صفحة: ח

מטרות הלימוד התלמידים יבינו שכל החומרים בעולם בנויים מאטומים . הם יכירו את מבנה האטום ואת המאפיינים של הרכיבים התת–אטומיים שלו . התלמידים יבינו שחלקיקי החומר יכולים להיות אטומים , מולקולות או יונים . התלמידים יבינו שיסודות הם חומרים הבנויים מאטומים זהים ויכירו סוגים שונים של יסודות . התלמידים יכירו את שפת הכימאים - סימול היסודות . התלמידים יבינו את מבנה טבלת היסודות , יזהו בה מתכות ואל–מתכות , יכירו את מאפייניהן ויכירו את המאפיינים של המשפחות הכימיות הבאות : גזים אצילים , הלוגנים ומתכות אלקליות . התלמידים יבינו את הצורך בשמירה על כללי הבטיחות במעבדה ויבינו את הקשר בין תכונות החומרים והסיכונים בשימושים בהם . הבהרות מתודיות במהלך הלמידה וההוראה של פרק זה חשוב לשים לב לנקודות האלה : . 1 חלקיקי החומר - הפרק נפתח בחזרה על מודל החלקיקים של החומר שנלמד בכיתה , 'ז ויוצר את הקשר בין החלקיקים שהכירו התלמידים לבין הסוגים השונים של החלקיקים - אטומים , מולקולות ויונים . חלקיקים אלה יכולים להיות מאורגנים בצורות שונות - כחלקיקים בודדים או במבנה של סריג . בפרק התלמידים מכירים גם את החלקיקים הבונים את האטום - הפרוטונים , הנויטרונים והאלקטרונים , וחשוב להדגיש לתלמידים שאלו אינם אותם חלקיקים הבונים את החומר , אלא חלקיקים זעירים הרבה יותר המרכיבים כל אטום ואטום . כדי להימנע מבלבול אפשר להתייחס לחלקיקים אלה במונח " מרכיבים תת–אטומיים . " . 2 סדרי גודל - התלמידים מתקשים להבין את סדרי הגודל של חלקיקי החומר . חלקיקי החומר ( אטומים בפרק זה , וכן מולקולות ויונים בפרק הבא ) הם זעירים מאוד , ואפשר לראותם רק במיקרוסקופים מיוחדים המאפשרים הגדלה של פי מיליון ויותר ( לדוגמה , מיקרוסקופים אלקטרוניים . ( בפרק מובאות המחשות גרפיות לסדרי הגודל של האטומים ביחס לחומר המורכב מהם . מוצע לערוך עם התלמידים פעילות שמחשבים בה יחד את מספר אטומי הפחמן בחתימת עיפרון ממוצעת ( 100 , 000 , 000 , 000 , 000 , 000 , 000–כ אטומי פחמן . ( אפשר להיעזר בפעילות המתוקשבת מסע אל המדרג הביולוגי בילקוט הדיגיטלי לחט"ב - מדע וטכנולוגיה , שבה מוצג הנושא של סדרי גודל באופן חווייתי , באמצעות " שיטוט" ברמות הארגון השונות של הטבע . ברשת האינטרנט יש מצגות וסרטונים נוספים העוסקים בנושא של סדרי גודל ( לדוגמה , . ( power of 10 פעילויות אלה מסייעות להבין כי גם התאים בגוף החי והצומח , וגם גרעיני התא עשויים מאטומים רבים מאוד , ובכך מסייעות לתקן טעויות נפוצות של תלמידים המתבלבלים בין גרעין האטום לגרעין התא . התייחסות נוספת לסדרי גודל נמצאת בדיון על מבנה האטום - שם מוצג סדר הגודל הזעיר של הגרעין ביחס לאטום כולו . . 3 שלוש רמות הבנה בכימיה - קיים קושי בהבנה של הקשר בין שלוש רמות הבנה שונות : הרמה המקרוסקופית , הנתפסת על ידי החושים ( לדוגמה , חוט חשמל עשוי נחושת , כפי שהוא נראה לעינינו , ( הרמה המיקרוסקופית - חלקיקי החומר ( לדוגמה , חלקיקי הנחושת והאופן שבו הם מסודרים , ( ורמת הסמל - הסימול של החומר בשפת הכימאים ( לדוגמה . ( Cu בפרק זה ובפרקים הבאים מוצגות דוגמאות רבות לחומרים המיוצגים בו זמנית בשתיים או בשלוש מהרמות - ברמת המקרו , ברמת המיקרו וברמת הסמל . על התלמידים להבין כיצד לעבור מרמה אחת לאחרת , ולשם כך יש לתרגל מעברים אלה כל הזמן . . 4 מונחים מדעיים מול מונחים בשפת היומיום - כדאי להפנות את תשומת לב התלמידים להבדלים בין השפה המדעית , שהיא מדויקת וחד–משמעית , לבין השפה היומיומית . לדוגמה : יוד - אחד היסודות בשפה המדעית , אך בשפת היומיום זהו חומר לחיטוי פצעים וגם יסוד . יש להסביר כי חומר החיטוי אינו יסוד אלא תערובת של חומרים שונים . גז - אחד ממצבי הצבירה בשפה המדעית , אך בשפת היומיום הכוונה בדרך כלל לגז הבישול , ויש המכנים כך גם את הכיריים שמבשלים עליהן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار