|
صفحة: 211
כעת , נקרא את פירוש חז"ל לפסוק זה : אלימלך מגדולי הדור ומפרנסי [ עשירי ] הדור היה וכיון שבאו שני [ שנות ] רעבון אמר [ לעצמו , בלבו ] עכשיו יהיו כל ישראל מסובין [ באים ] בקופתן על פתחי [ אל ביתי ] וזה בא בקופתו וזה בא בכפיפו [ הסל שלו , [ מה עשה [?] עמד וברח מפניהם . ( ילקוט שמעוני , רות ) ג . לפי פירוש חז"ל , מה היה מעמדו החברתי-כלכלי של אלימלך ? ( שימו לב , זהו פירוש - חידוש ! המידע הזה על אודות אלימלך לא מופיע בתנ"ך . חז"ל הוסיפו פרט זה ( . ד . לפי פירוש חז"ל , מה אלימלך אמר לעצמו בלבו ? ממה פחד אלימלך ? השלימו במילים שלכם . ה . לפי פירוש חז"ל , כיצד פעל אלימלך ? ו . האם עמדת חז"ל כלפי אלימלך היא ביקורתית או אוהדת ? ז . לפי המשתמע מדברי חז"ל , כיצד היה ראוי שינהג אלימלך ? ח . לסיכום , מה עמדת חז"ל על תפקיד העשירים בחברה ? צעד שני - איך עוזרים לנזקקים ? איך עזרו לעניים בתקופת המקרא ? בתורה ישנם חוקים רבים המנחים כיצד לסייע לעניים : - יש לאפשר לעני משפט צדק , ולא להפלות אדם במשפט בגלל מצבו הכלכלי . - בכל שנה שביעית יש לבטל את חובות העניים ( שנת שמיטה - . ( בכל שנה שלישית נותנים עשירית מהיבול לעניים “) מעשר עני - . ( " בזמן החגים , חייבים לשתף את העניים בזבח - על אף שלמעשה אין להם בעצמם מה לזבוח ומה להביא לבית המקדש . ובתחום החקלאי , בעת קציר התבואה או בציר הענבים : - אסור לחקלאים להרים תבואה , ענבים או זיתים שנפלו באיסוף ( בתבואה - “ לקט , " בענבים - “ פרט - . ( " אסור לחקלאים לחזור ולקחת תבואה , ענבים או זיתים שנשכחו “) שכחה - . ( " אסור לחקלאים לקצור את השדה או לבצור את הכרם עד הסוף . תמיד יש להשאיר קצה ( פאה ) לעניים . - אסור לחקלאים לחזור לקחת עוללות - אשכולות צעירים שנשארו בגפן מכיוון שלא היו בשלים בעת הבציר . את כל אלה יש להשאיר לעניים .
|
|