|
صفحة: 13
כותבים הוראות למשחק לניסוח הוראות יש גם פן לשוני ברור : מילות הוראה , שילוב של קשרי זמן ( עפ"י הצורך , ( ניסוח של משפטים קצרים וברורים . אם נושאים אלו לא יופיעו בתבחינים שיציעו הקבוצות , רצוי להתעכב עליהם . בקבוצות מסבירים לילדים שעכשיו הם עומדים לכתוב הוראות למשחק אחר . אך לפני כן צריך לברר מה צריך להיות בהוראות טובות , אילו תבחינים אפשר להציע להן . מבקשים מהתלמידים לדון בקבוצות על תבחינים להוראות טובות . במליאה מבקשים מהקבוצות להציג את התבחינים שגיבשו . רושמים על הלוח את ההצעות . דנים ומשפרים את התבחינים . הוראות שהן משפטי תנאי במליאה קוראים יחד את ההוראות מס' 8 , 7 בנספח ד . שואלים : בהוראות אלה יש שני משפטים המתחילים במילה 'אם . ' האם חשוב איזה משפט יהיה ראשון ואיזה שני ? האם יש פה סדר מסוים ? בעברית יש שני סוגים של משפטי תנאי : תנאי קיים , כגון : "אם תלמד תצליח , " ותנאי בטל , כגון " : לו היית לומד היית מצליח . " בטקסטים מפעילים שיש בהם הוראות מופיע תנאי קיים בלבד . משפטי תנאי קיים פותחים לרוב במילית "אם . " מיליות נוספות הפותחות פסוקיות של תנאי קיים : בתנאי ש ,... במקרה ש ... הוראות 8 , 7 בנספח ד מציגות שני משפטי תנאי , שמייצגים שני מצבים שיכולים להיות באותו הזמן , אף על פי שעל הדף משפט אחד מופיע לפני השני . משפטי תנאי אפשר למצוא בטקסט מפעיל שבו מוצגות אפשרויות מקבילות של פעולה , והקוראים / משחקים בוחרים ביניהן על-פי המצב במשחק . זהו מאפיין של טקסט הוראות למשחק , שעלול להיות קשה לחלק מהתלמידים . על התלמידים להבין ששני משפטי התנאי מתארים שני מצבים שונים , ובעצם במהלך המשחק רק מצב אחד יכול להתקיים . חשוב להסביר לתלמידים שההמשך של המשחק יהיה על פי מה שקרה במהלך הקודם , כמפורט בהוראה . 6 כלומר , אם תפס יעשה כך וכך , אם לא תפס יעשה אחרת . במידת הצורך מוצע לתאר משחק אחר , המוכר לתלמידים , שבו יש בחירה ברורה בין חלופות . אפשר להציע , למשל , משחק איות : כל משתתף מקבל מילה לאיות . אם הוא מאיית נכון , הוא עולה לשלב הבא ; אם הוא שוגה באות אחת , הוא מקבל מילה נוספת לאיות ; אם לא יאיית נכון - יצא מן המשחק .
|
|