|
صفحة: 109
להקת : "טיפקס" עיצוב מחדש של הישראליות הדומיננטית להקת " טיפקס" נוסדה בשנת , 1988 ועד היום הוציאה תשעה אלבומים . קובי אוז , מנהיג הלהקה ממוצא תוניסאי , שנולד בשם יעקב אוזן , הופיע כקלידן עם להקת " שפתיים" לפני הצלחת " , "טיפקס ולקח חלק בהקלטת שני האלבומים הראשונים של הלהקה . בתחילת שנות העשרים לחייהם עברו מייסדי הלהקה לתל אביב . נוסף על פעילותו בלהקה הקליט אוז שני אלבומי סולו , פרסם שני ספרי פרוזה , היה בעל טור בעיתון והופיע כשדרן וכמנחה במספר תכניות טלוויזיה . סגנון הפופ הייחודי ש"טיפקס" עיצבה מציג את הדרך של עיצוב מחדש של הישראליות הדומיננטית . קובי אוז נולד בשדרות , ומגיל צעיר היה דמות מרכזית בפעילות המוסיקאלית ביישוב . בילדותו השתתף בפעילויות המשותפות לבני נוער משדרות ומקיבוצי שער הנגב , שנערכו במסגרת פרויקט " שיתוף פעולה שדרות-שער , "הנגב פרויקט שהטביע את חותמו על אוז , ויצר בקרבו תחושה של " אחרות" ( הרגשה שהוא שונה . ( על הרגשותיו בעקבות מפגשים אלה כתב בגיל מבוגר : " כילד בשדרות הרגשתי בחוזקה את קו ההפרדה שביני לבין החלום הציוני של קום המדינה , חלום ששרידיו עוד הדהדו בילדותי . הקו היה כל כך מודגש , כל כך בולט , עד שבכל פגישה עם מישהו זר הרגשתי חובה למקם אותו ואותי , מי בפנים ומי בחוץ . תעודת זהות - להקת "טיפקס" פעלה בשנים 1988-2009 והוציאה עשרה אלבומים . ייחוד : סגנון פופ ייחודי ומקורי , עירוב של סגנונות מוסיקליים רבים הכולל גם רכיבים מזרחיים , שירים והופעה הומוריסטיים לצד שירים עם מסר חברתי . תהליך העיצוב המחודש של הזהות אינו משקף מחיקה מוחלטת של העבר אלא יצירה של הכלאה זהותית חדשה , ישראלית-מרוקאית , שמציגה מודל חדש של מודרניות . זו * אינה מודרניות המבוססת על שלילת העבר ועל מחיקת הזהות הקולקטיבית של הקהילה , כי אם על הכלאה חדשה בין רכיבים מן העבר ובין רכיבים עכשוויים . אחת הסיבות ללגיטימציה הגוברת שהלקה זכתה לה במהלך שנות התשעים הייתה * הפופולאריות של זהות זו בציבוריות הישראלית . כך , בפעילותה המוסיקאלית , הלהקה שיקפה וכוננה- במקביל - את האופן שבו ניתן לעצב זהות ישראלית , המקיימת דיאלוג עם העבר התרבותי מארץ האם . בריאיון עיתונאי הציג אוליאל את האידיאולוגיה שהנחתה את הלהקה : " חלק מהדברים שאנחנו עושים הוא שליחות חברתית . מה שאנחנו עושים נעשה מהבטן . יכולנו שלא לשיר הרבה דברים שהם לא בדיוק להיטים ברפרטואר של שפתיים ובכל זאת בחרנו להשאיר אותם . יש הרבה דברים שעשינו בשביל להשאיר אחרינו את המורשת הזאת ואת הסיכויים שלה להשתלב במה שייקרא "המוסיקה הישראלית" בעתיד . זה לא רק עניין של לשיר עוד שיר במרוקאית או להרוויח מזה כסף או משהו כזה . יש בזה שליחות , משהו חברתי והצורך להגיד לכולם : "חבר'ה , אנחנו כאן , זאת השפה של ההורים שלנו , אנחנו לא מתביישים בה , אנחנו נשיר אותה ואתם תשמעו אותה על אפכם ועל חמתכם . " ! הדרך של העיצוב מחדש של העבר המרוקאי , שאותה עיצבה להקת " , "שפתיים נגזרת ממשבר הזהות שאפיין את תושבי שדרות , בעקבות הדרישה שהופנתה אליהם על ידי הישראליות הדומיננטית למחוק את עברם התרבותי ולאמץ את הזהות הצברית שנתפסה כמודרנית . דרך זו חושפת כיצד בתגובה לדרישה זו התעצב מודל חדש של מודרניות , שעורך הכלאה ייחודית בין העבר לבין ההווה . זהות קולקטיבית - זהות משותפת המוחזקת על-ידי קבוצת אנשים , ומוגדרת על-ידם . לגיטימציה - הכרה , אישור ? . 1 להקת שפתיים יצרה "הכלאה מוסיקלית . "חדשה בין מה למה היתה ההכלאה ? במה היא באה לידי ביטוי ? . 2 חברי להקת "שפתיים" רואים בפועלם "שליחות "חברתית . הסבירו מהי אותה שליחות חברתית ומה הקשר של המוסיקה שיוצרת הלהקה לשליחות זו . א . האם לדעתכם הצליחו חברי הלהקה בשליחותם ? נמקו את דעתכם . ב . מהו "משבר הזהות " שעליו מדובר בקטע ? כיצד התמודדה איתו להקת ? "שפתיים"
|
|