן שלהם ואת תובנת המספרים .  הפרקים בנושא מספרים טבעיים בנויים כרצף מדורג של פעילויות הדורשות מהתלמידים  להשתמש בכל הידע והמיומנויות שרכשו בשלבים קודמים של לימודיהם .  איך א פ שר ל ד עת ?  כ מ ה עגב נ יות יש בעולם ? 4 4