صفحة: 13

. 6 צרו חלופה לגזענות : חשוב שלא ליצור אצל התלמידים תחושות אשמה על הבעת דעות קדומות , שכן פעמים רבות הם אומרים את דבריהם מחוסר מודעות ומחוסר ידע . אל תאמרו לתלמיד או לתלמידה : " זה לא יפה לחשוב כך . " אמרו , למשל : "את / ה יכול / ה להגיב אחרת . " המטרה היא לתת לתלמידים חלופות וחשיבה אחרת על ידי היכרות עם מגזרים שונים , ולפתח מודעות על ידי הדרכה מכוונת להתנהגות סבלנית . למשל : כדאי לנו להכיר את מי ששונה מאתנו ברושם ראשוני ; זה עדיף על פני פסילתו / ה . . 7 השתמשו במשפטים מעודדי סבלנות ונוגדי גזענות ודעות קדומות : כשתלמידים מבטאים עמדות סטראוטיפיות , תוכלו להדגיש את הרעיונות הבאים : גם בין מי שנראים דומים קיים שוני , למשל : האם כל הבנות דומות כי הן בנות ? האם כל הישראלים הם אותו הדבר כי הם ישראלים ? האם כל התלמידים בכיתה שלנו מתנהגים אותו הדבר כי הם בכיתה הזאת ? גם בין מי שנראים שונים קיים דמיון , למשל : האם אין מאפיינים דומים לילדים בישראל ולילדים בסין ? לילדים לבנים ולילדים שחורים ? לבנים ולבנות ? לצעירים ולמבוגרים ? האם אינם אוהבים לעתים דברים דומים ? נפגעים מדברים דומים ? הדמיון והשוני בין אנשים אינו מתחיל ונגמר בדברים חיצוניים כמו צורה , צבע , מין , כסף . קביעת דעה לגבי אנשים על פי מאפיינים חיצוניים מעין אלה היא שטחית , מטעה ופוגעת . כדאי להתבונן בפנימיות של האנשים שלפנינו , לבחון את התנהגותם , להקשיב להם ולהכיר אותם - ורק אז , בהתאם לכל אלה , להגיב אליהם . צריך סבלנות כדי להכיר , להקשיב . לא לחשוש זה מזה . העובדה שהאחר / ת שונה ממני לא בהכרח מעידה על כך שהוא / היא מסוכן / ת לי או רוצה לפגוע בי . זה רק אומר שאני לא מכיר / ה אותו / ה עדיין . אם אכיר אותו / ה הוא כנראה יפחיד אותי פחות , ואם אציג לו / לה את עצמי אני כנראה אפחיד אותו פחות . השוני באחר / ת לא בא על חשבוני . מי ששונה ממני אינו טוב יותר או רע יותר ממני . הוא לא מפחית מערכי ( כפי שאינו מעלה בערכי , ( ולכן אין לחשוש ממנו . ההבנה שאין במפגש עם האחר והשונה מאבק כוחות , עוזרת לפגוש אותו ולהכירו . לטיפים נוספים ליישום התכנים בפרק זה , ראו 7 הנחיות כלליות לתגובה בנושא אפליה ( פרק , 1 עמ' ( 26 וכלים ליצירת כיתה המעודדת קבלה של השונה ( פרק , 4 עמ' ( 122 בחוברת התכנית "אל תלעגו לי . " אפשרויות הרחבה : הספר לחיות יחד בישראל ג , יחידה : 1 לחיות יחד בחברה , עמ' . 44-6

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار