اقرأوا في كوتار - מילה טובה מאוד : עברית לכיתה ה - לחינוך הממלכתי-דתי - מדריך למורה
6
   עקרונות מנחים  העקרונות שספרי מילה טובה לכיתות ד , ה , ו מושתתים עליהם מתאימים לעקרונות תכנית  הלימודים , למחקרים ולמסמכים הקשורים לחינוך ולהוראה , בתוספת הדגשים שמטרתם לענות  על הצרכים הספציפיים של תלמידים בכיתות אלה .  למידת שפה אינטגרטיבית : נושא , עולם שיח וסוגה היוצרים עיגון הקשרי להוראת השפה –  בספר על שני כרכיו 35 פרקים המעוגנים כל אחד תחת נושא תמטי ונושא אורייני . בכל פרק יש  מיקוד בעולמות השיח הרלוונטיים ( בדרך כלל , עולם שיח אחד , ( תוך הדגשה של סוגה אחת  מרכזית . התלמידים בוחנים את הטקסטים מצד תוכנם , ואגב הקריאה הם לומדים להכיר את  הסוגה ואת מאפייניה . המבנים הלשוניים ודפוסי השיח נלמדים כאמצעים להבנה וכמשרתים  את צורכי הביטוי של התלמידים .  הצגת מגוון ( תוכני ומתודי ) – הספר מציע מפגש עם מגוון נושאים ועם מגוון סוגות ותת-סוגות .  הפעילויות בכל פרק מכוונות לארבע מיומנויות השפה – כתיבה , קריאה , האזנה ודיבור – והן  מגוונות מבחינת אופני התשאול ומבחינת רמות ההבנה הנדרשות . הגיוון מתבטא גם בפורומים  שבהם מתבצעות הפעילויות – מפעילויות עצמאיות לפעילויות בזוגות ובקבוצות ועד לפעילויות  במליאה .  למידה מעגלית – התלמידים פוגשים את כל אחת מסוגות-העל ( או תת-הסוגות ) פעמים  אחדות , ובכל מפגש הם מחדדים היבט אחר של הסוגה המשתקף בטקסטים או מחזקים את  המודעות וההבנה בהקשר להיבט מסוים . למשל , תת-הסוגה ״ כתבה״ מופיעה בכמה פרקים :  בפרק ״ זוכרים את רבין״ ובפרק ״שיעור כינור״ ( כרך (; 1 בפרק ״ הצלת נפשות ״ ... ( כרך . ( 2  דוגמה אחרת לעיסוק חוזר בטקסטים בעלי מכנה משותף היא העיסוק במדרשים . המעגליות  באה לידי ביטוי גם במפגשים עם יצירות ספרות : בפרקים שונים התלמידים מתבקשים  להתבונן בדמויות ראשיות , לבטא ( בעל-פה ובכתב ) את מידת ההזדהות אתנ , להסביר את  פעולותיהן ומניעיהן , להסכים או לערער על שיקולי הדעת שלהן ועוד . לדוגמה : בפרק ״ בין  הורים לילדים״ בהקשר לפרק ״ אני רוצה את אבא שלי״ מתוך הספר ״ לעזוב בית״ של יונה  טפר במפגשים עם שירה התלמידים חוזרים ומתבקשים להעלות אסוציאציות ותחושות  בעקבות קריאת השירים ולבחון אמצעים אמנותיים .  חינוך לערכים – הטקסטים המופיעים בספר נבחרו בקפידה כדי שיתאימו לנושא העומד  במוקד הפרק , יעניינו את התלמידים ויתאימו לגילם . מובן , שגם מסרים חינוכיים עמדו  מאחורי בחירתם , כגון : חינוך לאהבת הארץ ( בפרקים ״ דרך ארץ״ ו״חג הסיגד (; ״ חינוך  לכבוד ולאהבת האדם ( בפרק ״ אחים מיוחדים ״(; חינוך לאחריות ( בפרק ״ הצלת נפשות (; ״  חינוך לאסתטיקה ( בא לידי ביטוי בעיסוק בשירה , בסיפורת ובפעילויות המפנות לציור  ולאמנויות אחרות (; חינוך לשמירת הסביבה ( בפרקים ״ דרך ארץ ״ ו״עצים בסערה ״(; חינוך  לסקרנות ולחשיבה מדעית ( בפרק ״ הרי געש״ ובפרק ״ על עתיד ועתידנות (; ״ ערכים הקשורים למורשת העם היהודי ( בפרק ״ כיסופים לארץ ישראל (; ״ חינוך להתבוננות
   בערכים משפחתיים-חברתיים ( בפרק ״ בין הורים לילדים (; ״ ואהבת השפה העברית ( בפרק  ״ מקרא מגילה ״ ובפרק ״ נורית זרחי – ייחודה של יוצרת . ( ״  ההבעה בכתב ובעל-פה כאמצעי וכמטרה – בספר יש פעילויות המזמנות כתיבה בהקשרים  שונים ולמטרות שונות ומצבי דיון ושיחה שמזמנים התכנים והפעילויות . סוגות ומיומנויות  מרכזיות בנושא ההבעה נלמדות תוך כדי תהלוך מכוון ומונחה ( הרחבה בנושא ראו בפרק  ״ טיפוח אוריינות דיגיטלית״ בעם ' ; 33 בפרק ״שכלול כישורי שיחה ושיח דבור״ בעם ' ; 16  בפרק ״ למידה בפורומים משתנים״ בעם ' . ( 49  למידת לשון מן הטקסט ואליו – פעילויות הלשון נבנו בדרך התומכת בהבנת הטקסט ובהתאמ  למאפייני הסוגה הנלמדת . הן נועדו להרחבה , להעשרה ולהעמקה של נושאי הלשון הנדרשים ,  ולפיתוח מודעות לשונית ומטא-לשונית . הוראת הלשון ב״מילה טובה״ מונחית על ידי גישה  הרואה את הלשון בהקשריה החברתיים-תרבותיים . הספר נכתב בהתאם לדרישות של תכנית  הלימודים בתחום הלשון , אך גם מתוך הקפדה על כך שהטקסטים לא ישרתו את לימוד הלשון .  בנוסף לכך שבפרקי הספר השונים שזורות גם פעילויות העוסקות בהיבטים לשוניים של הטקסט ,  יש בספר כמה פרקי לשון שנקודת המוצא שלהם היא דקדוק הלשון העברית , והךיו וּ ן הוא  מהלשון אל הטקסט ( הרחבה בנושא הוראת הלשון ראו בעמ' . ( 22  העשרה של אוצר המילים - מילון מנטלי עשיר הוא תשתית הכרחית להבנה ולהבעה , ולכן  בפעילויות ניתן מקום רב לאוצר המילים – להבנתו ולהרחבתו . במילה טובה מאוד לכיתה ה  ניגשנו לנושא בשני אופנים : בסוף כל פרק מזומן לתלמידים מפגש חווייתי עם השפה ,  שבאמצעותו הם עורכים היכרות עם אוצר המילים הנקשר לתופעה לשונית כלשהי המופיעה  בפרק . כמו כן , בפרקים השונים שזורות פעילויות העוסקות בהבנת מילה בהקשר , וזאת כחלק  מרצף הפעילויות בפרק ( הרחבה בנושא אוצר מילים ראו בעמ' . ( 24  פיתוח של רמות חשיבה גבוהות – בהכנת משימות ההבנה וההבעה הנלוות לטקסטים הודגשו  מטלות הדורשות רמות חשיבה גבוהות כגון : הסקת מסקנות , השוואה , הערכה , מיונ , מיזוג  וכדומה ( דוגמאות ראו בעמ' . ( 30  אוריינות דיגיטלית – כאמור , לספר המודפס יש גם גרסה דיגיטלית , המשלבת כלים ייחודיים  לסביבה הדיגיטלית ומתאימה את ההוראה והלמידה למתבקש במאה ה-21 ( הרחבה בנושא זה  ראו בעמ' . ( 33  עידוד חיבת הקריאה – המפגש עם יצירות הספרות הרבות בספר מזמן עידוד להמשיך את  החוויה בעולם שמחוץ לשיעורי העברית . בספר מופיעים קטעים מספרים שלמים . למשל , ״ האי  ברחוב הציפורים ״ מאת אורי אורלב או ״ לעזוב בית״ מאת יונה טפר . – כדאי להציע לתלמידים לקרוא את הספר השלמ . כמו כן , כדאי להציע להם לחפש ספרים נוספים פרי עטם של היוצרים