|
صفحة: ג
מבוא לצד מדעים אלה פועל תחום טכנולוגי הנדסי , העוסק ביישומים של מדע הכימיה , של מדע הפיזיקה ושל תחומים אחרים . שלושת התחומים הללו קשורים זה בזה , ובספר זה שאפנו להציג לתלמידים את התחומים הללו מנקודת מבט בין–תחומית . שני מושגים חיוניים לתיאור היקום הם חומרים ואנרגיה . החומרים מרכיבים את העולם הפיזי המוחשי - גם העולם הטבעי , למשל : אדמה , מים , אוויר או גופם של יצורים חיים - וגם העולם מעשה ידי אדם , למשל : הבניינים , המכוניות , המחשבים , הטלפונים ועוד . אנרגיה היא הגורם המניע תהליכים ופעולות שונות , והיא מופיעה בכמה צורות , לדוגמה : אנרגיית אור , אנרגיה חשמלית , אנרגיית תנועה ועוד . בכל הפעולות ובכל התהליכים המתרחשים משולבים חומרים ואנרגיה . לדוגמה , כדי שנורה חשמלית תוכל לדלוק ולהפיץ אור צריך לייצר אותה מהחומרים המתאימים לכך , וצריך לספק לה אנרגיה חשמלית . כאמור , הספר מדעי החומר לכיתה ז מציג את שלושת התחומים - כימיה , פיזיקה והנדסה - בראייה בין–תחומית , המדגישה את הקשר ביניהם . הספר פותח ברמת המקרו - היכרות עם תופעות הקשורות לאנרגיה ולחומרים סביבנו ולהיבטים הטכנולוגיים והסביבתיים הקשורים בשימוש בהם , ובהמשך הספר מעמיקים אל רמת המיקרו - אל מודל החלקיקים של החומר . הקשר בין רמת המקרו לרמת המיקרו נוצר בהסברים לתופעות השונות , הניתנים באמצעות מודל החלקיקים . הפרק האחרון של הספר עוסק בנושא השפעת החום על החומר , ובכך הוא קושר הן את הנושאים - החומרים , האנרגיה והטכנולוגיה - הן את רמת המקרו ואת רמת המיקרו . הספר מדעי החומר לכיתה ז מקנה לתלמידים את העקרונות הבסיסיים של המחקר המדעי בהדרגה , בשלב הראשון בהצגת דרך החשיבה המדעית , ובהמשך במטלות חקר ובתכנון ניסויים שבהם התלמידים מתבקשים ליישם את הכללים שרכשו קודם לכן . הוראת נושאי הלימוד , כפי שהיא מתבטאת בספר , מציגה לתלמיד רעיונות מרכזיים הנוגעים לחומרים ולאנרגיה , ואלה הם : האנרגיה חיונית לקיום תהליכים טבעיים וטכנולוגיים . יש סוגים שונים של אנרגיה ( גובה , מהירות , אלסטיות , חשמל ועוד . ( אנרגיה יכולה לעבור מגוף אל גוף . אנרגיה יכולה לשנות את סוגה ( המרה . ( במערכת סגורה , שאינה מאפשרת מעבר אנרגיה בינה ובין סביבתה , כמות האנרגיה הכוללת נשמרת . גופים עשויים מחומרים , והם מאופיינים בצורתם , במסה שלהם ובנפח שלהם . לחומרים יש תכונות שונות , וצירוף התכונות ייחודי לכל חומר . צירוף התכונות של החומר משפיע על התאמת החומר לשימוש הנעשה בו . לפי מודל החלקיקים , החומר עשוי מחלקיקים הנמצאים בתנועה מתמדת וביניהם יש ריק . המודל מאפשר להסביר את התופעות השונות הקשורות לחומר כגון מצבי הצבירה השונים ושינויים בחומר . חום עובר מגוף חם לגוף קר ממנו בדרכים שונות . כאשר גוף מקבל חום או מאבד חום חלים שינויים בו ובחומרים הבונים אותו . כמות החומר במערכת סגורה נשמרת . חומרי הלמידה להלן חומרי הלמידה הנכללים ביחידת הלימוד מדעי החומר לכיתה ז : ספר הלימוד המודפס . 1 ספר לתלמידים - הספר פותח בהתאם לתכנית הלימודים החדשה של משרד החינוך , והוא כולל מידע , פעילויות , ניסויים , שאלות הערכה והפניות להדמיות ברשת . . 2 מדריך למורה - לנוחות ההוראה , המדריך למורה משולב בספר הלימוד לתלמידים . המדריך כולל הקדמה והערות דידקטיות מפורטות הנוגעות לתכנים שבספר , ומאגר שאלות להערכה ( שאינן מופיעות בספר לתלמידים . (
|
|