|
صفحة: 21
תושבים רבים במקומות שונים בעולם מסרבים לשתף פעולה ולהתפקד במפקד אוכלוסין . יש בהם החוששים שהמידע שיחשפו יגרום להם נזק . לדוגמה , יש החוששים שייאלצו לשלם מסים גבוהים אם ייחשף גובה הכנסתם , ויש החוששים מגירוש או ממעצר , שכן הם חיים במדינה באורח לא חוקי . קבוצות אוכלוסייה אחרות מסרבות להתפקד מטעמים של דת ומסורת . כך , למשל , קבוצות של חרדים קיצוניים בישראל לא מתפקדות מכיוון שלדעתם , על-פי ההלכה היהודית אסור לקיים מפקד אוכלוסין . בשנים האחרונות ישנה התנגדות למפקד אוכלוסין מצד אוכלוסיות הרואות בשאלות שהם נשאלים במפקד משום חדירה לתחום הפרט ופגיעה בזכויותיו . טענות כאלה הביאו , למשל , לעריכת שינויים בשאלונים של מפקד אוכלוסין בהולנד . בדנמרק , בגלל החשש מפגיעה בצנעת הפרט , אין מקיימים מפקד אוכלוסין כלל , והמידע על אזרחיה של מדינה זאת מתקבל אך ורק ממרשם האוכלוסין הלאומי . בעיה מרכזית נוספת היא " התיישנותם" המהירה של הנתונים , המאבדים מתוקפם מיד משנגמרה מלאכת איסופם . עדכון מתמיד של הנתונים הוא , על כן , תהליך מחויב המציאות ואף לשם כך דרושים משאבים רבים ומנגנון מסודר ויעיל . האם אפשר להתגבר על הקשיים הכרוכים במפקדי האוכלוסין ? מזה שנים רבות , מדינות עשירות כמו ארה"ב וגרמניה וכן מוסדות האו"ם מסייעים במומחים ובמימון למדינות פחות מפותחות המבקשות לערוך מפקד אוכלוסין . כמו כן , מומחים עושים שימוש בשיטות מתמטיות וסטטיסטיות ובצילומי אוויר כדי לספק אומדנים במקומות שבהם אי אפשר לאסוף נתונים . אין ספק שבעתיד , עם התפתחות נוספת בטכנולוגיות המידע , יהיה אפשר לייעל ולהוזיל את איסוף הנתונים , בין אם במפקדי אוכלוסין ובין אם בדרכים אחרות . וכמה פרטים על מפקדי אוכלוסין בישראל : מפקד האוכלוסין הראשון נערך בישראל בשנת - 1948 שישה חודשים בלבד לאחר הקמת המדינה . מטרתו העיקרית הייתה להכין את רשימת הבוחרים לקראת הבחירות לכנסת הראשונה . המפקדים הבאים נערכו בשנים : 1981 , 1972 , 1961 . 1995-ו הכנתו של כל אחד ממפקדי האוכלוסין נעשתה במשך כמה שנים , ובימי המפקד עצמו גויסו למלאכה אלפי עובדים . ההשתתפות במפקד אוכלוסין היא חובתו של כל אזרח בישראל , וחובה זאת מעוגנת בחוקי המדינה .
|
|