|
صفحة: 136
תעודה הפולמוס נגד הקראים מתוך פירוש רס"ג לפסוק "עין תחת עין שן תחת שן יד תחת יד רגל תחת רגל" ) שמות כא , כד ( אמר רב סעדיה : לא נוכל לפרש זה הפסוק כמשמעו . כי אם אדם הכה עין חברו , וסרה שלישית אור עיניו ] ראייתו נפגעה פגיעה חלקית - שליש , ] איך יתכן שיוכה כזאת בלי תוספת ומגרעת ? אולי יחשיך אור עינו כולו !? ויותר קשה הכויה והפצע והחבורה . כי אם היו במקום מסוכן אולי ימות , ואין הדעת סובלת ] פירוש מילולי . ] אמר לו בן זוטא ] כינוי לפרשן קראי : ] והלא כתוב במקום אחר " כאשר יתן מום באדם כן ינתן בו " !? ] ויקרא , כד , כ . ] והגאון השיב לו : יש לנו בי"ת תחת על . והנה טעמו כן ינתן עליו עונש ] לאות ב' אין משמעות של מיקום המכה וכוונת הפסוק היא שיש להשית עליו - ולא לתת בו-בגופו - את המכה . ] ובן זוטא השיב לו : "כאשר עשה כן יעשה לו" ] ויקרא , כד , יט . ] והגאון השיב : הנה שמשון אמר " כאשר עשו לי כן עשיתי להם" ] שופטים , טו , יא [ ושמשון לא לקח נשותיהם ונתנם לאחרים , רק גמולם השיב להם . ובן זוטא השיב : אם היה המכה עני מה עונשו ? והגאון השיב : אם עור יעור עין פיקח מה יעשה לו ? כי העני יתכן שיעשיר וישלם , רק העור לא יוכל לשלם לעולם . והכלל לא נוכל לפרש על דרך מצוות התורה פירש שלם , אם לא נסמך על דברי חז"ל . כי כאשר קבלנו התורה מן האבות , כן קבלנו תורה שבעל פה אין הפרש ביניהם . ( מובא בתוך פירוש ראב"ע לפסוק זה ) . 1 כתבו את הפירוש בלשונכם . . 2 מדוע רס"ג סבר כי אין לפרש את הפסוק "עין תחת עין" לפי הפשט ? . 3 מה השיב הקראי לדוגמאות של רס"ג ? . 4 מה אפשר להסיק מהפירוש על המחלוקת של רס"ג עם הקראים ? אתגר אחר שהתמודדו עמו הפרשנים שחיו בארצות האסלאם היה הטענה של האסלאם שהיהודים זייפו את התנ"ך כדי להעלים ממנו רמז לשליחותו של מוחמד ( עמ' . ( 28 רס"ג הסביר כי לא ייתכן שינוי בנוסח התורה , שהרי בתורה עצמה יש פסוקים המבטיחים את נצחיותה . הפרשנים היו מודעים גם להשקפות המדע בזמנם , ואחדים מהם שילבו מושגים מדעיים בפירושיהם . לדוגמה , רס"ג מיין את עשר מכות מצרים לפי ההשקפה , שהייתה רווחת בתקופתו , שהעולם מורכב מארבעה יסודות : אדמה , מים , אש ורוח . הוא הכיר גם את העמדה שכדור הארץ עגול ושילב זאת בפירושו : "וזה לפי שהצורה המעוגלת היא המושלמת ביותר" ( מתוך ההקדמה לפירוש למחצית השנייה של ספר שמות . ( לעומת זאת ראב"ע התנגד לדיונים בשאלות פילוסופיות ובעניינים מדעיים במסגרת פירוש התורה ולא כלל אותם בפירושו .
|
|