|
صفحة: 121
האם הימנעות מפיקוח נפש היא עבירה ? בית המשפט העליון פסק כי אם שניים משחקים ב"רולטה רוסית" ואחד מהם נהרג , יש מקום להרשיע את חברו בעבירה של גרימת מוות בהתרשלות . הכוונה למשחק שכל משתתף בו מסובב תוף של אקדח , הטעון בכדור אחד בלבד , מכוון אותו לרקתו , לוחץ על ההדק ומהמר על הסיכוי הסטטיסטי שהלחיצה לא תסתיים בירייה . השופטים דב לוין , גבריאל בך ודליה דורנר קבעו כי היה יסוד להרשעתו של ג'יסון לורנס בן ה 21 בבית משפט השלום בבאר שבע , בגרימת מותו של נער בן , 17 תושב ערד , בעת ששיחקו במשחק הקטלני לפני שנים אחדות , ואף דחיית ערעורו בבית המשפט המחוזי הייתה החלטה נכונה . שופטי בית המשפט העליון היו תמימי דעים כי נוכח מהותו של המשחק , היה על האשם לצפות את התוצאה הקטלנית שלו . עם זאת , נחלקו השופטים בשאלה אם הייתה מוטלת על האשם "חובה להציל את חברו , " ואם העובדה שלא מילא חובה זו פירושה שהתרשל גם בכך . " חופש הפרט , שלא יתערבו בענייניו ולא יורו לו מה לעשות , נעצר היכן שאותו פרט הכניס אדור לסכנה . ברגע זה חובה על אותו פרט , שלא לעמוד באדישות מנגד , ועליו לפעול כדי להציל את חברו , " כתב השופט דב לוין . לעניין זה ציטט השופט לוין ממאמר של פרופ' אורי ידץ ז"ל : " אני סבור שפיקוח נפש מהווה חובה כלפי החברה , לא פחות מאשר החובות המיועדים לקיום החיים ושמירתם . חיי הפרט חשובים לחברה כולה , וחברה מתוקנת אינה יכולה להרשות ליחיד שיתנכר לזולתו , שנקלע לסכנת מוות . נכון הוא שגבורה אישית והקרבה עצמית אינם מן הדברים שמחוקק רשאי לדרוש מן היחיד , אך באדישות , בהתעלמות ובהתנכרות כלפי חיי הזולת רשאי ומחויב המחוקק להילחם כשם שהוא נלחם בהפקדה , בנטישה וברשלנות המסכנת חיי אדם . ברי לנו שקיפוח נפש מהווה עבירה ; סבורני שהימנעות מפיקוח נפש צריכה להוות עבירה אף היא . " השופט גבריאל בך הסתייג בפסק הדין מעמדתו של השופט לוין בסוגיה זו . בך כתב כי אף הוא סבור שעל הנאשם הייתה מוטלת חובה מוסרית לנסות ולתקן את המצב המסוכן שנוצר , ולהזהיר את הנער כדי למנוע ממנו מעשה פזיז . ואולם מבחינה משפטית , מתעוררים כמה סימני שאלה . ראשית , נניח שהנאשם היה עומד בחובה לסייע בהצלה ונוקט אמצעים סבירים למנוע אסון , אך ניסיונו היה נכשל והנער היה יורה בראשו , האם היה ניסיון ההצלה "מציל" את הנאשם ? לדעת בך , לא היה בניסיון זה כדי לפטור את הנאשם מאחריות לאסון נוכח התנהגותו הרשלנית לפני האסון , ולכל היותר היה בו נסיבה מקילה . שנית , אם אכן קיימת חובה להציל אדם ממוות בנסיבות מסוימות , האם חובה זו אכן קמה רק באותו רגע שה"מציל המיועד" הכניס את חברו לאותו מצב מסוכן שנקלע לתוכו , או שמא מדובר בחובה רחבה יותר , כפי
|
|