|
صفحة: 7
אוצר המילים אוצר › המילים › האקטיבי › והפסיבי › מתפתח › בהדרגה › כתוצר › לוואי › של › לימוד › אותיות › , מילים › , צירופים › , משפטים ושיח › . רשימות › מילים › , כמו › אלה › הנמצאות › בפרק › , 4 › בעמ › 117 › ' ובפרק › , 5 › בעמ › , 185 › , 150 › ' יכולות › לשמש › בסיס לבניית › משחקי › למידה › והכתבות › . בעת › הצגת › מילים › חדשות (› כמו › מילים › המיועדות › לכתיבה › בתרגילי › לימוד האותיות ›) רצוי › להפנות › את › תשומת › לבם › של › התלמידים › למבנה › המילה › , לדמיון › שלה › לעברית (› אם › קיים › , ) למין של › המילה › ולהבחנה › אם › היא › פועל › , שם › עצם › , שם › תואר › , מילת › יחס › או › מילת › שאלה › . רצוי › להציג › את › המילים החדשות › במסגרת › צירופים › , משפטים › או › שיח › . ההקשר › עוזר › לזכירת › המילים › . ישנן › מילים › הנושאות › גם › מטען תרבותי (› כמו : › , ) ›››››››››› ››››› ›››››››››› ›››››››› ›››››› ואפשר › לנצל › את › ההזדמנות › ולהרחיב › בנושא . בהרבה › מקרים › פעלים › ושמות › אינם › מקבלים › ניקוד › סופי › בספר › . זה › נעשה › במכוון › כדי › לקרב › את › השפה › לשפת הדיבור › , ורצוי › להקפיד › על › כך (› כמו › . ››››› ››››››››› ›››››› › : מילים › כמו › ››››››› ›››››› ››››››› › מופיעות › תמיד בניקוד › מלא › , וכך › יש › לקרוא › אותן › . ) לעומת › זאת › בכמה › פעלים › , שמות › ותארים › נרשמה › התנועה › על › האות › האחרונה כדי › למנוע › מפגש › של › שני › שוואים › . אם › התלמידים › שואלים › לפשר › הדבר › , אפשר › להסביר › כי › שמות › ותארים › בערבית מקבלים › תנועה › על › האות › האחרונה › שלהם › המציינת › את › תפקידם › הדקדוקי › במשפט › , ונושא › זה › יילמד › בשלבים מאוחרים › יותר › . בשלב › זה › על › התלמידים › להגות › את › העיצורים › עם › התנועות › כפי › שלמדו . הוראת הסוגיות הדקדוקיות הסוגיות › הדקדוקיות › הינן › פונקציונליות › לרמת › הלימוד › ונבחרו › בהתאם › לשני › שיקולים › : א › . תכנית › הלימודים ב › . שיקולים › של › לימוד › שפה › חיה › לצורכי › תקשורת השיקול › התקשורתי › חייב › חשיפת › התלמידים › לכמה › תבניות › דקדוקיות › נוספות (› מעבר › לתכנית › הלימודים ›) במסגרת השיחות › והתרגילים › . התלמידים › לומדים › אותן › באופן › אינטואיטיבי › . במקרים › אחדים › הובהרה › סוגיה › דקדוקית מסוימת › באמצעות › משפט › או › שניים › בתוך › מסגרת › , ולעתים › הובא › תרגיל › קצר › כדי › לבססה ›› . הסברים › אלה הינם › בבחינת ” › הכשרת › הקרקע ›“ להצגת › הסוגיה › באורח › מפורט › יותר › בהמשך › , כמתחייב › מהתקדמות › התלמידים בלימוד › השפה . סוגיות › אלה › יכולות › לשמש › בידי › המורה › כלי › לאתגר › ולעניין › תלמידים › מתקדמים › . בעיקרון › המורה › יכול › להתעלם מהם › ולהמשיך › בהוראה › כרגיל ›› . ההוראות בערבית לתרגילים הינן טקסטים לכל דבר › , ויש › לקרוא › אותן › יחד › עם › התלמידים › כאשר › יכולתם הלשונית › מאפשרת › זאת › . אוצר › המילים › המשולב › בהן › נרכש › באופן › בלתי › מודע › במהלך › הלימוד › והחזרה › על פעילויות › . תרגום › ההוראות › לעברית " › נעלם › " עם › ההתקדמות › בלמידה › . קריאת › הוראות › של › תרגילים › הוא › הרגל חשוב › שעל › התלמידים › לסגלו › במהלך › לימוד › השפה › . רוב › ההוראות › מתורגמות › לעברית › בתרגום › מילולי › , חלקן בתרגום › פרשני › . הוראות › שחוזרות › ונשנות › במהלך › הלמידה › מופיעות › ביחידות › 7 › , 6 › ללא › תרגום › מתוך › הנחה שהתלמידים › כבר › מסוגלים › לקרוא › אותן . רמת › המיומנות › בלימוד › הטקסטים › נתונה › בידי › המורה › . אין › כוונת › הספר › שהמורים › ידושו › בטקסט › מסוים › זמן ממושך › על › מנת › להשיג › שליטה › מלאה › של › התלמידים › במבנים › הדקדוקיים › , באוצר › המילים › וביכולת › שלהם לשאול › שאלות › , לענות › עליהן › או › לסכם › את › הנאמר › בטקסט › . כדי › לשמור › על › עניין › ודינמיקה › של › הלמידה › מומלץ שהמורה › יעבור › לפעילות › הבאה › גם › אם › לא › הושגה › שליטה › מלאה › של › התלמידים › בטקסט › . ממילא › אוצר › המילים והמבנים › הדקדוקיים › חוזרים › על › עצמם › בטקסטים › השונים › , והחשיפה › הרבה › אליהם › תעזור › בהפנמתם › . בהוראת הטקסטים › יתרכז › המורה › בנושאים › החשובים › לפיתוח › מיומנותם › התקשורתית › של › התלמידים (› דיבור › + › הבנת הנקרא › והנשמע ›) ובהטמעתם › וידגיש › , בצד › אוצר › המילים › המועדף › , גם › מילות › קישור .
|
|