صفحة: 26

זכרו : ייתכן שהתלמידים יעלו ביטוי ששמעו , גם אם אינם מבינים את משמעותו . ועוד , ייתכנו הערות שיתנו ביטוי לאפליה ( הדרה חברתית , ( המושרשת עמוק בחברה הרב-תרבותית שלנו , למשל : כלפי יוצאי מדינות מסוימות ( כמו אתיופיה , קווקז או רוסיה , ( כלפי דתיים או חרדים , כלפי ערבים , דרוזים , בדואים או צ'רקסים , וייתכנו הערות שיתנו ביטוי להיבדלות ( סגרגציה ) ולהסתגרות של כל תרבות בתוך עצמה . יהא אשר יהא מקור ההערה , זכרו כי הדעה הקדומה אינה מולדת אלא היא נרכשת . כמו כן יש לזכור כי התלמידים אינם מבינים את ההשלכות האכזריות והכואבות הכרוכות בשימוש בתוויות מעין אלה . לכן חשוב להגיב להערות או לתוויות כאלה בתגובה אמפאתית ואסרטיבית . הדריכו את התלמידים , תקנו אותם והסבירו להם את טעותם , אבל אל תשפטו אותם ואל תנזפו בהם . 7 הנחיות כלליות לתגובה בנושא האפליה ) הדרה חברתית ( . 1 בחנו את עמדתכם - דעות קדומות , חשיבה סטראוטיפית ואתנוצנטרית ( המעניקה עדיפות לתרבות שלי ולשייכות האתנית שלי , ( הן תופעות אוניברסאליות . לפני שמחנכים לגישה עניינית יותר ולא מדירה , על המורים להכיר היטב את האמונות ואת הדעות של עצמם . קל לעשות זאת באמצעות שאלות כגון : "האם אני מוכן / ה ללמוד , לעבוד או לבלות עם מישהו מקבוצת אוכלוסייה מסוימת ( למשל , אתיופים , אשכנזים , רוסים , דתיים , שמנים . " ?( אם התשובה מעידה על עמדות סטראוטיפיות ומדירות , על המורים לשקול כיצד לשוחח על הנושא הזה עם התלמידים באופן ענייני והוגן . . 2 נצלו את שאלותיהם של התלמידים ואת דעותיהם כגורם המזמן התמודדות עם סטראוטיפים , עם דעות קדומות ואף עם גזענות . בסוף יחידה 2 של פרק זה באתר התכנית תמצאו מגוון פעילויות בנושא זה מתוך אתר האינטרנט בין הצלצולים . . 3 הציגו מידע אמין , שסותר את הגישה הלא רצויה . למשל , הזכירו דמויות בולטות מן הקבוצה הסטראוטיפית , אשר תרמו תרומה חשובה לתרבות ולחברה . . 4 שאלו את התלמידים שאלות אשר ידרשו מהם לבחון מחדש את התפיסות החברתיות שלהם ואת מערכת אמונותיהם . דוגמה : "האם אתם מכירים אנשים שמנים שהצליחו מאוד בארץ שלנו " ? ( תשובות אפשריות : אריאל שרון , יגאל שילון . ( תוכלו גם לדון בכיתה ב"תורת הגזע" הנאצית . . 5 עודדו אמפתיה - בקשו מהתלמידים לדמיין כיצד הם היו מרגישים אילו מה שהם אמרו היה נאמר עליהם . שאלו : "האם קרה לכם שהצביעו עליכם כעל מישהו שלא שייך לקבוצת הרוב ? אם כן - איך הרגשתם . " ? . 6 עודדו את התלמידים לבטא את תחושות הכעס או אי-הנעימות במקום להשתמש בתוויות פוגעות ומעליבות . . 7 פתחו עם התלמידים דרכים מעשיות למניעת שימוש בתוויות ובביטויים מעליבים בכיתה , לדוגמה : להשתמש בביטויים חיוביים במקום בביטויים פוגעים ( למשל , משפטים בגוף ראשון המבטאים רגשות ; ראו פרק , 3 יחידה , 3 עמ' ;( 109 לספור עד 10 לפני שמשתמשים בביטויים פוגעים ; לדחות את השיחה לזמן אחר , כאשר כל הצדדים רגועים יותר ; לשתף את המורה , ועוד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار