صفحة: 18

. 4 ג . הוראה באמצעות הקומיקס בימינו ספרי הקומיקס אינם רק ספרי שעשוע המתארים דמויות גיבורי- על , אלא הם נתפסים בעולם כסוגה ספרותית , המאפשרת דיון מעמיק ורציני בנושאים היסטוריים וחברתיים , בין השאר בשל יכולתם להעביר סיפור באמצעות תמונות , עיצוב דמויות ואפיון " אבטיפוס " של דמויות מייצגות , ודרך כך לאפשר העברת מידע וכן ריבוי דעות ועמדות . אחד הספרים שיצר את השינוי הוא ספרו של אמן הקומיקס היהודי , ארט שפיגלמן , בן לניצולי שואה שחי בארה " ב , אשר פרסם בשנת 1986 את הספר " עכבר - סיפורו של ניצול , " המתאר את קורות אביו של שפיגלמן בשואה דרך סיפור קומיקס . שפיגלמן זכה בשנת 1992 בפרס פוליצר על ספר זה ועל ספר ההמשך , " כאן החלו צרותי . " בשנת 2004 פרסם שפיגלמן את הספר " בצל המגדלים שאינם , " שנכתב בעקבות אירוע אסון התאומים בניו יורק . לדבריו של שפיגלמן , הקומיקס דומה לפעולת המוח - " פרצים קטנים של שפה ושל תמונות קצרות " . השימוש בקומיקס לצרכים לימודיים -חינוכיים השימוש בקומיקס ככלי לחינוך ולהוראה צובר גם הוא תאוצה בשנים האחרונות בארה " ב , באירופה וביפן . מחקרים מצביעים על כמה יתרונות לשימוש בקומיקס כאמצעי לימוד : הקומיקס מאפשר התמודדות עם נושאים הנתפסים כקשים בזכות האופן שבו הקומיקס מתקשר לעולמם של הילדים ומאפשר שיח ולמידה " בגובה העיניים . " הקומיקס מאפשר הצגת ממד אנושי- אישי של הדמויות , וכך מאפשר הבנה מעמיקה יותר של מצבים בינאישיים בסיפור . מחקרים מראים כי הוראה באמצעות קומיקס גורמת למוטיבציה ללמידה , לגירוי , לסקרנות ולהבנה של העלילה . הקומיקס מכיל אלמנטים חזותיים ושפתיים בעת ובעונה אחת . כך תלמידים בעלי סגנונות למידה שונים יכולים להתמקד בסגנון הלמידה המתאים להם . אלמנטים ויזואליים החוזרים על עצמם , כמו דמויות ומקומות , מאפשרים זיהוי לאורך העלילה ומקילים על התלמיד במעקב אחר רצף העלילה . הקומיקס מזמן שיפור מיומנויות קריאה - קריאה דמומה , קריאה בקול לפי דמויות , התאמה בין תמונה לטקסט . ובמקרה שלנו - שיפור מיומנות קריאת טקסט מקראי . הקומיקס הוא כלי עזר המתווך ומגשר בין התלמיד לבין הקריאה בטקסט . הוא אינו תחליף לקריאת הטקסט המקראי אלא משמש כגשר בין התלמיד לטקסט . הבחנה בין משלבי שפה שונים - מהלך ההוראה מציע הנחיות ברורות , שפה רהוטה , בגובה העיניים . ביטויים " סלנגיים , " עם קריצה היתולית , מושמים בפיהן של דמויות העזר ( הינשוף , העז , העורב . ( עוד ממד של השפה הוא הזמנה לכתיבה . פעמים רבות הצענו התחלות של תשובות , כדי להקנות הרגלי כתיבה וארגון תשובה . עוד הצענו כתיבה חופשית , אישית ויצירתית , במילוי בועות הקומיקס ובהזמנות ליצירה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار