صفحة: A69

שאלות . 1 א . מה , לדעתכם , קרה לסביבה הנוזלית של תרבית הסנדליות , כאשר הוספתם לה תמיסת מלחב . מה , לדעתכם , קרה לסביבה הנוזלית של תרבית הסנדליות , כאשר הוספתם לה מים מזוקקים- . 2 א . מי הם הגורמים המשפיעים בניסוי זהב . מי הם הגורמים המושפעים בניסוי זה- . 3 מי משלושת התכשירים הוא הבקרה בניסוי- תוצאות הניסוי : א . האם ראיתם תגובה של הסנדליות לשינויים אלה- אם כן , תארו אותה . ב . העתיקו אל המחברת את הטבלה שלפניכם . כתבו את מספר ההתכווצויות של הבועיות המתכווצות בשלושת התכשירים , על–פי המדידות של התלמידים השונים . הוסיפו לטבלה שורות לפי הצורך . ג . הסבירו מדוע חשוב להשוות תוצאות שמדדו תלמידים שונים . מסקנה : מהי המסקנה , העולה מחלק זה של הניסוי לגבי מאפייני החיים של הסנדלית- חלק ד : סיכום כל הממצאים ודיון . 1 אילו מאפייני חיים גיליתם בסנדלית. 2- מה ההבדלים העקרוניים בין חלקים א ו–ב של הפעילות לבין חלק ג , מבחינת החקר המדעי . . 3 הסנדליות הגיבו לשינוי בריכוז המלח בסביבה . לאילו גירויים נוספים הסנדלית עשויה להגיב , לדעתכם- נסחו שאלות חקר מתאימות . . 4 האם , לדעתכם , גם מאפייני החיים הנוספים מתקיימים בסנדלית ( נשימה , הפרשה , גדילה והתפתחות ורבייה - ( כתבו טענה ונמקו אותה . . 5 הציעו רעיון לניסוי , או לתצפית , שיבדקו אחד ממאפייני החיים האלה בסנדלית . שאלה : 1 א . תמיסת המלח התפזרה בנוזל התרבית , וריכוז המלח בנוזל עלה ( ריכוז המים ירד ; נוזל התרבית מרוכז יותר . ( ב . המים המזוקקים התפזרו בנוזל התרבית , וריכוז החומרים בנוזל ירד ( ריכוז המים עלה ; נוזל התרבית מהול יותר . ( שאלה : 2 א . ריכוז החומרים בתמיסה ( מתיל–צלולוז , מתיל–צלולוז מעורב במים ומתיל–צלולוז מעורב במלח . ( ב . קצב ההתכווצות של הבועיות המתכווצות . תוצאות שאלה א : בתמיסה המרוכזת יותר - קצב ההתכווצות של הבועיות ירד , כי רק מעט מים מן הסביבה חדרו אל הסנדליות . בתמיסה המהולה - קצב ההתכווצות של הבועיות עלה , כי יותר מים מן הסביבה חדרו אל הסנדליות . אין להיכנס כאן להסברים ברמה מיקרוסקופית ( פעפוע וכדומה . ( שאלה ב : יש לבחור את זמן המדידה של התכווצויות הבועיות , על–פי מה שיתקבל בפועל . שאלה ג : המדידות השונות הן חזרות , כנדרש בניסוי מדעי , כדי להבטיח שהתוצאות אינן מקריות . מסקנה : מאפיין חיים נוסף מתקיים בסנדליות - תגובה לגירויים מן הסביבה . חלק ד שאלה : 1 מאפייני חיים : תנועה , צריכת מזון ותגובה לגירויים מהסביבה . שאלה : 2 בחלקים א ו–ב נעשו תצפיות ביצור חי ( סנדלית ) ובתופעות הקשורות להתנהגותו . בחלק ג נעשה ניסוי בשיטת החקר המדעי , ובו נבדקה השפעתו של גורם סביבה על התנהגות הסנדלית . שאלה : 3 גירויים נוספים : שינוי טמפרטורה , נוכחות סנדליות נוספות , מזון או חומרים אחרים בסביבה . שאלה : 4 כל מאפייני החיים מתקיימים בכל אחד מהיצורים החיים . סנדליות הן יצורים חיים , ולכן כל מאפייני החיים מתקיימים בהן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار