صفحة: 20

שימוש בקומיקס לצרכים לימודיים- חינוכיים השימוש בקומיקס ככלי לח ינוך ולהוראה צובר גם הוא תאוצה בשנים האחרונות בארה"ב , באירופה וביפן . מחקרים מצביעים על כמה יתרונות לשימוש בקומיקס כאמצעי לימוד : הקומיקס מתקשר לעולמם של הילדים ולכן הוא מאפשר להם להתמודד עם נושאים הנתפ שים כקשים ומאפשר שיח ולמידה בנושאים אלה " בגובה העיניים" . הקומיקס מאפשר הצגת ממד אנושי-אישי של הדמויות , ו בכך מאפשר הבנה מעמיקה יותר של מצבים בין- אישיים בסיפור . מחקרים מ למדים כי ההוראה באמצעות קומיקס מעוררת מוטיבציה ללמידה , מגרה את הסקרנות של הלומד ותורמת להבנה של העלילה . הקומיקס מכיל אלמנטים חזותיים ושפתיים גם יחד . כך , תלמידים בעלי סגנונות למידה שונים יכולים להתמקד בסגנון הלמידה המתאים להם . אלמנטים חזותיים החוזרים על עצמם , כמו דמויות ומקומות , מאפשרים זיהוי לאורך העלילה ומקלים על התלמיד לעקוב אחר רצף העלילה . הקומיקס תורם לשיפור מיומנויות קריאה - קריאה דמומה , קריאה בקול לפי דמויות , התאמה בין תמונה לטקסט . ובמקרה שלנו - ל שיפור מיומנות הקריאה של טקסט מקראי . יש לציין כי הקומיקס הוא כלי עזר המתווך ומגשר בין התלמיד לבין הקריאה בטקסט . אי ן בו משום תחליף לקריאת הטקסט המקראי , אלא הוא גשר בין התלמיד לטקסט . השימוש בקומיקס בהוראה מאפשר ומעודד יצירה עצמאית של הלומדים משני סוגים : יצירה עצמאית לגמר ו יצירה המבוססת על משימות סביב הקומיקס הקיים . היצירה העצמאית של הלומד מאפשרת עיצוב ואפיון מעשי של הסיפור ומרכיביו - מקום , דמויות , חפצים ומושגים , החל בדמות , דרך יצירת התמונה ועד לכתיבת רצף הסיפור . במקרה שלנו - קומיקס בהשראת הטקסט המקראי - מתאפשר " תרגום" האפיון המילולי של אלמנטים בסיפור לעיצוב חזותי שלהם . היצירה העצמאית של הלומד מאפשרת לו ליצור רצף סיפור קצר של עלילה , עם התחלה , אמצע וסוף , תוך יישום מושגי רצף בעלילה ואפיון הדמויות . עבודת ההכנה ליצירה עצמאית של הלומד משכללת את מיומנויות הקריאה והכתיבה : בקריאה : אבחנה בין דברי המספר לבין דברי הדמויות ותיאור י המקום , אבחנה בין מחשבה לאמירה , אבחנה בין זמנים שונים , חלוקת הטקסט לתת - יחידות תוכן . בכתיבה : תרגול של כתיבת משפטי חיווי ושאלה , תרגול כ תיבה , דיבור ישיר , יצירת רצף סיפורי עצמאי . היצירה המשולבת של התלמיד בעזרת ה קומיקס , מאפשרת לתלמיד מילוי פערים בטקסט , פרשנות אישית , חיבור לדמות ולמצב המתואר . בספר הלימוד אנו מציעים , מעת לעת , מילוי של בועות דיבור ומחשבה לדמויות , במקומות שבהם הטקסט המקראי אינו מפרט את המחשבות והאמירות של הדמות , והדמיון יכול להתחיל לעבוד ....

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار