|
صفحة: 9
למה צריך ללמוד לשון ? הלשון חיונית וטבעית לבני האדם : כל תינוק לומד לשון , כולם מבינים לשון , וכל אחד מאתנו שולט בשפה בלי קושי . אם כן , למה בכלל צריך ללמוד לשון ? האמת היא שאין צורך ללמוד לשון . אתם כבר יודעים את לשונכם , ורובכם שולטים היטב בעברית . אך שימו לב : אמנם לרוב אינכם צריכים ללמוד את הלשון , אך יש ללמוד על הלשון . מקצוע העברית בבית הספר אינו מלמד את הלשון עצמה , ומטרתו אינה ללמד לדבר עברית . מקצוע העברית מלמד על הלשון שאנו משתמשים בה : על המבנה שלה , על תופעות בלשון , ועל ההיגיון ועל החוקיות בלשון . עוד סיבה לעיסוק בלשון היא שיצירות התרבות החשובות שלנו כתובות בשפה העברית . התנ “ ך , דברי חז “ ל , סידור התפילה והמקורות הקדומים כתובים בעברית עתיקה . יצירות הספרות והשירה כתובים בעברית “ גבוהה , “ בדרך כלל , ואם לא נכיר אותה , נפסיד אוצרות שלמים של יופי , של ערכים ושל קשר למקורות . ויותר מכך : הלשון היא ”תעודת זהות” של כל אחד מאתנו . אדם שיודע להתבטא בצורה בהירה ומעניינת , אדם שלשונו מדויקת ונכונה — הוא אדם שמרשים את הסובבים אותו , אדם שמתקשר טוב בסביבות שונות . הבעה בעל פה היכולת להביע את עצמנו בצורה ברורה ומדויקת היא יכולת חשובה בחיים — לצורך מגע עם אנשים אחרים ולצורך לימוד . הבעה בעל פה היא שיחה בכיתה או בחברה , סיפור בעל פה , קריאה בקול , מתן הוראות , מסירת דיווח , הרצאה , נאום , דיון פנים אל פנים ואפילו דיבור בטלפון . בספר זה ובספר הבא נעסוק גם בשיפור ההבעה בעל פה לצרכים לימודיים ומעשיים . הבנה , הבעה ולשון אפשר לחלק את כל הפעילות הלשונית , כלומר את כל השימושים שלנו בלשון , לשני תחומים : התחום של קליטת הלשון והתחום של הפקת הלשון . אנו קולטים את הלשון סביבנו דרך ההאזנה ודרך הקריאה . אנו מפיקים ( יוצרים ) לשון בדיבור ובכתיבה . פעולת הקריאה אינה רק פענוח טכני של ההגיים העומדים מאחורי האותיות , כשם לשון כתובה לשון דבורה שהכתיבה אינה רישום של סימני הכתב בלבד . כל הפעולות האלה משמעותן העברת מסרים ומשמעויות , מצד אחד , והבנתם מצד אחר . ניתן להציג את הביטוי החיצוני של פעולות הלשון כך :
|
|