اقرأوا في كوتار - מסלולים פלוס : 14 - מדריך למורה
72
   ה . אלפיות - הכרה  ה . אלפיות – הכרה  ( עמודים 196 - 208 )  ביחידה הזאת התלמידים מכירים את המספרים העשרוניים שיש להם שלוש ספרות מימין  לנקודה, כלומר כאלה המתאימים לשברים ולמספרים מעורבים שהמכנה שלהם הוא 1,000 :  הם קוראים אותם, כותבים אותם, מכירים את המבנה העשרוני שלהם, משווים ביניהם ( ובינם ובין  מספרים שלמים ומספרים עשרוניים מסוגים אחרים ) ומייצגים אותם על ישר המספרים .  לפי תוכנית הלימודים, הנושא הזה מתאים לתלמידים מתקדמים, והתלמידים האחרים צריכים  לבסס את הבנתם בנוגע לחומר שנלמד ביחידות הקודמות .  פעילות 1 היא פעילות פתיחה להכרת האלפיות . הריבוע המייצג את השלם מצויר בגדול כדי  שיהיה אפשר לראות את 1,000 החלקים השווים שהוא מחולק אליהם . איך אפשר לדעת שהוא  אכן מחולק ל- 1,000 חלקים שווים ? השלם מחולק לעשרה חלקים שווים בגודל עשירית, כל  עשירית מחולקת לעשרה חלקים שווים בגודל מאית, וכל מאית מחולקת לעשרה חלקים שווים .  לפיכך השלם מחולק ל- 1,000 חלקים שווים, כלומר ל- 1,000 אלפיות .  3  . 3 חלקים מתוך 1,000 החלקים צבועים, ולכן אפשר לדעת שהשבר המתאים הוא  1,000  ז כ רו : הריבוע הג ד ול הוא השלם ( היחי ד ה ) . 72 72
   ה . אלפיות - הכרה  בטבלת המבנה העשרוני כפי שהכירו אותה התלמידים עד כה, לא היה מקום לכתוב ספרת  אלפיות . לכן, בהתאם לחוקיות של הטבלה, מוסיפים לה טור מימין, וערכו יהיה קטן פי 10 מערכו  של הטור שלשמאלו . בתא שנוסף יש לכתוב 3 .  1 1  100 1101001,000 10  10 : 10 10 : : 10 : 10 : 10 :  1  1,000  3  3 הוא 003 . 0 . לפיכך המספר העשרוני המתאים ל-  1,000  ב פעילות 2 התלמידים מתבקשים לייצג את המספרים 2 . ,0 02 . 0 ו- 002 . 0 בריבוע האלפיות .  כדאי שישימו לב לכך שכל מספר קטן פי 10 מהמספר שלפניו .  פעילות 3 היא פעילות הכנה למעבר ממספר עשרוני לשבר או למספר מעורב . היא מציגה  התלבטות שעולה לעיתים קרובות אצל תלמידים :  3 . מה המספר העשרוני המתאים לציור ?  דורית עונה על השאלה כך :  א נ י רואה כ אן עשירית אחת, 2 מ איות ו- 4 אל פ יות .  ל כ ן ה מ ס פ ר העשרו נ י ה מ תאים לציור הוא 124 . 0 .  1 1  1,000  1  100 110 10 421 דורית 73 73