صفحة: 44

מבוא כיצד מוצא הצרצר את בת זוגו ? כיצד יודעות הלביאות לשתף פעולה בשעת הציד ? כיצד מודיעות הדבורים אחת לשנייה על מקומם של פרחים מלאי צוף ? כיצד מזהה כבשה בתוך העדר את הטלה שהיא המליטה ? וכיצד מצליחים אנחנו , בני האדם , לקיים מארג חברתי עשיר ומתוחכם ? כל אלה אפשריים בזכותם של תהליכי תקשורת בעולם החי . תקשורת היא אחד ממאפייני החיים של כל היצורים החיים . התקשורת בין היצורים החיים היא הדרך שבה הם מעבירים מידע זה לזה באמצעות מסרים ואותות שונים . כאשר מתקיימת תקשורת בין שני יצורים חיים , אחד מהם מעביר מסר לאחר . מעביר המסר הוא המשדר . מקבל המסר , הקולט את המידע , מגיב לו . התגובה היא משוב למסר שנקלט , והיא יכולה להתבטא , למשל , כשינוי התנהגותי . למעשה , גם המשוב הוא מסר , כי כאשר הקולט מגיב הוא הופך מקולט למשדר . אם כן , תהליך התקשורת הוא תהליך מעגלי . כיצד אנו יודעים אם אמנם התקיימה תקשורת ? לשם כך עלינו להתבונן בצד הקולט ולראות אם התנהגותו השתנתה בעקבות המסר שהמשדר שלח . לדוגמה : ציפור שיר המזהה עוף דורס משמיעה קול מיוחד . אם אנחנו רואים את שאר ציפורי השיר בלהקה מפסיקות להתעופף בחופשיות ומחפשות מחסה , אנחנו מבינים שהתקיימה תקשורת ויכולים להניח שהמסר שהציפור שידרה היה "זהירות , סכנה " ! כדי להבין את תהליך התקשורת כולו ואת חשיבותו ליצורים חיים , עלינו להכיר את ערוצי התקשורת השונים בטבע - הדרכים שבהן יצורים חיים מעבירים מסרים זה לזה . כמו כן , צריך להכיר את סוגי המסרים - האותות העוברים מיצור אל יצור . חשוב להבין את התפקידים שהתקשורת ממלאת בחייהם של היצורים החיים , וגם את התהליכים שבהם נקלטים האותות הללו באיברי החוש ובסופו של דבר מובילים לתגובות הולמות . בנושאים האלה נדון בפרק הזה . נכיר דוגמאות לתקשורת בין יצורים חיים , נבין את המשמעות של התקשורת בטבע וגם נכיר את המבנה ואת התפקוד של מערכת העצבים , בדגש על המבנה של העין ושל האוזן של בני–האדם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار