|
صفحة: 82
מעשי הקנאים מביאים למלחמת אחים בעת המצור על ירושלים נמשכו חילוקי הדעות בחברה היהודית על מהלך המרד , ומלחמת אחים פרצה בין קבוצות הקנאים . הקבוצה בהנהגתו של יוחנן מגוש חלב , שעבר מהגליל לירושלים ( עמ' , ( 78 התבצרה בסביבות הר הבית ובחלק מהעיר התחתונה , שבה התגוררו בני המעמדות הנמוכים . הקבוצה החליפה את הכוהן הגדול ופעלה נגד החוגים המתונים ונגד העשירים . קבוצה אחרת בהנהגתו של שמעון בר גיורא התבצרה בעיר העליונה ובחלק אחר של העיר התחתונה , ואליה הצטרפו לוחמים אדומים שתמכו במרד . שמעון בר גיורא נודע במעשי שוד ובתחילת המרד הורחק מירושלים , אך הוא שב אליה בשנת 69 לסה"נ לאחר שהרומאים כבשו את אדום ולאחר שמתנגדיו של יוחנן מגוש חלב הזמינו אותו כדי שיילחם לצדם וגם כדי להצילו מידי הרומאים . אנשיו של שמעון בר גיורא נלחמו במתונים וגם בקנאים : הם הרגו את חנן בן חנן ויהושע בן גמלא שעמדו בראש ממשלת המרד , אך נלחמו גם בקבוצת המורדים בהנהגתו של יוחנן מגוש חלב . קבוצה בהנהגתו של אלעזר בן שמעון , שהיה מהמורדים שנלחמו בגאלוס , שלטה במתחם הפנימי של בית המקדש וגם היא נלחמה ביוחנן מגוש חלב . במקום להתאחד לנוכח המצור הרומי בחרו הקבוצות ומנהיגיהן במלחמת אחים : הם השמידו את מאגרי המזון שהכינה ממשלת המרד והרגו זה את זה . בעקבות מלחמת האחים וריבוי מעשי הרצח הבינו מקצת מהיהודים כי אין סיכוי לנצח במערכה והחליטו לצאת מהעיר ולהסגיר את עצמם בידי הרומאים . בקרב היוצאים מהעיר היה גם רבן יוחנן בן זכאי , בן למשפחת כוהנים וממנהיגי הפרושים ( עמ' . ( 54 לפני המרד רבן יוחנן בן זכאי עמד בראש בית מדרש בירושלים ונחשב לתלמידו של הלל . לפי התלמוד הבבלי נאלץ רבן יוחנן בן זכאי לצאת מירושלים בעורמה מחשש מפני הקנאים שפגעו בכל מי שיצא מהעיר ( גיטין נו ע"א–ע"ב . ( על האלימות נגד הנוטשים את ירושלים בעת המרד מספר גם יוסף בן מתתיהו . יציאתו של רבן יוחנן בן זכאי מירושלים לא ביטאה התנגדות עקרונית למרד . כנראה הוא הבין שהמרד נכשל , או שהוא הכיר בכישלונו למתן את הקנאים . לפי התלמוד הבבלי , הוא לא הסתפק ביציאה מירושלים אלא ביקש גם לקבל את " יבנה , "וחכמיה כלומר ביקש זכות ללמוד וללמד תורה . לדעת החוקרים בקשה זו מלמדת על מפנה שהתרחש במעמדה של יבנה אחרי החורבן . לפני החורבן הייתה יבנה עיר נוכרית למחצה ושימשה מעין מושבת מעצר לאנשים שהחליטו לפרוש מהמרד , כמו רבן יוחנן בן זכאי . רבן יוחנן בן זכאי לא היה המנהיג היחיד בקרב הפרושים שהסתייג ממעשי הקנאים . גם רבי צדוק , מנהיג ופוסק הלכה , חש כי אין בכוחו למנוע את חורבן הבית – הוא גזר על עצמו תענית והיא החלישה את גופו . לפי התלמוד הבבלי רבן יוחנן בן זכאי פעל להוצאתו של רבי צדוק מירושלים ולרפואתו ויחד הם התמודדו עם תוצאות החורבן .
|
|