اقرأوا في كوتار - פיזיקה וטכנולוגיה לכיתה ט - מדריך למורה
ו
   פרקי הלימוד - הקשר לתכנית הלימודים והבהרות מתודיות  בחלק הזה יוצגו הנושאים מתכנית הלימודים ויפורטו הבהרות מתודיות לפרקי הספר . מידע זה נוסף להערות ולהארות המיועדות  למורים וכתובות בשולי הדפים בספר הלימוד . מלבד המדריך למורה , אנו מציעים גם חומרי רקע רבים , חלקם נמצאים ברשת  האינטרנט . בסוף הפירוט על כל פרק ופרק יש הפניות לפעילויות מתוקשבות שהן חלק אינטגרלי בתהליך הלמידה .  פרק : 1 מבוא  המושג אנרגיה הוא מופשט וקשה להבנה . פרק המבוא הוא הבסיס להבנת נושא מורכב זה , והוא עוסק במושגים הנזכרים שוב ושוב  בכל פרקי הספר בהקשרים שונים . פרק זה מקשר בין מה שנלמד בשנים קודמות לבין היבטים נוספים הנלמדים בספר . דגש מיוחד  הושם על הניסוי של ג'ול , שמוכיח כי סוגי האנרגיה השונים הם מופעים שונים של אותה מהות , והוא חשוב להבנה כי בתנאים  מתאימים אפשר להמיר כל אנרגיה מסוג אחד לאנרגיה מסוג אחר . הפרק מניח את היסוד להבנת שאלות כמו מהי מהות האנרגיה ,  מה המשמעות של המרות ומעברי אנרגיה , ומדוע נושא האנרגיה עומד בימינו בראש סדר העדיפויות של מדינות רבות בעולם .  הקשר לתכנית הלימודים  על פי תכנית הלימודים יש להקדיש לפרק זה 6 שעות מתוך 60 השעות המיועדות לנושא האנרגיה .  רעיונות והדגשים  האדם מנצל אנרגיה לתועלתו כדי להתקיים , כדי  להגביר את יכולתו וכדי לשפר את איכות חייו  חוק שימור האנרגיה : כמות האנרגיה הכוללת  במערכת מבודדת , שאינה מאפשרת מעבר  אנרגיה בינה ובין סביבתה , נשמרת .  ציוני דרך  טכנולוגיות לקיום ולשיפור איכות החיים  אנרגיה במערכות טכנולוגיות : המרות ומעברים  — לדוגמה : קומקום חשמלי , מערכות למיזוג אוויר , תאורה , כלי תחבורה , מכונות בתעשייה , תקשורת .  יחידות אנרגיה  יחידות המידה של אנרגיה ויחסי הגודל ביניהן :  ג' — ול  — קלוריה  — קילו–ואט שעה ( קוט״ש )  חוק שימור האנרגיה  חוק שימור האנרגיה : במערכת מבודדת ( מערכת שאין לה אינטראקציה עם סביבתה ) כמות האנרגיה  הכוללת אינה משתנה .  מטרות הלימוד  . 1 התלמידים ישתמשו במושגים הקשורים באנרגיה .  . 2 התלמידים יישמו את חוק שימור האנרגיה בהמרות ובמעברי אנרגיה .  . 3 התלמידים יסבירו את הצורך במדידת אנרגיה וביחידות אנרגיה ויישמו את השימוש בהן .  . 4 התלמידים יחקרו תופעות של המרות אנרגיה באמצעות הניסוי של ג'ול .  הבהרות מתודיות  במהלך הלמידה וההוראה של פרק זה חשוב לשים לב לנקודות הבאות :  . 1 אנרגיה היא מושג אחד ואינה אוסף של מושגים - תלמידים מחזיקים בתפיסה שאנרגיה אינה מושג אחד אלא אוסף של  מושגים שבאמצעותם אנו מתארים תופעות שונות . הם נוטים לחשוב שסוגי האנרגיה השונים הם ישויות שונות . למשל ,  האמירה “ אנרגיית הגובה של גוף מומרת לאנרגיית תנועה שלו״ עלולה להתפרש באופן מוטעה כאילו הישות המכונה  אנרגיית גובה נעלמה ובמקומה מופיעה ישות חדשה המכונה אנרגיית תנועה . הכרת הניסוי של ג'ול וההתנסות בהדמיה  ובסדרת הניסויים שבפרק מוכיחים כי בתנאים מתאימים אפשר להמיר כל סוג אנרגיה לחום . כל זה מוביל להבנה שכל סוגי האנרגיה הם מופעים שונים של אותה מהות .
   לאורך כל פרקי הספר חשוב לחדד את ההבנה שהמרות אנרגיה מתרחשות תמיד כאשר חלים שינויים בערכי האנרגיה  מסוגים שונים ( אך סך כל האנרגיה במערכת אינו משתנה . (  . 2 המושג אנרגיה הוא מושג מופשט ואינו מוחשי - תלמידים מחזיקים בתפיסה שאנרגיה היא סוג של חומר העובר מגוף לגוף .  יש להבהיר לתלמידים שכאשר מתרחש מעבר אנרגיה , השינוי באנרגיה ( פחת ) של גוף אחד שווה לשינוי באנרגיה ( הוספה )  של הגוף האחר , והאנרגיה הכוללת של שני הגופים נשמרת ( בהנחה שמעבר האנרגיה מתרחש רק בין שניהם ) ואין כאן שינוי  של מסת הגופים .  . 3 חוק שימור האנרגיה - תלמידים חושבים כי אנרגיה מתבזבזת ו״הולכת לאיבוד . ״ ההדמיה ‘ כדור בגומה' מאפשרת לחקור  את חוק שימור האנרגיה עם חיכוך ובלעדיו , ועוסקת בתפיסה שגויה זו . ההדמיה מציגה את העובדה שבהשפעת חיכוך , חלק  מהאנרגיה מומר לחום אך סך כל סוגי האנרגיה נותר קבוע . כאן עשוי לעלות הצורך להתייחס למושג “ מערכת״ שבה יש יותר  מגוף אחד ( הכדור הנמצא בתנועה , הגומה והאוויר המתחממים בגלל החיכוך . (  פעילויות מתוקשבות  הפעילויות המתוקשבות בפרק זה מתבצעות באתר הילקוט הדיגיטלי לחט - ״ב מדע וטכנולוגיה : www . ebaghigh . cet . ac . il  . 1 כדור בגומה  הדמיה של כדור מתגלגל בגומה , המדגימה את חוק שימור האנרגיה וההמרה מאנרגיית גובה לאנרגיית תנועה ולהיפך ( ללא  חיכוך ) ואת המרת האנרגיה לחום כתוצאה מהחיכוך .  . 2 הניסוי של ג'ול  הדמיה המשחזרת את מערכת הניסוי של ג'ול , הממחיש כי בתנאים מתאימים אפשר להמיר אנרגיית גובה או אנרגיית תנועה  לחום .  פרק : 2 אנרגיית גובה וניצולה  פרק זה דן במושג אנרגיית גובה . הפרק עוסק בגורמים המשפיעים על אנרגיית הגובה ומתאר את הקשר ביניהם באמצעות  הנוסחה :  אנרגיית גובה ג' ) ול ) = גובה ( מטר ) x משקל ( ניוטון )  באמצעות נוסחה זו מחשבים את אנרגיית הגובה של גופים , מסבירים תופעות טבע והתנסויות יומיומיות ואף יכולים לנבא את  התוצאות הצפויות באירועים שונים .  הפרק עוסק גם בדרכים לחישוב השינויים באנרגיית הגובה ובהמרתה לאנרגיית תנועה . בפרק מוצגים יישומים טכנולוגיים  המנצלים את אנרגיית הגובה לתועלת האדם , כדוגמת טחנת קמח ותחנת כוח הידרואלקטרית , ובסופו משימה ( תכנון רכבת  הרים ) המתבססת על העקרונות שנלמדו בו .  הקשר לתכנית הלימודים  על פי תכנית הלימודים יוקדשו לפרק זה 6 שעות .  רעיונות והדגשים  לאנרגיה יש מופעים שונים ( סוגי אנרגיה . (  אנרגיה יכולה להפוך מסוג אנרגיה אחד לסוג אנרגיה אחר  ( המרת אנרגיה . (  חוק שימור האנרגיה : כמות האנרגיה הכוללת במערכת  מבודדת , שאינה מאפשרת מעבר אנרגיה בינה ובין  סביבתה , נשמרת .  ציוני דרך  אנרגיית גובה  הקשר בין אנרגיית הגובה לבין משקל הגוף וגובה הגוף .  — חישוב אנרגיית גובה של גופים באמצעות הנוסחה :  גובה ( מטר ) x משקל ( ניוטון ) = אנרגיית גובה ג' ) ול )  המרת אנרגיית גובה של גוף לאנרגיית תנועה ( ואנרגיות אחרות ) ולהיפך  — חוק שימור האנרגיה בנפילת גופים ובזריקתם לגובה  שימוש באנרגיית גובה לצורכי האדם  — הפקת חשמל בתחנה הידרואלקטרית  — שיטות עתיקות לשימוש באנרגיית גובה לצרכים שונים ( טחינת קמח , ניסור , שעוני מטוטלת , טוויה )