صفحة: 25

לגבול על משמעויותיו השונות במקומות שונים בעולם : מחומה בלתי עבירה ועד גבול פורמלי , הכל לפי המקום והענין . התשובות לשאלות הללו עשויות להיות מגוונות מאוד . העלאתן לכלל תיאוריה הוא מתפקידם של החוקרים באקדמיה , הפירוט הפרטיקולרי עשוי להיות חומר חינוכי בידי המורים . דומה שהוא הדין בתכניות הלימודים ובספרי הלימוד בחברה הטרוגנית שאין בה הסכמה מלאה על תכנים תרבותיים ועל ערכים . במקום ובזמן של שונות תרבותית גדולה , תכניות הלימודים וחומרי הלימוד יימנעו מדגשים אידיאולוגיים ותרבותיים העשויים להיות שנויים במחלוקת . אלה יושארו למורות ולמורים בכתות הלימוד השונות . ספר לי מוד אינו טקסט קאנוני שאסור לסטות ממנו . הוא מציע את הידע המדעי המעודכן והחדיש . כל היתר " פירושה הוא , זיל גמור ... " כך , המורות והמורים בבתי האולפנה השונים יוכלו לפרש את חומרי הלימוד כהבנתם ובהתאם לידע וליכולת של תלמידיהם להפנים את הקשר של הידע עם הערים והתרבו ת הקרובים ללבם . אמנם , שיטה זו מציבה בפני המורות והמורים דרישה לכישורים חינוכיים פדגוגיים ודידקטיים הקשורים לכשרון ההפנמה של תוכני הלימוד וחיבורם עם עולם רוחני ותרבותי מוגדר . אין זו משימה פשוטה כלל ועיקר , אך היא אחד האתגרים החשובים הניצבים היום בפני מורות ומורים בחברה הישראלית . וכמו המודל של רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק , גם אם לא נגיע לשלמות , הרי ההתכוונות והשאיפה הן הן התכלית . 1 הגלובליזציה וערי עולם זכו למחקרים רבים ומגוונים . ראו : & Decade of World City Research" , in : Paul Knox John Friedman , "Where We Stand : A World Cities in a World System , Cambridge Univ . Press , , ) . Peter J . Taylor ) eds Saskia Sassen , Globalization and Its Discontents , The New ; 21-47 . Cambridge , 1995 , pp . York , 1998 Press , New U . S . Institute of , Ruth Lapidoth , Autonomy : Flexible Solutions to Ethnic Conflicts 2 . Peace Press , Washington , D . C . 1997 . p . 46 Hans & in a Globalising World" , in : Gertjan Dijkink Paul Claval , "Identity and Politics 5 Partitioning of Our World : An Attempt at Jean Gottmann , "The Political 3 Knippenberg . pp . 512-519 , ) 1952 ( Analysis" , World Politics , Vol . 4 4 דוגמה להתפתחות זו ראו : דפנה בירנבויםכרמלי , צפונים : על מעמד בינוני ישראלי , הוצ מאגנס , ספריית אשכולות , האוניברסיטה העברית , ירושלים , תש " ס . Globalising World , Vossiuspers , eds . ( , The Territorial Factor : Political Geography in a ( 5 . Amsterdam , 2001 , pp . 31-50 6 בדילמות דומות דן הפרופ משה ארנד במאמריו , ראו לדוגמה : משה ארנד , " על הנטיה להחמיר , " בתוך : מ ארנד וא זלקין ( עורכים , ( החינוך הדתי והנטיה להחמיר , טפר , תלאביב , , 1996 עמ , 72 66 על המתח בין חינוך הטרונומי לקיום מצוות לבין פיתוח אישיות בעלת נדבךעל אוטונומי ; וכן מ ארנד , " המחנך הדתי בתקופה פוסטמודרנית " בתוך פרקי חינוך והוראה , אסופת מאמרים של פרופ משה ארנד , הוצ מאירים , המכללה האקדמית לחינוך ע " ש רא " מ ליפשיץ , ירושלים , תשס " א , עמ 206 . 218 7 צבי לם , " רעיון הפלורליזם ויישומו בחינוך הישראלי , " בתוך : אילן גורזאב ( עורך , ( חינוך בעידן השיח הפוסט מודרניסטי , הוצ מאגנס , האוניברסיטה העברית , ירושלים , תשנ " ז , עמ 207 . 219 Conatus 8 בלטינית שאיפה , רצייה . 9 ישעיהו ליבוביץ , בין מדע לפילוסופיה , אקדמון , ירו שלים , תשמ " ז , עמ 276 . 281 10 יצחק שנל , " גאוגרפיה כאתגר חינוכי , " בתוך : עמוס הופמן ויצחק שנל ( עורכים , ( ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל , הוצ רכס ומכללת בית ברל , תלא ביב , , 2002 עמ 163 . 186 11 צביה פיין , מאירה שגב ורחלי לביא , ישראל : האדם והמרחב , נושאים נבחרים בגיאוגרפיה , מט " ח , תלאביב , 2002 . 12 עיתון הצופה , 15 . 11 . 2002 . International Geographical Union , , " International Charter on Geographical Education " 13 , 1992 נוסח עברי : פרופ יורם ברגל , אוניברסיטת חיפה . 14 צבי לם , לחץ והתנגדות בחינוך מאמרים ושיחות , ספריית פועלים והוצ הקיבוץ הארצי , תלאביב , 2000 עמ 31 . . Paul Claval , ibid 15 Big Questions in William L . Graf , "The & Susan L . Cutter , Reginald Golledge 16 .. 305-317 . Geography" , The Professional Geographer , 54 ) 3 ( , 2002 , pp

ישראל. משרד החינוך


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار