|
صفحة: 16
מי ומי ברשות המקומית - עמוד 79 מבחינת התוכן והמבנה - הטקסט מזמן שילוב של תוכן ומבנה : מידע על חלוקת התפקידים ברשות כתרשים גרפי , המציג את ההיררכיה של בעלי התפקידים , מי אחראי על מי . מבחינת הלשון - בטקסט זה יש הרבה שמות פעולה ( ניהול , מתן , חלוקה , ( פעלים בגוף רבים בזמן הווה ( נבחרים , מבצעים , נותנים , עוזרים , ( וצורות לשוניות אלה מדגישות את עניין ההרגליות של הפעולות . ייצוג גרפי - תצלום של בניין העירייה במעלה אדומים . לתצלום אין תפקיד ממשי מלבד להוסיף יופי ואולי לתת תחושת כבוד לגוף היושב במבנה הזה ( הבניין נראה מכובד , דגלי המדינה והיישוב מתנוססים לידו , טיפוח סביבתי מסביבו . ( במליאה : לפני הקריאה - שואלים למה הכוונה ב"מי ומי . " נותנים לילדים זמן לקרוא את העמוד בקריאה דמומה . מבקשים מהילדים לשים לב לאופן שבו מאורגן הטקסט ( תרשים . ( מבקשים מהילדים להציע כותרת חלופית לעמוד . פעילות לשונית : קוראים בקול את השורה הראשונה , ומדגימים איך אפשר להתגבר על מילה לא מוכרת הניתנת כשם פעולה ( מתן ) באמצעות מעבר משם פעולה לפועל בהווה ( מתן - נותנים , ( ומבקשים מן התלמידים לחזור על הכתוב בטקסט בשיח דבור באופן ששמות הפעולה "יהפכו" לפעלים ( אנשים רבים פועלים ברשות המקומית . הם מנהלים את היישוב ונותנים שירותים לתושבים . נכיר איך הם מחלקים ביניהם את התפקידים . ( מסבירים לתלמידים שחלק מהמידע המופיע בדף מאורגן כתרשים , ויש לכך סיבה שתתברר בהמשך . מבקשים מהם להגדיר במילים שלהם מהו תרשים , לפי מה שהם רואים על הדף . בקבוצה : מבקשים מן הילדים לשער מדוע המידע מאורגן כתרשים , מה המבנה הזה מוסיף על טקסט רציף ורגיל , מהי המשמעות של הצגת המידע על ראש הרשות מעל למידע על חברי המועצה ועובדי הרשות ( היררכיה , ( מהי המשמעות של החצים ( להראות על כיוון האחריות , מי אחראי על מי . ( משוחחים על התפקיד של כל אחד מבעלי התפקידים המופיעים בתרשים בעזרת הפעלים המופיעים בטקסט של כל קבוצה ( נבחרים ועוזרים , מבצעים ונותנים . ( מבררים שמות של בעלי תפקידים ברשות שבה גרים התלמידים ( ראש הרשות , מנהל מחלקת החינוך . ( ... אפשר לעשות זאת באמצעות אתר הרשות .
|
|