|
صفحة: A63
פעילות תצפית באמצעות מיקרוסקופ הכרת המיקרוסקופ ותצפית בתאים מטרות הפעילות : להתנסות בעבודה במיקרוסקופ אור , ולצפות בתאים של אפידרמיס * מבצל ובתאים של אפיתל * מן הלחי הפנימית . ציוד : מיקרוסקופ , זכוכיות נושאות , זכוכיות מכסות , כלי עם מים , 2 טפי , תמיסת צבע מתילן כחול , נייר סופג , קסמי עץ , רבע בצל , סכין , מלקטת ( פינצטה , ( מחט מתָקן התבוננו במיקרוסקופ , העתיקו את המשפטים שלפניכם למחברת , והשלימו אותם : עדשת העין במיקרוסקופ שבכיתה מגדילה פי . במיקרוסקופ זה יש עדשות עצם שונות , אשר מגדילות פי , פי , פי ופי . מהלך הפעילות : כדי שנוכל להתבונן בתאים , יש להכין מכל דוגמה תכשיר * לצפייה מבעד למיקרוסקופ . חלק א : הכנת תכשירים של תאי אפידרמיס מבצל ושל תאי אפיתל מן הלחי הפנימית א . הכינו 2 תכשירים של תאי אפידרמיס מבצל : . 1 טפטפו באמצעות טפי טיפת מים על כל זכוכית נושאת . . 2 בעזרת המלקטת קלפו בזהירות קרום שקוף מצדו הפנימי של אחד מגלֵדי הבצל . . 3 חתכו פיסות מן הקרום , שיהיו קטנות מהזכוכית המכסה , והניחו פיסה אחת בתוך טיפת המים שעל כל זכוכית נושאת . . 4 כסו כל תכשיר בזכוכית מכסה , וספגו את עודפי המים . ב . הכינו 2 תכשירים של תאי אפיתל מן הלחי הפנימית : . 1 טפטפו באמצעות אותו טפי טיפת מים על כל זכוכית נושאת . . 2 בעזרת קיסם גרדו בעדינות את הצד הפנימי של הלחי ( בתוך הפה . 3 . ( פזרו בתוך טיפות המים , בערבוב עדין , את התאים שעל הקיסם . . 4 כסו כל תכשיר בזכוכית מכסה , וספגו את עודפי המים . המשך הפעילות בעמוד הבא הערות חשובות נוספות על צפייה בתאים באמצעות מיקרוסקופ , ראו בדפי המדריך למורה שבתחילת הספר . אפידרמיס - רקמת תאים , העוטפת מבחוץ את גופם של יצורים חיים ומגנה על הרקמות הפנימיות . דוגמאות : רקמת אפידרמיס בעור של בעלי–חיים ; רקמת האפידרמיס , העוטפת את הצמחים . א ? יתל - רקמת תאים , המרפדת מבפנים חללים באיברים של יצורים חיים . דוגמאות : רקמת אפיתל מרפדת את הצד הפנימי של איברי מערכת העיכול ושל צינורות הדם . שימו לב : יש לקחת את המיקרוסקופ בשתי ידיים , כשהוא מאונך לרצפה . יד אחת תומכת בתחתית המיקרוסקופ , ויד אחת אוחזת בגוף המיקרוסקופ . תכשיר - פריט , שהוכן במיוחד להסתכלות במיקרוסקופ . התכשיר הוא זכוכית נושאת , שהניחו עליה עצם כלשהו ( כגון : פיסת רקמה , יצור חד–תאי , שערה , ( לצורך התבוננות מבעד למיקרוסקופ .
|
|