صفحة: 53

. 2 סכמו : ראינו היום שהכעס נובע מהפרשנות שאנחנו נותנים למציאות , כלומר , מהמחשבות שלנו . פעמים רבות הכעס נובע מכך שבמציאות קורים דברים שונים מאלה שאנחנו חושבים שהיו צריכים לקרות . בשיעור הבא נחפש דרכים להתמודד עם הכעס ולתעל אותו למקומות חיוביים . אפשרויות הרחבה : מחשבות "הנמכה עצמית " ו"קטסטרופה " 30 ) דקות ) . 1 הדגישו : כמו מחשבות "צריך" - יש עוד מחשבות מסוגים שונים , שמולידות רגשות שליליים ( אשמה , פחד , דאגה . ( אילו מחשבות מתלווים , בדרך כלל , לרגש הכעס ולמחשבות של ? "צריך" דוגמה : בעקבות האירוע "לא נבחרתי למועצת , "תלמידים ייתכנו מחשבות כגון : - אני גרוע / ה - פישלתי - אני לא שווה כלום . . 2 הסבירו : א . הפסיכולוג אלברט אליס מכנה מחשבות כאלה "הנמכה עצמית " או "גינוי עצמי . " הרגשות המתעוררים בעקבות מחשבות כאלה הם , בדרך כלל , אשמה וייאוש . ב . סוג נוסף של מחשבות שיכול להתלוות למחשבות שמעוררות כעס , הוא מחשבות שאליס מכנה "קטסטרופה . " דוגמה : בעקבות האירוע "אורי קרא לי 'טיפש' בנוכחותם של כמה ילדים , "מהכיתה ייתכנו מחשבות כגון : - כולם שונאים אותי - אני אף פעם לא אהיה מקובל / ת - אני לעולם לא אצליח להיות חכם / ה כמו אחי הגדול . מחשבות פסימיות כאלה מעוררות , בדרך כלל , רגשות כגון : פחד , דאגה , חרדה . . 3 אחרי קריאת המשפט בפתק , בקשו מהתלמידים לדמיין שהם נמצאים במצב שכתוב בפתק , ולהמשיך לבטא בקול את הדיבור הפנימי שלהם במצב הזה . דוגמה : בעקבות האירוע "אימא של החברה שלי לא מסכימה שאישן , "אצלה ייתכנו מחשבות כגון : אימא של החברה שלי צריכה להסכים שאישן אצלה . ( מחשבת ( "צריך" היא אף פעם לא מסכימה , ואף אימא אחרת לעולם לא תסכים . ( מחשבת ( "קטסטרופה" כל החברות שלי כבר ישנו מחוץ לבית , ורק אני לא . ( מחשבת "הנמכה ( "עצמית אם מתייחסים אליי כמו אל תינוק , כנראה אני באמת לא שווה כלום . ( מחשבת "הנמכה ( "עצמית זה יכול להיות תרגיל מעניין , שיסייע לתלמידים לפתח מודעות לדפוסי החשיבה שלהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار