|
صفحة: 23
ב . משימות מידעניות ברשת - המשימות מבוססות על מקורות מידע ברשת האינטרנט . מטרתן רכישת מיומנויות הקשורות למידע : איסוף מידע , עיבוד מידע , הצגת המידע והערכת מידע . ג . אל הרשת - המשימות מבוססות על הדמיות ועל ניסויים וירטואליים ברשת . מטרתן רכישת מיומנויות של חקר : ביצוע ניסוי , איסוף תוצאות ועיבודן , הסקת מסקנות , פרשנות , וגם מיומנויות של תקשוב : פענוח , תפעול והבנה של ייצוגים חזותיים ודינמיים . ד . אוריינות מדעית - המשימות מציגות לתלמידים טקסטים מדעיים , שתפקידם לספק מידע על תופעות ועל תהליכי עקרונות הקשורים לנושא הפרק . השאלות הנלוות לטקסטים מקנות לתלמידים מיומנויות , כגון : התמודדות עם קריאת טקסט והבנתו , הבנה של המתודה המדעית , חשיבה ביקורתית , ניתוח , מיזוג והשוואה . ה . תצפית - במשימות אלו התלמידים עורכים תצפיות ועונים על שאלות הקשורות לתצפיות שלהם . המשימות מקנות לתלמידים את המיומנויות : ביצוע תצפית , כתיבת תוצאות , השוואות והסקת מסקנות . מיומנויות חשיבה ולמידה הקניית מיומנויות חשיבה ולמידה היא אחת המטרות המרכזיות בהוראת המדע והטכנולוגיה . מיומנויות אלו נדרשות לצורך הבנה מעמיקה של שיטת החקר המדעי וכן לצורך התמודדות עם מצבים מורכבים בעולם מתפתח ומשתנה . יחידת הלימוד מדעי החיים לכיתה ז היא סביבת למידה מאתגרת , המעודדת מיומנויות חשיבה ולמידה : חקר וגילוי , פתרון בעיות , מידענות , אוריינות מדעית , אוריינות תקשוב וכן חשיבה מסדר גבוה . הקניית מיומנויות נעשית גם בעזרת כלים ומעבדות באתר האינטרנט אופק חט"ב ? מדע וטכנולוגיה . מדור זה נמצא בצד ימין של דף הכניסה לאתר . במדור יש כלים להבניית מיומנויות כגון : חקר , טיעון , השוואה , סיכום וסקר , וכמו כן יש במדור יחידת לימוד מיוחדת , מדע ומידע , העוסקת בהקניית מיומנויות חקר ומידענות . אפשר להפנות תלמידים למדור זה , בכל מקום שבו הם מתבקשים לעסוק בתהליכי חקר ובתהליכי מידענות . א . מיומנויות חקר וגילוי ופתרון בעיות תהליכי חקר , גילוי ופתרון בעיות נשענים על גישות מתודולוגיות , המאפיינות את תחומי המדע והטכנולוגיה , ולפיכך הם מזמנים פיתוח של מיומנויות חשיבה ועשייה . בפרק המבוא הובאה סקירה תאורטית קצרה של מהות המחקר המדעי במדעי החיים . ביחידת הלימוד עצמה שילבנו התנסות בפועל במעבדה והתנסות חווייתית : תכנון וביצוע שלבים שונים בתהליך החקר . חשוב ביותר להפעיל את פעילויות המעבדה , ולעשותן חלק אינטגרלי בהוראה . רוב ההצעות מכוונות לעשייה של התלמידים , אך במקרים אחדים עליהם לנתח מחקרים שנעשו בידי חוקרים . בתחום זה כללנו את היכולות הבאות : תכנון ניסוי : הגדרת מטרות הניסוי , תכנון הפתרון ; ביצוע הניסוי : איסוף הנתונים , הצגתם בטבלאות או בגרפים ; ניתוח ממצאים והסקת מסקנות : ניתוח הנתונים , דיון בממצאים , השוואות , הסקת מסקנות וסיכום . הקניית מיומנויות אלו נעשית דרך תיאור הניסוי של רדי בפרק מבוא למדעי החיים והכרת שיטת החקר במדעי החיים וכן בניסויי המעבדה הרבים המשולבים בפרקי היחידה . לדוגמה , בפרק התא , תצפית חוקרת וניסוי בסנדליות הבוחנים את מאפייני החיים בתאים . ב . מידענות מיומנויות של מידענות הן חלק אינטגרלי של חקר ושל פתרון בעיות . היום , עם התרחבות מקורות המידע ברשת האינטרנט , מיומנויות המידענות הן חשובות ביותר . המיומנויות הן : איתור מידע , איסוף מידע והעברתו - שימוש בספרים , במאגרי מידע וירטואליים ובמדיה אינטראקטיבית ; קריאה ביקורתית של מאמרים , של ספרי עיון ושל כתבי עת ;
|
|