صفحة: 81

כיבוד אב ואם - הדיבר החמישי ( שאלה ( 13 הדיבר החמישי מעורר כמה שאלות : מדוע דווקא המקיים את הדיבר הזה זוכה לגמול של אריכות ימים ? מדוע צריך לכבד דווקא את האב והאם ולא כל אדם ? מה מקומו של הדיבר י האם הוא חותם את הדיברות העוסקים ביחסים שבין האדם לאלוהיו או שהוא פותח את הדיברות העוסקים ביחסים בין בני האדם ? מה פירוש "כבד ? " מה יש לעשות וממה יש להימנע ? '' שלוש סמכויות יש לו לאדם : אלוהים , הורים ומלך ' 1 ( יוספוס פלביוס . ( ההורים הם שניים בדרגתם . האב והאם נמצאים בדרגה גבוהה יותר משאר בני האדם . פגיעה כאחת משלוש הסמכויות דינה במקרא מוות ( שמות כא , , 17 , 15 מל"א כב . ( מקומו של הדיבר הולם את תפקידו ן זוהי חוליה מקשרת בין הצווים המסדירים את היחסים בין אדם לאלוהים ובין היחסים שבין בני האדם . ההורים חולקים עם האל את הבריאה . אלוהים ברא את האדם , ההורים בוראים את ילדם . ימדדו לך על פי מעשיך ; אם תכבד את הוריך , יכבדו אותך . או ' מי שאינו מכבד את הוריו לא ראוי לו שיכבדו אותו . < "לכבד " פירושו מה יש לעשות וממה יש להימנע . ממתן הכביד משתמע מהו חוסר כבוד . ההגדרה כיצד יש לכבד את האב והאם פירושה לצמצם את משמעות הכבוד , וכדברי רש"י בעניין זה : "כל המרבה הרי זה משובח . " < כיבוד אב ואם - בעיני התלמידים : אפשר לשאול את התלמידים מהו בעיניהם כיבוד אב ואם , ואף להראות שאין דרך אחת אלא דרכים רבות . ( לא לקלל , לדבר בנימוס , לא להכות , לא להעליב , לא לבייש , לא למרוד , לדאוג לכל מחסורם בעת זקנה - להאכיל , להלביש , לתת מחסה , להושיט יד בעת צרה , לעמוד לימינם ועוד . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار