صفحة: 4

גורם אפשרי נוסף הוא אי-הדיוק של המנגנונים האקראיים שבהם השתמשו בעבר . אם הקוביות , למשל , היו פחות סימטריות מהקוביות כיום , ייתכן שהתוצאות שהתקבלו לא שיקפו שוויון בסיכויים של צדי הקובייה השונים ליפול כלפי מעלה . אולם אין ספק שהחשיבה ההסתברותית , על אף האיחור שבהתפתחותה , הולכת וצוברת תאוצה בתרבות המודרנית . העיתונות מרבה יותר ויותר לעסוק במידע שמנותח בכלים סטטיסטיים והסתברותיים ( גס אם לא תמיד בצורה נכונה ( ... ואפילו בשפתנו יש שימוש גובר והולך במונחים של סיכויים , הסתברות , ודאות וכר . האפשרות לפתח תורה שכזאת נובעת מכך שגם מצבים של חוסר ודאות ניתנים להשוואה ולקישור . העצה "קח מעיל - ייתכן שירד גשם" היא עצה טיפשית בישראל בחודש יולי , ולא כך בישראל בינואר או באנגליה ביולי . המאורע "בשנה הבאה ירד שלג בירושלים" סביר יותר מהמאורע "בשנה הבאה ירד שלג בירושלים בט"ו בשבט , " וסביר פחות מהמאורע "לפחות באחת מהשנתיים הבאות ירד שלג בירושלים . " תורת ההסתברות מנתחת את דרגת הסבירות של מאורעות לא ודאיים . לעומת המושג האיכותי "סבירות" שמשמש בשפת יום-יום , מעמידה תורת ההסתברות מדד כמותי מוגדר לדרגת הסבירות של מאורע . למדד זה קוראים ההסתברות של המאורע . נתחיל את היכרותנו עם מושג ההסתברות באמצעות מספר דוגמאות . הדוגמה הראשונה היא גלגל הרולטה ( מצרפתית , ( Roulette - שהוא מכשיר לביצוע הגרלות . הרולטה מורכבת מלוח עגול שבמרכזו ציר , ומחץ המסתובב סביב הציר על מסב משומן היטב , כך שתנופח קלה גורמת לחץ להסתובב על הציר סיבובים רבים לפני שהחיכוך עוצר אותו . את הלוח מחלקים למספר גזרות שכל אחת מהן צבועה בצבע אחר . ניתן , כמובן , להתייחס לסיבוב החץ כאל ניסוי פיזיקלי , ולנסות ולקבוע את מקום עצירת החץ לפי העצמה והכיוון של הכוח שבו סובבנו אותו , לפי נקודת ההתחלה , לפי מסת החץ , לפי העצמה והכיוון של הכוחות העוצרים , וכוי . אולם בפועל קשה מאוד לשלוט במשתנים הנ"ל , ואנו נעדיף להתייחס לשאלת המקום שבו עוצר החץ כאל עניין שנקבע אקראית . ברולטה שבציור , לדוגמה , יש 4 גזרות , הצבועות בצבעים ירוק , אדום , לבן ושחור . החץ יכול להיעצר בכל אחת מארבע הגזרות האלה ( לשם קיצור נתעלם כאן מהאפשרות הנדירה שהחץ ייעצר על הקו

אוניברסיטת תל אביב. בית ספר לחינוך. המרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי

ישראל. משרד החינוך


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار