صفحة: 143

הספר " משנה תורה" עורר ביקורת . מתנגדיו של הרמב"ם טענו כי הבאת המחלוקות וריבוי הדעות מאפשרת לפוסק להכריע את הדין לעתים דווקא מתוך הסתמכות על דעת יחיד ; כמו כן הם טענו שהשמטת המחלוקות נוגדת את התפתחות ההלכה ואת הכלל " אלו ואלו דברי אלהים . "חיים רבי אברהם בן דוד מפושקירה , הראב"ד שעמד בראש המבקרים טען כי היעדר המקורות אינו מאפשר דיון הלכתי , במיוחד שהרמב"ם לא הסביר מדוע נטה לדעה אחת ולא לאחרת . ביקורת על הספר התעוררה גם בשל האמונות והדעות שהרמב"ם כלל בספר המדע : הרמב"ם ייחס חשיבות מרובה ללימוד הפילוסופיה , שאותה הוא כינה " , "החכמה וכלל אותה בהלכות תלמוד תורה כחלק מלימוד התורה שבעל פה . ההתנגדות לא הועילה , ו"משנה תורה" היה לספר ההלכה שהסתמכו עליו גם הדורות הבאים אחריו . יש קהילות , כמו קהילות יהודי תימן , שקיבלו על עצמן שלא להורות הלכה כי אם על פי ספר זה בלבד . גם החשש שמא חיבור של ספרי פסיקה יביא להתמעטות של לומדי התורה לא התממש . תעודה מטרת חיבור הספר "משנה תורה" מתוך הקדמת הרמב"ם ובזמן הזה תכפו צרות יתרות , ודחקה שעה את הכול , ואבדה חכמת חכמינו , ובינת נבונינו נסתתרה ; לפיכך אותן הפירושין ] לתלמוד [ והתשובות וההלכות שחיברו הגאונים , וראו שהם דברים מבוארים , נתקשו בימינו , ואין מבין ענייניהם כראוי אלא מעט במספר . ואין צריך לומר , התלמוד עצמו : הבבלי , והירושלמי , וספרא , וספרי , והתוספתות - שהן צריכין דעת רחבה ונפש חכמה וזמן ארוך [ ... ] וראיתי לחבר דברים המתבררים מכל אלו החיבורין , בעניין האסור והמותר והטמא והטהור עם שאר דיני תורה : כולן בלשון ברורה ודרך קצרה , עד שתהא תורה שבעל פה כולה סדורה בפי הכול - בלא קושיה ולא פירוק ] תירוץ , ] ולא זה אומר בכה וזה אומר בכה , ] תרוץ [ אלא דברים ברורים קרובים נכונים . [ ... ] לפיכך קראתי שם חיבור זה משנה תורה - לפי שאדם קורא תורה שבכתב תחילה , ואחר כך קורא בזה , ויודע ממנו תורה שבעל פה כולה , ואינו צריך לקרות ספר אחר ביניהם . מתוך מכתב הרמב"ם לתלמידו יוסף בן עקנין דע כי לא חיברתי את החיבור הזה כדי להיות גדול בישראל [ ... ] אלא לכתחילה חיברתי אותו [ ... ] בעבור עצמי , כדי להיפנות מהחקירה והחיפוש אחרי ] ההלכות [ הדרושות , ולמען עת הזקנה , ולשם ה' יתברך . כי [ ... ] קנא קנאתי לה' אלהי ישראל בראותי אומה שאין לה ספר כולל [ ... ] ואין לה דעות אמיתיות ומדויקות על כן עשיתי מה שעשיתי לשם שמים . ( אגרות הרמב"ם , מהדורת ד"צ בנעט , עמ' ( 50 . 1 מה היו הסיבות ומה היו המטרות של הרמב"ם בכתיבת "משנה ? "תורה . 2 איזו מהמטרות יכולה לעורר התנגדות ? רבי אברהם בן דוד מפושקירה , הראב"ד 1120 ) – ( 1198–בערך ראש ישיבה בעיר פוסקייר res ) ט ( Posqui שבחבל פרובנס שבצרפת . היה פרשן תלמוד ונודע בהתנגדותו לפלפולים של בעלי התוספות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار