صفحة: ח

אין לומר אנרגיית חום , אלא חום ( תכנית הלימודים מציינת במפורש את המושג חום ולא אנרגיית חום . ( לגוף יש אנרגיה תרמית ולא חום . חום הוא אנרגיה העוברת מגוף בעל טמפרטורה גבוהה אל גוף בעל טמפרטורה נמוכה , בשלוש דרכים : הולכה , הסעה וקרינה . בפרק זה , העוסק באנרגיה ברמת המקרו , אנו מתייחסים למונח חום . בפרק , 6 לאחר שהתלמידים כבר למדו על חלקיקים ועל תנועתם , נשתמש במושג אנרגיה תרמית ובמושג טמפרטורה . כאשר גוף נע על משטח מישורי ופועל ביניהם כוח החיכוך , הגוף מאבד מאנרגיית התנועה עד שהוא עוצר , והוא אינו מרוויח אנרגיית גובה . האנרגיה שהגוף מאבד בהיעצרו גורמת לחימום המשטחים המתחככים , של הגוף ושל המשטח , כלומר : הטמפרטורה שלהם עולה . במילים אחרות , האנרגיה התרמית של הגופים המתחככים , שהיא למעשה אנרגיית התנועה של החלקיקים המיקרוסקופיים של הגופים , עלתה . מן הגופים המתחממים עובר חום אל הסביבה . סוג אנרגיה לעומת מקור אנרגיה הפעילות נועדה להקנות לתלמידים את האבחנה בין סוג אנרגיה למקור אנרגיה , עניין שמרבים לטעות בו . יש לדון עם התלמידים בכך שמקור אנרגיה הוא המקור שממנו אנחנו מפיקים אנרגיה השימושית לנו , ושלעומתו , סוג אנרגיה מציין את האופן שבו האנרגיה באה לידי ביטוי . . 2 תת נושא : המרות אנרגיה ומעברי אנרגיה אמנם בדרך כלל המרות אנרגיה ומעברי אנרגיה מתרחשים ביחד , אך בסעיף זה הכניסה לסוגיית ההמרות ומעברי האנרגיה היא הדרגתית , שלב אחר שלב , כדי לא ליצור עומס מושגי וכדי לסייע לתלמידים בהבניית הידע . בתחילה הסעיף עוסק רק בהמרת אנרגיה , ובכך הוא מקשר מידית את הנלמד בסעיף הקודם על סוגי אנרגיה לסעיף הזה . בהמשך הסעיף עוסק רק במעבר אנרגיה , ולא בהמרתה . רק אז מטפל הסעיף בתהליכים המשלבים המרות ומעברים , התהליכים הרווחים ביותר . מכל מקום , בסוף הסעיף כדאי לדון עם התלמידים על כך שהמרות אנרגיה ומעברי אנרגיה מתרחשים בדרך כלל ביחד . ( הרחבה ) פעילות חקר : האם יש קשר בין הגובה ההתחלתי של המטוטלת לבין זמן עצירתה ? פעילות החקר נועדה לתרגל את התלמידים בהעלאת השערה , בתכנון ניסוי לבדיקתה ובהסקת מסקנות מן הניסוי . במקרה זה ההשערה עוסקת בקשר שבין הגובה ההתחלתי של המטוטלת לבין הזמן החולף עד לעצירתה . בשלב ההשערה כדאי לערוך דיון קצר שבו התלמידים יציגו את השערותיהם וינמקו אותן . לאחר ביצוע הניסוי כדאי לדון בצורך לבצעו כמה פעמים ובאופן שבו ממצאי הניסוי מאשרים את ההשערה או מפריכים אותה . ניסוי : מאוורר סולרי כדי שהמאוורר יפעל יש להשתמש בנורה של 200 וואט , ולהאיר על התא הסולרי ממרחק 40 ס"מ לכל היותר . שאלות לסיכום שינויי האנרגיה , עמ' 39 אחת ממטרותיהן של השאלות היא לתגבר את התלמידים בהפנמת המושגים המרת אנרגיה ומעבר אנרגיה . מטרה אחרת היא לחזק את האבחנה בין מצבים שיש בהם רק מעברים או רק המרות לבין מצבים מעורבים , הכוללים גם המרות אנרגיה וגם מעברי אנרגיה . שאלה 5 לאחר שהתלמידים כותבים את תשובותיהם , אפשר לערוך דיון בכיתה , לערוך טבלה גדולה שתציג דוגמאות של חלק מתלמידי הכיתה , ולדון בהן במשותף . כך ייחשפו התלמידים לרעיונות של חבריהם לכיתה . שאלה 7 אם התלמידים יתקשו להשיב על השאלה , אפשר לרמוז להם בדוגמאות ולבקש מהם לתת דוגמאות אחרות . לדוגמה , בסעיף א אפשר לחזור על ניסוי המאוורר ותאי השמש , ולבקש מהם דוגמה שונה , גם אם קרובה . כפי שכתוב בשאלה , הדוגמאות יכולות להיות גם דמיוניות , אך עליהן להיות אפשריות מבחינה מדעית . לדוגמה , בסעיף ב תלמיד יכול לתת דוגמה של משקולת הנעה למטה ומניעה תוך כדי כך גנרטור , והזרם החשמלי הנוצר בו מחמם מים בקומקום . . 3 תת נושא : חוק שימור האנרגיה חשוב להדגיש לתלמידים שחוק שימור האנרגיה איננו חוק מתמטי , ושאי אפשר להוכיחו או להפריכו במובן המתמטי . זהו חוק אמפירי , והוא קיבל מעמד של חוק טבע רק משום שאושש בניסויים רבים מאוד . כאן יש הזדמנות לדבר על אחד ההיבטים של השיטה המדעית , שלפיו השערה מתקבלת כנכונה רק לאחר אישושה בניסויים רבים שמבצעים אנשים שונים . במקרה של חוק

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار