صفحة: 88

שמות פרק לא , פסוק - 18 שמות פרק לב פסוקים 7-1 נושאים לעיון מעמיק ( עמ' U 56-155 התנהגות העם ( שאלה ( 6 אפשר לנסות להבין את הסיבות שהובילו להתנהגות העם בסיפור זה , גם אם חולקים עליהן 1 א . יציאת מצרים הייתה אירוע פשוט וקל " ) סלא-ןה הדבר א ^ ר דברנו אלין במצרים לאמ י ר חדל מכ > נו ונעבדה את-מ ^ ריס כי טוב לנו עבד את-מ ^ רים ממתנו במןבר" [ שמות יד , . ([ 12 ב . ההליכה במדבר גם היא קשה " ) סמללי אין-קברים במצרים לקחתנו למות במךבר " [ שמות יד , . ([ 11 ג . תנאי המדבר הקשים מעוררים בעם געגועים למצרים ונשמעות תלונות כנגד משה ואהרון '') מילתן מותנו ביד-ה' לארץ מ ^ רים לשבתנו על-סיר הבשר באקלנו לחם לשבע " נטז , . ([ 3-2 ד . יש רעב ( פרק טז , ( 3-2 ואין מים " ) וירב העם עם-משה ויאמרו תנו-לנו מים ונשתה" [ יז , . ([ 2 ה . לאחר כל תלאות הדרך , ולאחר מעמד הר סיני , משה המנהיג פתאום נעלם , והם נשארים לבד . ו . הם ראו את המנהיג שלהם נבלע בתוך הענן , והם בתחושה שנותרו לבד במדבר . לא יום אחד , לא יומיים , אלא ארבעים ימים וארבעים לילות ! העם נתון בבהלה גדולה ו הוא הובא עד כאן והושאר לבד . ובמצב הזה - מה עליהם לעשות ? איך עליהם לנהוג ? למי עליהם לפנות ? זהו רגע של חולשה ומצוקה ; כשאדם נמצא במצוקה הוא מוכן להיאחז בכל דבר , וזוהי התנהגות אנושית . מה טבעי יותר היה לעם מאשר להיאחז במוכר - בעגל הזהב ? ומה יכול היה לקרות אלמלא נענה אהרון לבקשתם ? התנהגות אהרון > שאלית < 8-7 על רקע הניסיון להבין את התנהגות העם ואת תביעתו מאהרון '' קום עשה-לנו אלהים" ( לב , ( 1 אפשר לבחון את התנהגות אהרון . אפשר להציג את תגובת משה בסיפור ים סוף מול תגובת אהרון י " ויאמר מש ה אל-העם אל-תיראו התיצבו וראו את-ישועת ה' " ( שמות יד ( 13 , לעומת " ויאמר אלהם אסרן פךקו נןמי הזהב ... והביאו אלי" ( שמות לב , ( 2 שתי תגובות אלה מייצגות שני סוגי התנהגות האופייניים לרגעי משבר . תגובת משה גם מרגיעה וגם מגייסת את האמונה , ולעומתה תגובת אהרון - נענית לדרישות העם באמצעי מוחשי ומספקת לו תחליף . מתעוררת השאלה ו האם התנהגותו של אהרון היא ביטוי למנהיגות או לחוסר מנהיגות ? אפשר לענות על כך באמצעות בחינת שתי האפשרויות - צידוד ותמיכה במעשהו של אהרון , ושלילה של המעשה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار