صفحة: 16

. 4 דילמות חינוכיות בעידן הגלובלי מאת פרופ יוסף שלהב מתוך : שנתון המכללה האקדמית הדתית לחינוך ע " ש רא " ם ליפשיץ , מים מדלייו ירושלים , תשס " ג , עמ ' 145 - 133 תהליכ י הגלובליזציה , שעיקרם גיבוש מערכות כלכליות שאינן מתחשבות בגבולות מדיניים ובמשק הלאומי , גוררים אחריהם תמורות מפליגות בחברה , בתרבות ובמדיניות . תנועה של הון , מוצרים , אנשים ורעיונות — ללא התחשבות בגבולות לאומיים ומדיניים מעצבת מחדש את הגיאוגרפיה העולמית של הפ עילות האנושית ומציבה אתגרים חדשים בפני הפרט ביחסיו עם הקהילה , עם ארצו ועם מדינתו . ההיבטים החינוכיים של תהליכים אלה עוסקים במתח שבין המרכיב האינסטרומנטלי המיועד לפתח מיומנויות וכישורים אוניברסליים , מחד גיסא , לבין המרכיב הערכי והפרטיקולרי , מאידך גיסא . באלה ד ן המאמר שלהלן . א . " ואהבת לרעך כמוך " " ואהבת לרעך כמוך ) " ויקרא יט , יח , ( הוא מסר חברתי בסיסי ונפוץ מאוד בעולמה של היהדות . הלל הזקן , כמאה שנים לפני חורבן הבית השני , העמיד עליו את כל התורה כולה " : דעלך סני לחברך לא תעביד זו כל התורה כולה ואידך פירושה הוא " ( ש בת לא , ע " א . ( כך גם מתרגם יונתן בןעוזיאל ( מן התרגומים הירושלמיים הפרשניים ) את הפסוק האמור " : ותרחמי לחברך , דמן את סני לך , לא תעביד ליה . " קרוב למאתיים שנה אחרי הלל הזקן רבי עקיבא , בדור השלישי של התנאים , אומר על הפסוק הזה : " זה כלל גדול בתורה " ( ראו להלן . ( או לם , יש קושי גדול בפירוש המלולי המדוייק של שלוש המילים האמורות . את הקושי הגדול ניסח הנצי " ב בפירושו " העמק דבר " : " אי אפשר לפרש כמשמעו . בידוע דחייך קודם לחיי חברך . אלא הרמב " ם פירש בהלכות אבל פי " ד כמו שאתה חפץ מחברך . " וספורנו מפרש : " אהוב בעד רעך מה שהיית אוהב בעדך אם היית מגיע למקומו . " מאידך , אם מעמידים את העיקרון הנעלה הזה על המינימום , כפי שעושים הפירושים האמורים , במה ייחודו ? במה גדולתו ? פירוש מעניין לציווי הזה מציע רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק ( 1926 1843 ) בפירושו " משך חכמה " לפרשת קדושים . הוא תמה על החשיבות של מצווה זו שעשו אותה עיקר . הוא מציג דגש על האדם , הקהילה והחברה : " הענין דאמרו במדרש תמורה : כשם שהבגד מעיד על האורג והבנין על הבנאי , כן העולם מעיד על השם יתברך ] ... פירוט המורכבות של הבריאה ] כל זה הסדר הנפלא יאמר כי יש אלוקים בארץ אשר הוא סידר אותם באופן נפלא ובאופן הזה תעיד הבריאה על הבורא יתברך . " אחת מתכונות הבריאה היא הבחירה החופשית של האדם , על פי רצונו , בחירה שאינה מוכתבת על ידי תנאי הטבע אלא היא מתחדשת בכל החלטה והחלטה של האדם . " כי בעתיד יתכן אשר יבחר ההיפוך וא " כ בכל זמן שייך ששב אל ה , השלמות שעושה עכשיו הוא אינו ענין שכבר מוכרח עליו , רק מה שתלוי בבחירתו ובחר בזה מחדש . " הרב מדווינסק דוחה בזה את הגישה הדטרמיניסטית שהייתה מקובלת בתקופתו . הוא מציב אתגר לאדם ואינו מטיל עליו כורח .

ישראל. משרד החינוך


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار