صفحة: A200

מבוא בכל היצורים הרב–תאיים חומרים שונים מפעפעים מתא אל תא , אך ביצורים שגופם גדול , יש יתרון לאלה שיכולים להעביר בגוף בזמן קצר כמויות גדולות של חומרים ( כגון : מים , מזון , חמצן , חומרי פסולת וכדומה . ( במקרים כאלה ה-לכת חומרים מתא אל תא בפעפוע אינה יכולה לספק את הקצב הנדרש , ולכן , ביצורים רב–תאיים , ובכללם הצמחים , התפתחו מערכות הובלה . תארו לעצמכם מה היה קורה לעץ גבוה , אילו המים שקלט בשורשיו , היו מגיעים אל הצמרת רק כעבור שבועות ארוכים , או רק כעבור ימים רבים -... אילו חומרים עוברים בתוך הצמחים ? מים והמלחים המומסים בהם , שהצמח קולט מן האדמה סוכר , שנוצר בעלים בתהליך הפוטוסינתזה , וחומרים נוספים שנוצרים בעלים חמצן ופחמן דו–חמצני לתהליכי הנשימה והפוטוסינתזה אכן , בצמחים יש מערכת הובלה מורכבת , המקשרת בין חלקי הצמח ומאפשרת מעבר של חומרים בין איבריו : השורש , הגבעול , העלים , הפרחים וה-רות . הצמח קולט בשורשיו מים ומלחים שמומסים במים , ומערכת ההובלה מעבירה אותם אל שאר איבריו . תהליך הפוטוסינתזה , שהסוכר נוצר בו , מתרחש בחלקים הירוקים של הצמח , בעיקר בעלים . מערכת ההובלה של הצמח מעבירה סוכר וחומרים נוספים ממקום היווצרותם אל שאר איברי הצמח . מערכת ההובלה , מעבירה בתוך הצמח גם את החומרים שנקלטו מבחוץ , וגם את החומרים הנפלטים ממנו החוצה . היא מסייעת לשמירה על סביבה פנימית יציבה בתאי הצמח , כלומר : על מאזן מים תקין ועל כמות ( ריכוז ) כל החומרים , המשתתפים בתהליכי החיים בצמח . איך המים מצליחים לעלות בצמח מן השורשים ועד קצה הגבעולים - בניגוד לכוח הכבידה , אפילו בעצים שגובהם עשרות מטרים- איך מערכת ההובלה של הצמח מצליחה להעביר בתוך הצמח חומרים שונים ובכיוונים שונים- אם לא משקים צמח ביום חמסין , מדוע העלים שלו תלויים ברפיון על הגבעוליםבפרק זה נעסוק בשאלות אלה ובשאלות נוספות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار