اقرأوا في كوتار - שבילים פלוס : 8 מדריך למורה
141
   ד . בעיות השוואה – כפל וחילוק  ) מציאת אחת הקבוצות (  ) עמודים 208 - 205 (  ביחידה זו התלמידים מתמודדים עם ניסוחים מגוונים של בעיות השוואה ; בעיקר הם מתנסים  בפתרון בעיות שבהן נתונה קבוצה ונתון משפט השוואה ועליהם למצוא את גודלה של הקבוצה  המושווית אל הקבוצה הנתונה .  בבעיות שבעמודים אלה הובאו בחשבון ההיבטים השונים שהוזכרו במבוא :  יש גיוון במקום שבו מופיע משפט השאלה : יש בעיות שבהן משפט השאלה נמצא בסוף  הבעיה ) לדוגמה , בעיות א - ג בעמודים , ) 206 - 205 ויש בעיות שבהן משפט השאלה נמצא  באמצע הבעיה ) לדוגמה , בעיות א , ג ו - ד בעמוד . ) 207  רמזים מספריים : יש תלמידים המתמקדים במספרים שבבעיה ומנחשים לפיהם מה הפעולה  שעליהם לבצע . לדוגמה , אם נתונים המספרים 4 ו - , 3 לא יעלה על דעתם שיש לחלק אותם  זה בזה . אולם אם נתון זוג מספרים כמו 20 ו - 4 קשה לנחש מה הפעולה שיש לבצע . השתדלנו  לתת מספרים כאלה במקרים רבים כדי שהתלמידים יתמקדו בתיאורים המילוליים ויפעלו  לפיהם ולא לפי המספרים בלבד .  עמודים 208 - 205  בפעילות 1 עוסקים בפתרון בעיות שבהן נתונים אחת הקבוצות ויחס ההשוואה ועל התלמידים  למצוא את גודל הקבוצה השנייה . ברוב הבעיות יש למצוא את הקבוצה הקטנה אך לא בכולן ,  למשל בבעיה ב , שבה שואלים על הקבוצה הגדולה . כל בעיה מלווה בישר מספרים ריק ובתבנית  ריקה כדי להקל על התלמידים לארגן את הנתונים .  דוגמה לפתרון בעיה שבה יש למצוא את גודל הקבוצה הקטנה ) בעיה ג , עמוד : ) 206  ג  עידו קנה עט ועפרון . העפרון זול פי 5 מן העט .  מחיר העט 30 שקלים . מה מחיר העפרון ?  הקבוצה הגדולה :  מחיר העט - 30 שקלים  הקבוצה הקטנה :  מחיר העפרון - ? שקלים  פי כמה ?  5  תרגיל :  5 = 6 : 30  תשובה :  מחיר העפרון 6 שקלים  בבעיה נתון שהעיפרון זול פי 5 מהעט . כלומר מחיר העט ) 30 שקלים ( הוא הקבוצה  הגדולה ומחיר העיפרון הוא הקבוצה הקטנה . יחס ההשוואה הוא ״ פי . ״ 5  בסרטוט ישר המספרים אפשר לייצג את הבעיה בעזרת קשת גדולה מ - 0 עד , 30 וחמש קשתות שוות ה״נכנסות״ בקשת הגדולה ויש לחשב את גודלן .
   מכיוון שיש למצוא כאן את גודל הקבוצה הקטנה , התרגיל הישיר המתאים לפתרון הבעיה  הוא תרגיל החילוק . 30 : 5 = 6 התשובה : מחיר העיפרון הוא 6 שקלים .  מוֹשׁית הבּלּשׁית ) עמוד 206 ( ) ראו בסוף המדריך , עמודים 158 - 151 (  בפעילות , 2 כפי שצוין בהקדמה ליחידה , יש גיוון במקום שבו מופיע משפט השאלה וכן בשימוש  במילות השוואה . לדוגמה , בבעיה ד משפט השאלה נמצא באמצע הבעיה , והמילים ״ יקר פי״  עשויות לרמוז על כפל , אף על פי שלפתרון הישיר של הבעיה יש להשתמש בפעולת חילוק .  ד  העציץ יקר פי 3 מזר הפרחים .  מה המחיר של הזר , אם מחיר העציץ  הוא 30 שקלים ?  30 : 3 = 10 תרגיל :  תשובה :  מחיר הזר 10 שקלים  יוֹצא מן הכּלל ) עמוד 208 ( ) ראו בסוף המדריך , עמודים 164 - 159 (  עמוד 209 בּלּ  שׁ - בּעיוֹת לֹא שׁגרתיּוֹת  בּלּ  שׁ - בּעיוֹת לֹא שׁגרתיּוֹת  משחק חצי הגמר של ליגת האלופות בכדורגל נערך באצטדיון ״ ספורטי ״ .  באצטדיון ״ ספורטי ״ יש 3 , 200 מושבים והוא מחלק לגושים :  בכל גוש כתם יש מספר שוה של כסאות , ובכל גוש כחל יש מספר שוה של כסאות .  כמה מקומות ישיבה יש בכל גוש כחל ?  כמה מקומות ישיבה יש בכל גוש כתם ?  א . הציעו הצעות שונות .  ב . במשחק חצי הגמר היו באצטדיון 3 , 100 צופים .  גוש ד היה ריק , ובכל הגושים האחרים כל המושבים היו תפוסים .  כמה מקומות ישיבה יש בכל גוש כחל ? כמה מקומות ישיבה יש בכל גוש כתם ?