|
صفحة: 117
הקהילות בארצות האסלאם מפקחות על מוסדות החינוך בארצות האסלאם נקרא המוסד החינוכי כנ יס , על שום סמיכותו לבית הכנסת . הכניס היה מוסד ציבורי והקהילה פיקחה עליו ומימנה אותו . היו גם קהילות , לדוגמה במצרים , שמוסדות החינוך והסעד בהן כלל לא היו באחריותן אלא התבססו על תרומות של נדבנים , כפי שהיה מקובל בחברה המוסלמית באותה תקופה . כמו כן היו ילדים שלמדו בביתם או בבית המלמד במסגרת לימודית שנקראה כותאב . הצלחתם של המלמדים נמדדה על פי רמת הידיעות של התלמידים , שהיו נבחנים מעת לעת לפני נציגי הציבור . מעמד המורה היה מכובד , ואף שנשמעו תלונות שהמורים עניים , מכתבים שהשתמרו בגניזה הקהירית מלמדים שהיה אפשר להתפרנס בכבוד מהוראה . תלמידים בוגרים למדו אצל מורה או בישיבות , שהיו מוסדות לימוד ושימשו בית דין גבוה . בקהילות בבל ובקהילות בצפון אפריקה ובספרד , שהושפעו מהמסורת הבבלית , תכלית הלימוד בישיבה הייתה פסיקת הלכה והכשרת תלמידי חכמים לתפקידי הנהגה . הישיבה לא נתפסה כמקום הוראה ולימוד לרבים , כמו בקהילות בארצות הנצרות , אלא מקום המיועד לתלמידי חכמים . החל במאה השמינית הישיבה בארצות האסלאם הייתה מוסד שבו למדו בעיקר בנים למשפחות מיוחסות , ומקומם בה עבר בירושה . שאר הציבור למד בביתו את המסכת שהחליטו עליה ראשי הישיבות ; ופעמיים בשנה , בירחי כלה , הגיעו ללמוד בישיבה ולהיבחן על מה שלמדו בבית ( עמ' . ( 79 במאה העשירית קמו בספרד המוסלמית ישיבות מפורסמות , לדוגמה הישיבות בקורודבה ובלוסינה , וגם בהן הלימוד היה מכוון לפסיקת הלכה . את שכרם של ראשי הישיבות בספרד מימן הציבור , והן פעלו במבנים ציבוריים . הלימודים במוסדות החינוך הסתיימו בהגיע הילדים לגיל שלוש עשרה , אך כמה מהילדים המשיכו את לימודיהם בישיבה . הישיבות נקראו על שם החכם שעמד בראשן , לדוגמה ישיבת רבנו תם ; ואת הלימוד בהן מימנה הקהילה על ידי תרומות שגויסו מהציבור . הלימוד התנהל באווירה של פתיחות , והתלמידים התווכחו עם המורים או כתבו פירושים וחידושים משלהם . לעתים קרובות תלמידי הישיבה היו משיבים תשובות בענייני הלכה , ודייני הקהילה היו באים להתייעץ עמם בטרם פסקו את הדין . שערי הישיבה היו פתוחים לכל מי שביקש ללמוד תורה וכך ביטאו את חשיבותו של לימוד התורה בחברה היהודית . אותיות וציורים שכתב וצייר ילד יהודי מן המאה האחת עשרה , נמצא בגניזה הקהירית . 1 באיזו שפה כתב הילד ? מה אפשר ללמוד מכך על השפה שהשתמשו בה היהודים ?
|
|